Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround

Klättermusen Ratatosk får min röst alla dagar i veckan. Helt fantastisk. Min är från 2004. Den nya modellen är dessutom bättre. Letar ständigt efter bra ryggor i 30 liter och hittar ingen som slår Ratatosken. Är 187cm så den passar nog dig.
 
Bild?

Vi har hängt våra modifierade Lundhagslinor snett över ryggen ovanför säcken på sådant sätt att linpåsen är åtkomlig med endera handen oavsett man står på isen eller om den är upplyft då man ligger i vak. Inget färdigt köpesystem alltså.

Intressant, kan du lägga upp en bild?

Grenbandet måste hänga löst annars trycker säcken ner huvudet i vattnet.

Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Menar du att lyftpunkten annars hamnar för lågt och att man därför flyter för högt och tippar framåt?

Vänligen, Klas
 
Intressant, kan du lägga upp en bild?



Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Menar du att lyftpunkten annars hamnar för lågt och att man därför flyter för högt och tippar framåt?

Vänligen, Klas

Ja, med lågt hängande rygga och spänt grenband blir lyftkraften så stor att man tippar framåt i vattnet. Har man då ingen iskant att stödja sig mot så blir det jobbigt. Grenbandet måste tillåta säcken att flyta upp utan att därför lyfta upp rumpan alltför kraftigt.

Återkommer med bilder på kastlinearrangemanget.
 
Intressant, kan du lägga upp en bild?

Vänligen, Klas

Nu har jag fixat några bilder på min linupphängning. Men först lite text.
Många har gjort egna kastlinor men, då det gäller linor man kan köpa, brukar expertisen förorda linor av typ "Hansalinan". Jag har en Lundhagslina som jag har bantat genom att ta bort den ena av två järnvikter man lagt in i linpåsen. Kastprov i våras med bantad och obantad lina gav inget större utslag vad gäller kastlängder för oss. Så våra linor väger 600 g.

Vi har hängt linorna åtkomliga på ryggen ovanför ryggorna. Den nedre änden hänger i ett gummirep fäst i ena bärremsfästet. Linpåsens öppning stängs normalt med ett kardborreband. Jag har lossat bandet och trätt in det i ett resår (standard på våra säckar)) som är fäst runt vänster bärrem och därefter stängt linpåsen på vanligt sätt. Så för att lossa linan måste jag först öppna påsen genom att lossa bandet och därpå greppa om själva påsen och dra fram den. Påsen är alltså öppen när jag fått fram den. För att göra kardborrbandet mer greppvänligt för en behandskad hand, har jag limmat en kork i dess ände. Vi kan utföra dessa bägge moment med valfri arm. Av bilderna framgår att Kerstin använder mycket tjocka handskar. Kan bli ett problem i skarpt läge men så länge som hon står på isen och det är jag som ligger i vaken så kan hon tillfälligt ta av sig handsken. Att Kerstin ligger i vak och måste kasta lina därifrån är ytterst osannolikt! (Vi har däremot legat ensamma i samma vak en gång men då knuffade jag upp henne på isen!) Har inte provat i vak ännu men simulerer man uppfluten rygga är det snarare lättare än svårare att hitta linan med handen.

Denna text kan säkert uppfattas som oklar men jag hoppas bilderna ger lite ledning. Vi tror på det här arrangemanget tills verkligheten indikerar annorlunda.

Klicka på på torpet och sedan Bilder. Kommentera gärna.
 
Tack Torpet för att du delar med dig av dina lösningar! Mycket intressant!!

Det blev en KM allsvinn till sist pga av ganska många faktorer.
* justerbart höftbölte/axelremmar. Både i höjdled och sidled. Midjebältet/axelremmarna är otroligt skönt även med tyngre last. Snabbfästet är väldigt smidigt på bältet.
* väldigt kraftigt tyg, smal, rullstägning, hög vattenpelare och bara 1100g.
* hela ryggsäcken är fylld med öglor på utsidan, även locket har för tillbehöver. Dom i botten tänker jag använda för grenremmen och kastlinan löser jag på något sett som liknar Torpets.

Tack åter igen alla!
 
Vi har hängt linorna åtkomliga på ryggen ovanför ryggorna. Den nedre änden hänger i ett gummirep fäst i ena bärremsfästet. Linpåsens öppning stängs normalt med ett kardborreband. Jag har lossat bandet och trätt in det i ett resår (standard på våra säckar)) som är fäst runt vänster bärrem och därefter stängt linpåsen på vanligt sätt. Så för att lossa linan måste jag först öppna påsen genom att lossa bandet och därpå greppa om själva påsen och dra fram den. Påsen är alltså öppen när jag fått fram den. För att göra kardborrbandet mer greppvänligt för en behandskad hand, har jag limmat en kork i dess ände.

Hej,
Tack för ett utförligt svar. En sak slår mig vad gäller ert fäste av kastlinan. En gång i tiden när jag hade en liknande lina med kardborrförslutning av påsen (förvarad i ryggsäckens sidoficka) förlängde jag påsens kardborrband med en rem som jag fäste fram på ryggsäckens bärrem med ett andra kardborrband. Ihop med det andra kardborrbandet satte jag en pinne på tvären på remmen. För att få fram kastlinan behövde jag bara greppa remmen och trycka handen uppåt-framåt. Samtidigt som påsen åkte fram öppnades den eftersom den drogs fram i kardborrbandet. Om ni vill slippa momentet med att ta loss kastlinan från ryggsäckens bärrem kan en modifiering av den lösningen kanske funka för er.

Numera använder jag en hemmagjord linpåse fäst fram på ryggsäckens bärrem men det är en annan historia.

Vänligen Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
Fjärdebrunn Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter? Långfärdskridsko 86
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Jazzy Himla roligt med långfärdsskridskor. Långfärdskridsko 42
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
boboz Slipa långfärdsskridskor innerstaden Stockholm Långfärdskridsko 5
Andreas123456 Köpa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Waxon Billiga långfärdsskridskor, finns de inte längre? Långfärdskridsko 12
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
joask202 Läderpjäxor - realistiska tåveck? Långfärdskridsko 1
Anders.. Långfärdsskridskor för barn Långfärdskridsko 5
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
UteMats Slipa långfärdsskridskor själv Långfärdskridsko 11
tango vad händer om långfärdsskridskor slipas fel? Långfärdskridsko 6
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
macgunde Inköp av långfärdsskridskor - nybörjare Långfärdskridsko 8
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
PeterPilot Storskor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 5
GeoMicke Långfärdsskridskor för kängor Långfärdskridsko 6
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
tomaski Långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
hannulan Bok om långfärdsskridskor m lite tekniktips Långfärdskridsko 2
Siernan Hyra långfärdsskridskor i Göteborg Långfärdskridsko 3
thureb Håller plastprofil på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
bsoderbergh Kamera och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Rendalen Höjd på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...