Roddbåt för Atlanten

aha

OK

Efter en andra genomläsning var jag övertygad att det handlade om ett skämt. Med frågor som "är det jobbigt att ro" och "var får man tag på vattenfasta sponsordekaler" såg åtminstone jag ett par garvande grabbar framför bildskärmen. Den bifogade bilden med texten "Theodore Rezvoy ORS" gjorde detta ännu mera sannolikt eftersom en googling på denna textsnutt ger www.oceanrowing.com som första träff...

Kändes som: "jag funderar på att bli hjärnkirurg, är det svårt? Vad heter dom där mojängerna man har runt halsen och stoppar i örona för att lyssna på patienterna? Är läkarrockar dyra? Hur lång tid tar en hjärntransplantation (jag har en polare som kan hjälpa till)?"

Efter att läst följande, lutar jag fortfarande åt att det handlar om ett skämt:



Hmm... det är blött, djupt, ensamt, böljigt, ibland himla böljigt och definitivt inte OFARLIGT.


OM tråden inte var menad som ett skämt önskar jag verkligen lycka till och utgår från att ni kommer att komma till insikt om kraven på förberedelse, säkerhet, sjökunskap, fysisk kondition etc. innan ni ger er av.

Mvh

Jag skulle bara vilja säga att jag kanske inte är extremroddare. jag ror mycket på sommaren och har en roddmaskin hemma. Jag har genomfört andra ganska extrema äventyr och ville testa på nåt nytt. men det verkar vara förbjudet att drömma och tänka på nya äventyr. vissa på detta forum, jag säger vissa verkar vara dröm krossare. "nej nej det går inte" har jag hört flera gånger och folk har även genomfört dessa äventyr. jag kanske tog i näg jag menade atlanten men för det behöver vissa och jag menar vissa inte garva åt en. men det är vel så. jag drömmer vissa krossar dem, sånt e livet. jag kommer troligtvis att genomföra en roddexpedition men då kommer jag i alla fall inte ta hjälp av ni på utsidan.se
/ En som trodde att man kan fråga saker här på utsidan men har förstått att det går inte
 
En som trodde att man kan fråga saker här på utsidan men har förstått att det går inte

Klandra inte resten av medlemmarna, som svarat trevligt, för att en (jag) sett något lustigt i din frågeställning. Försök förstå att mycket av ironin syftar till att illustrera allvaret i att inte ta lätt på att ge sig ut på Nordatlanten.

Kom ihåg att forum och hjälp från andra inte är ersättning för att tänka själv.

Du har fått en del bra länkar och info av andra medlemmar i denna tråd och det finns en enorm mängd information om Atlantrodd: på nätet (bara att googla "ocean rowing" t.ex.), i böcker och i form av videodokumentärer.

Mvh
 
Om

Klandra inte resten av medlemmarna, som svarat trevligt, för att en (jag) sett något lustigt i din frågeställning. Försök förstå att mycket av ironin syftar till att illustrera allvaret i att inte ta lätt på att ge sig ut på Nordatlanten.

Kom ihåg att forum och hjälp från andra inte är ersättning för att tänka själv.

Du har fått en del bra länkar och info av andra medlemmar i denna tråd och det finns en enorm mängd information om Atlantrodd: på nätet (bara att googla "ocean rowing" t.ex.), i böcker och i form av videodokumentärer.

Mvh
jag har inte markerat någon speciel medlem på utsidan och har tackat för länkarna. för övrigt tycker jag att utsidan är ett trevligt forum att läsa. men
men bara ett litet exempel, rune larsson och nicklas mårdfelt paddlade över atlanten tillsammans.
rune hade ingen erfarenhet av rodd och hade även kraftig sjösjuka. de klarade det. jag vet att nicklas hade planerat det noggrant men rune klarade det.
//
 
vissa på detta forum, jag säger vissa verkar vara dröm krossare. "nej nej det går inte" har jag hört flera gånger och folk har även genomfört dessa äventyr.

Det kan nog upplevas så, att det blir mycket pekpinnar. Det som finns på utsidan är massor med erfarenhet. Jag upphör aldrig att förvånas över vilken detaljkunskap man hittar här. Det "vi" inte vet är vem du är, hur målinriktad du är och vad du har för erfarenheter. Därför kan råden slå fel ibland, åt båda håll.
Med detta i åtanke tycker jag PrebenN:s första inlägg var helt rätt: projektet är förmodligen rena vansinnet. Min spontana bild av nordatlanten i en roddbåt är att det kan bli riktigt, riktigt hårigt. Men det är klart att det är genomförbart!
 
yes!!!

Det kan nog upplevas så, att det blir mycket pekpinnar. Det som finns på utsidan är massor med erfarenhet. Jag upphör aldrig att förvånas över vilken detaljkunskap man hittar här. Det "vi" inte vet är vem du är, hur målinriktad du är och vad du har för erfarenheter. Därför kan råden slå fel ibland, åt båda håll.
Med detta i åtanke tycker jag PrebenN:s första inlägg var helt rätt: projektet är förmodligen rena vansinnet. Min spontana bild av nordatlanten i en roddbåt är att det kan bli riktigt, riktigt hårigt. Men det är klart att det är genomförbart!
äntligen nån som förstår vad jag menar
ni vet inte vem jag e och dömer mig som en som aldrig har rott för
/Bra svar!!!!!
 
