Ispiksförvirring

Re: Re: Fälpik eller egen konstruktion

FB; sa:
Jag exprimenterar med olika pikar för att hitta en som är bra i spannet 3-5 cm fin söt kärnis.
Är det någon som kan beskriva känslan hos fälpiken(Lison)?
Det var precis därför jag gick från de gula pinnarna till fälpiken! Man får en mycket bättre signal. Känslan är att över 5 cm (hård fin sötkärnis) så slår man inte igenom med ett slag. 2 cm slår man direkt igenom, och effekten av slag på is mellan ca två och fem cm visar en fin spridning. Med en lite tyngre spets som fälpikens spelar inte små små skillnader i slagstyrka någon roll.

/Staffan
 
Re: Re: Fälpik eller egen konstruktion

FB; sa:
Thure B, hur tjock är isen när du pikar igenom?
Hur gör du bedömningen åkbart/ej åkbart?
Hur mycket väger piken?
/Fredrik

Tar jag i ordentligt så kan jag pika igenom dmtjock kärnis med ett hugg men med ett "normalt pikslag" går jag igenom 6-7 cm kärnis så mycket att det tränger upp vatten i mitten av pikhålet. 3 cm is går piken rakt igenom med ett sådant slag.

Jag använder ofta genomslag med piken som signal till mina åkkamrater att vara observanta och dra ned farten.

Kärnis är ofta inte så svår att bedöma bärigheten på, sidosprickor och resonansljudet samt hängmattan under mig när jag åker hjälper till. På mjukare iskvaliteter är det svårare att göra en bedömning och där har jag stor nytta av ett tjockare pikhuvud än en enkel stav.

Vikten tycker jag personligen inte är så viktig bara skaftet på piken är någotsånär styvt. Det är mycket motståndet i handen som indikerar bärigheten när man bedömmer knepig mjuk is.

Min egen pik väger ca 7-800 gram, får väga den och återkomma med ett svar.

När det är underfrätningar eller flakis samt vid råkövergångar så räcker det inte med att pika. Det kan brytas av ett litet flak som inte bär så man får göra någon sorts sannolikhetsbedömning och hellre vända än fortsätta samt hålla ordentliga avstånd till åkkamraterna. Att dra ned farten är också viktigt.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-02-09 kl 14:16]
 
Jag håller med om att det är motståndet i handen som är bedömningsgrunden. Tror att det är därför jag har svårt för trestegsspets.

Tror iofs inte att piken behöver vara så tung men att förhållandet area på spetsen, spetsens "spetsighet" och vikten är betydelsefull.

En bredare spets verkar också ge bättre kvalitet på pikningen. En smal spets ger olika besked vid flera likadana slag, verkar som om man slår ut en smal stav ur isen(vilket kanske är precis det man gör jmfr våris)

/Fredrik
 
- Dubbelpik
Med dubbelpik kan du staka dig mot vinden om det skulle behövas. Dessutom utmärkt för balansen etc om du står still och känner på is.

Om man ha så svag balans att man riskerar att ramla omkull då man står stilla och känner på isen om man inte kan stöda sig på en extrastav, klarar man då överhuvudtaget av att åka skridskor? :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...