Strl Lundhags/Almgrens snabb !!

Varför vill du tvunget ha fast pjäxa?

Det är inte svårare att åka med lös, enda nackdelen är att det kan bli lite oljud när du lyfter in foten om du har dålig teknik eller glappig bindning, men det är man ju olika känslig för.

Om du tvunget vill ha fast pjäxa så säljer Crispi mfl "gamla" kängor, men såvitt jag vet har de bara lyxmodeller kvar så det blir svårt att hitta till bra pris då volymerna nuförtiden troligen är försvinnande små.
Loppis eller secondhand är ett tips, där bör det finnas massor.

mvh
David

PS Ska ringa Inter i Lid imorgon och kolla om de vill skicka ett par

PS2 Köp INTE sådana med "snowboardbinding", i alla fall inte om du inte vill åka mer än något enstaka tillfälle. De är svåra att få i bra position över skridskon och det blir lite olika från gång till gång.

Vad jag har läst & förstått så ska det vara lättare att lära sig åka med fast häl, vill bara ha ett par som jag kan åka på lite då & då.
Är inte ute efter det nyaste eller det dyraste utan vill ha enkla saker som är av någorlunda kvalite.

De som jag har sett åka där jag bor har alla fasta av den äldre modellen med rem eller liknande & tycker det känns som en gedigen & bra modell för mig.

Enl Pikmakarn så skulle det passa upp till strl 45 på pjäxor i kombination med Lundhags Snabb.
 
På Blocket brukar det finnas gott om utrustning för långfärdsskridskor. Det är i princip bara att gå in där och söka på "långfärdsskridskor", eller något liknande. Tillverkarna (Lundhags, Skyllermark, Zandstra etc) håller på att lämna fasthälsskridskorna, om dom inte redan har gjort det. Det innebär att det finns gott om kvalitets utrustning för fast häl, till väldigt bra priser. Man kan köpa ett komplett set med skridskor och pjäxor för ca 500 - 600 kronor utan att ge avkall på kvaliten. Så det är ett ypperligt sätt att "prova" på, utan att lägga ned för mycket pengar!

Ett par nya Lunhags Snabb för 500 kronor tycker jag är ett bra pris. Jag har haft ett sådant par, dock 55 cm långa. Då hade jag ett par pjäxor som med storlek strax över 42, och det var mycket kvar att justera på! Så jag tror som Pikmakarn, att ett par 50 cm Snabb borde klara storlek upp till 45. Om du inte är lång, så tycker jag att det inte är någon större fördel att välja längre skridskor. Jag upplevde mina "nya" kortare som mera lättsvängda, så det kostar inte så mycket energi att ändra riktning.

Prova att söka på Blocket. Om du inte hittar enbart pjäxor för sig, så kan du kanske be annonsören att dela på skridskor och pjäxor. Pjäxor brukar vara svårare att sälja än skridskor. Många har pjäxor i garderoberna utan skridskor, men tvärtom om är mer sällsynt.

Ett par kvalitetspjäxor från ex Lundhags, Garmont eller Crispi kan du få för 300 - 600 kronor.

Ett alternativ kan vara att köpa ett komplett paket om du hittar ett. En snabbtitt på Blocket i skrivande stund ger att det finns ett antal kompletta paket, bla en Lundhags Snabb med Garmont pjäxa storlek 43 för 600 kronor. Det verkar vara ett bra startpaket!
 
Det går utmärkt att fila

Jag har ett par 43 cm:s snabb och 39 i pjäxor. Jag var då tvungen att fila fram framhålen lite och det fungerade finfint. Jag åker visserligen mest löshäl men det är bra och ha ett par extra att låna ut t. ex. Jag håller också med de flesta i tråden om att löshäl är bättre. Det går snabbare och man slipper skrap med spetsen.
Men för det priset. Köp!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onsala-Magnus Bindningsalternativ Lundhags EXA Långfärdskridsko 3
Brune Omkonstruktion av Lundhags Norröra räddningslina Långfärdskridsko 15
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
awistran Lundhags fleet Långfärdskridsko 4
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
Berges Lundhags Domintor NIS Långfärdskridsko 4
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
MartinOhlin Lundhags återkallar skridskopiken ”Core” Långfärdskridsko 0
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
Joakim Ambrosson Lundhags Dominator NIS Långfärdskridsko 1
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
joask202 Frågor om: Lundhags X-Arc Långfärdskridsko 0
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
Anders.Appelqvist Lundhags Dominator Långfärdskridsko 0
steos säkerhetssele Lundhags EXA jacket Långfärdskridsko 2
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
Freddebergström Lundhags Nordic, fördelar/nackdelar? Långfärdskridsko 3
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
petmeu Modifiera Lundhags Nordic Långfärdskridsko 1
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
david-d Is Lundhags stopping production of skates? Långfärdskridsko 1
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Wisentdual Lundhags X-Pro och X-Arc Långfärdskridsko 8
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
tiddelipom Ny skridskorygg från Lundhags? Långfärdskridsko 27
oberg_niklas Lundhags cruise Långfärdskridsko 1
europa12 Lundhags multi skate. Långfärdskridsko 2
ABL Lundhags Multiskate vs Duo !? Långfärdskridsko 1
thureb Lundhags T-Erminator Långfärdskridsko 40
erakopk Lundhags pikstav, fästa ihop Långfärdskridsko 5
Jonas.O Lundhags pikstavar Långfärdskridsko 5
mistral Lundhags Professional Mid Långfärdskridsko 6
duvillno Lundhags Cruise Långfärdskridsko 6
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
ajn Ny pik från Lundhags? Långfärdskridsko 5
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
mikaelb Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate) Långfärdskridsko 1
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Brune Ny skridsko från Lundhags Långfärdskridsko 2
Henrik79 Lundhags Multiskate Långfärdskridsko 1
Kajsa2 Lundhags SVARTLÖGA Långfärdskridsko 1
Otto Lager Gamla Almgrens Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.