Tälta ensam på camping?

Att säga generellt att camping-förbud inbegriper tältning stämmer inte utan det är den lokala ordningsstadgan som gäller.
Det var precis den senare poängen jag försökte få fram. Skylt eller ej, man är skyldig att veta vad som står i de lokala ordningsföreskrifterna.

Uttrycket "campingförbud" är bara nåt som används i dagligt tal, i föreskrifterna står det såklart alltid tydligare vad som avses.

Husvagn och husbil är ju generellt förbjudna i naturen via terrängkörningslagen, så i de flesta fall när det handlar om "campingförbud" i naturen så handlar det om förbud mot att övernatta i tält eller liknande.

Däremot kan man ju såklart diskutera om tältförbud även omfattar hängmatta, eller om det är ok att fyllesova på marken hela natten om man skippar tält.
 
Däremot kan man ju såklart diskutera om tältförbud även omfattar hängmatta, eller om det är ok att fyllesova på marken hela natten om man skippar tält.

Har provat att sova under bar himmel på stränderna i Italien och i parker i Berlin, i praktiken fungerar det bra men jag gissar att det egentligen inte är tillåtet.

I Italien blev vi ett flertal tillfällen väckta av de traktorer som rensas stränder på skräp, de hälsade bara glatt. Har även provat det utanför tågstationen i Napoli, det rekommenderas inte.

/G
 
Camping förbud kan utfärdas inom stadsplanelagt område, specifierade områden typ badplatser od. Generellt campingförbud kan inte utfärdas i en kommun som lokal ordningsstadga. Reservation med att lagen kan ha ändrats under de 5-6 år sedan jag lade ner et antal timmar på att ta reda på vad som gällde.
 
Iaf på västkusten var dessa förbud mestadels för att slippa på fylleslagsvildcampingar över stora områden då det var åldergräns på campingplatserna.
Mestadels så var den ännu mera selektiv och användes runt midsommar/evenemang men som dom flesta känner till firas inte midsommar knappt alls längs västkusten.

Alla regleringar har släckt ned midsommarfirandet helt.

Jag har campat inne på campingförbudsskyltat område , det är ingen allmän polissak eller vakt sak längre , möjligtvis en campingägare som ringer in men jag tror knappast nån åker ut på en sån sak.
Sedan har jag campat och råkat ut för en surkärring (tänk galen säpohagga med hjärntumör) - skylten var borta men hade sutitt där skrev kärringjäveln åt mig.
Nu ser jag extremt myndig ut och har självförtroende av klass så det var bara att stirra på haggan och be henne försvinna - hennes min när jag tryckt ned henne i skorna är minnesvärd....
 
Camping förbud kan utfärdas inom stadsplanelagt område, specifierade områden typ badplatser od. Generellt campingförbud kan inte utfärdas i en kommun som lokal ordningsstadga. Reservation med att lagen kan ha ändrats under de 5-6 år sedan jag lade ner et antal timmar på att ta reda på vad som gällde.

Sotenäs har väl haft det mest omfattande campingförbudet, men det täcker som sagt inte hela kommunen

http://www.sotenas.se/images/18.66c81cce1332fb18f7f80009305/1444911856335/Campingförbud.jpg
 
Det var precis den senare poängen jag försökte få fram. Skylt eller ej, man är skyldig att veta vad som står i de lokala ordningsföreskrifterna.

Uttrycket "campingförbud" är bara nåt som används i dagligt tal, i föreskrifterna står det såklart alltid tydligare vad som avses.

Husvagn och husbil är ju generellt förbjudna i naturen via terrängkörningslagen, så i de flesta fall när det handlar om "campingförbud" i naturen så handlar det om förbud mot att övernatta i tält eller liknande.

Däremot kan man ju såklart diskutera om tältförbud även omfattar hängmatta, eller om det är ok att fyllesova på marken hela natten om man skippar tält.

Är det förbud mot övernattning så spelar det ingen roll hur du gör.
Gäller även om du sover stående, ordagrant citat.
Enligt länsstyrelsen i Göteborg.
Olika län har olika regler, så du får fråga den länsstyrelse det gäller.
 
Men vad räknas som övernattning? Säg att jag kommer nånstans klockan 23 på kvällen och ställer mig och fiskar till 7 på morgonen. Har jag övernattat?

Om övernattning är förbjuden, är det tillåtet att sova där från 7 på morgonen på 19 på kvällen? Det är väl inte övernattning att sova på dagen?

Är det övernattning om man har småbarn med sig som sover i vagnen?

Blir det inte konstigt om det är förbjudet att sova 8 timmar på ett liggunderlag, men fullt tillåtet att ha picknick på en filt i 12 timmar?


Som synes så är det inte helt enkelt att definiera såna där saker.
 
Men vad räknas som övernattning? Säg att jag kommer nånstans klockan 23 på kvällen och ställer mig och fiskar till 7 på morgonen. Har jag övernattat?

Om övernattning är förbjuden, är det tillåtet att sova där från 7 på morgonen på 19 på kvällen? Det är väl inte övernattning att sova på dagen?

Är det övernattning om man har småbarn med sig som sover i vagnen?

Blir det inte konstigt om det är förbjudet att sova 8 timmar på ett liggunderlag, men fullt tillåtet att ha picknick på en filt i 12 timmar?


Som synes så är det inte helt enkelt att definiera såna där saker.

Det är svårt att skriva lagar helt otvetydiga och därför använder man prejudikat - domar där olika rättsinstanser dömt av vad som är ok resp inte OK. De funderar före beslut en hel del på lagstiftarens mening - dvs varför finns lagen. Är det skrivet att det är förbjudet att tälta vid en sjö, kanske det beror på att något sällsynt djur går dit och dricker på natten. Att då komma och slå upp sin tarp och säga att det inte är något tält skulle jag tippa på blir klassat som lika fel som att tälta där - det är ju sovande människor som kan störa de sällsynta drickande djuren.
I naturreservat i min närhet var man lite framtänkande då man skrev att det är förbjudet att spela grammofon, radio, bandspelare eller liknande på hög volym. Just eller liknande täcker ju in CDspelare, MP3-spelare, mobiler med extra högtalare mm och även framtida ljudmaskiner.
Att ett sovande spädbarn skulle fällas för brott mot övernattningsförbud ser jag som högst osannolikt.
Men "sunt förnuft" är ju tyvärr inte likadant för alla - då hade regel-skrivning och tolkning varit enklare.
Söker man efter kryphål i reglerna närmar man sig nog ofta regelbrott enligt lagstiftarens mening.

Det som ibland är dumt med lagar och regler är att inte motiven till varför de finns står med. Om man förstår varför en regel finns är det nog lättare för många att följa den.

Go tur, på rätt sida rättesnöret!

/Patrik
 
Är det skrivet att det är förbjudet att tälta vid en sjö, kanske det beror på att något sällsynt djur går dit och dricker på natten. Att då komma och slå upp sin tarp och säga att det inte är något tält skulle jag tippa på blir klassat som lika fel som att tälta där - det är ju sovande människor som kan störa de sällsynta drickande djuren.

Ja, för vakna människor som har picknick stör ju inte djuren?
 
Midnattspicknickar är enligt SCB:s senaste statistik fortfarande ovanligt

Jaså? Får jag rekommendera att besök i närmaste park under den kommande månaden. Det är betydligt fler som har picknick långt in på småtimmarna än vad det är som tältar skulle jag våga påstå. Däremot är picknickarna mer koncentrerade till sommaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tapio_ut Fornminnen på Gröna kartan? Vad? Övriga aktiviteter 12
Dr.Jones Sverige - sydost asien t&r. Haka på! (Roadtrip) Övriga aktiviteter 0
lars.brickstad Jobba på fjällstation i Norge Övriga aktiviteter 4
Markholm Tips på praktikplats i Linköping. Övriga aktiviteter 0
pausch Jaga en asteroidskugga på torsdag kväll !! Övriga aktiviteter 0
patrikalmgren Glaciärer på norska sidan av Helags Övriga aktiviteter 10
Raskolnikov Slackline - gå på lina Övriga aktiviteter 4
zzeezz Bästa Kondis/fettförbränningen på gymmet? Övriga aktiviteter 2
lillaliam Kramfors - Karlstad, förslag på aktivteter/stopp? Övriga aktiviteter 1
gojonas Tips på prisvärda golfbanor i Sthlm? Övriga aktiviteter 1
Joacimwe Vi surfar på bärplan - utan vågor eller vind Övriga aktiviteter 0
dananderson Skinnarmo och Renata på mässa i övik? Övriga aktiviteter 6
thomalin På tv just nu... Övriga aktiviteter 16
kristofer_wallmark Söndagsdok på Discovery Channel Övriga aktiviteter 0
såg om att ställa högre krav på ledare Övriga aktiviteter 13
77a Forfarande sugen på Fjällräven Classic? Övriga aktiviteter 1
Karelin Tips på aktivitet? Övriga aktiviteter 0
bensson Narkotika på fjället?! Övriga aktiviteter 29
abjork Tips på aktiviteter i Göteborg och Stockholm? Övriga aktiviteter 3
Dodina Friluftsaktiviteter på Kuba? Övriga aktiviteter 0
linuspersson77 Cykla på Bornholm Övriga aktiviteter 2
springo Tips på events i Europa Övriga aktiviteter 0
scruler Saker att göra och se på Nya Zeeland Övriga aktiviteter 24
Jocka Vill ha förslag på 30 års kalas. Övriga aktiviteter 0
umevargen Värt att tänka på när man reser... Övriga aktiviteter 0
robokropp På motorcykel till Dakar Övriga aktiviteter 0
andersmossing Svalbard på låg budget Övriga aktiviteter 2
jmlove ÄVENTYR PÅ ISLAND! En massa frågor! Övriga aktiviteter 11
blomma Surfa på Kuba Övriga aktiviteter 2
bergh skillnad på berg och fjäll? Övriga aktiviteter 3
Elinor Höst & Vinter äventyr på Gotland! Övriga aktiviteter 1
Mithril Gym på Kreta? Övriga aktiviteter 0
ollekvick Utbildning på engelska? Övriga aktiviteter 0
Nyman Nåpn som var på friluftsmässan i Luleå? Övriga aktiviteter 0
ceciliaw Till fjälls på hästryggen? Övriga aktiviteter 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...