På ett bröllop för många år sen träffade jag på en man som tillsammans med några skeppskamrater ofrivilligt rott från SV Island till Färöarna under Augusti. Det tog närmare 18 dygn och de var våta, törstiga och hungriga största delen av turen, men det gick. Så visst är det möjligt. Berätta gärna hur det gick.
 
Som sagt Nord Atlanten är inte att leka med

http://www.youtube.com/watch?v=Mqcpe5au_7M&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=4jCMfo9yElw

Tror mest det är psykiska egenskaper än fysiska som är avgörande om man klara av att var på stora vatten i en liten båt. Dock skadar det inte förstås att vara i bra form heller.

Skall man klara sig måste man vara extremt noga förbered. Båten måste vara välbyggd och klara alla möjliga situationer. Den måste klara att kapsejsa både framlänges och sidledes. Den måste vara tät och även vara osänkbar.

Den måste vara självrätande. Med last och folk i

Oceanroddare verkar ofta bli "lite" besatta Eugen Smurgis var en av dom

http://www.oceanrowing.com/Oceanrowers/smurgis.htm

Hans Friedel
 
Tror mest det är psykiska egenskaper än fysiska som är avgörande om man klara av att var på stora vatten i en liten båt. Dock skadar det inte förstås att vara i bra form heller.

Skall man klara sig måste man vara extremt noga förbered. Båten måste vara välbyggd och klara alla möjliga situationer. Den måste klara att kapsejsa både framlänges och sidledes. Den måste vara tät och även vara osänkbar.

Den måste vara självrätande. Med last och folk i.

Absolut.

Man bör definitivt läsa så många berättelser som möjligt om lyckade och misslyckade Atlandroddar för att få en känsla för de psykiska och fysiska belastningar som ett sådant äventyr innebär. Så himla mycket kul skall man inte inbilla sig att själva resan, instängd med samma snubbe och bara oåndligt vatten att titta på, är.

En annan anledning att noga studera tidigare försök är att få en känsla för vad som kan gå snett. Väldigt vanligt är problem med färskvattenberedningen, elsystemet och elektroniken. Är man försiktig bör man ha minst tre oberoende färskvattenberedningssystem, varav ett handpumpat, samt någon lösning för att samla upp regnvatten. GPS, satellit-telefoner, EPIRB, VHF-radio och annan viktig elektronik bör man också ha backup för samt vattenskydda väldigt noggrant.

Mvh
 
Inspirerade och avskräckande på sama gång.

Apropå inspirerande och avskräckande, jag såg en riskanalys som någon atlantroddare gjort. Såklart baserad på ett ganska tunnt statistiskt material om tidigare oceanroddar och med vissa anaganden mht vanlig olycksstatistik. Minns inte exakt siffrorna, men tror han kom fram till att dödsrisken var runt en procent, en på hundra, under förutsättning att allt var väl förberett. 99 procents chans att överleva låter kanske ganska OK, men skall jämföras med sannolikheten för en dödsolycka under samma, säg, tvåmånadersperiod om man inte ger sig ut på atlandrodd som var, typ, en på miljonen eller något liknande.

Risken att man skall dö under en atlandrodd kan alltså vara tiotusen gånger högre än normalt. Är man dåligt förberedd stiger risken såklart.

Mvh
 
När det gäller risker att ro över Atlanten kan man jämföra med att klättra upp på Mount Everest. Det är fler som kommit upp på berget än som rott över Atlanten. Det är också procentuellt många fler som dött i försöken på berget...

Jag har också drömt - och fortsätter med det. En gång på en konferens skulle vi skriva upp någon av vår mest "omöjliga drömmar". Jag skrev då Atlantrodd och blev på gränsen till omyndigförklarad. Det kanske var därför mitt kontor drabbades av nedläggning ett år senare ;-)

Men som redan sagt. Ta det i steg - och kolla om ni kan hänga på tjejerna. Då får ni en morot och jämförelse för träning och erfarenhetsutbyte.
 
Apropå inspirerande och avskräckande, jag såg en riskanalys som någon atlantroddare gjort. Såklart baserad på ett ganska tunnt statistiskt material om tidigare oceanroddar och med vissa anaganden mht vanlig olycksstatistik. Minns inte exakt siffrorna, men tror han kom fram till att dödsrisken var runt en procent, en på hundra, under förutsättning att allt var väl förberett. 99 procents chans att överleva låter kanske ganska OK, men skall jämföras med sannolikheten för en dödsolycka under samma, säg, tvåmånadersperiod om man inte ger sig ut på atlandrodd som var, typ, en på miljonen eller något liknande.

Risken att man skall dö under en atlandrodd kan alltså vara tiotusen gånger högre än normalt. Är man dåligt förberedd stiger risken såklart.
Mvh

Sedär, lite siffror!
Dessutom, dom flesta som gör en atlantrodd gör det från Kanarieöarna och västerut, vilket förmodligen "snyggar till" statistiken... Nordatlanten lär kunna vara betydligt värre, och förutsatt att allt är väl förberett, som du skriver, så stavas den stora osäkerhetsfaktorn "vädret". Nio gånger av tio går det fint, men den tionde kan man hamna i rejält trubbel.
Det är åtminstone så jag själv skulle resonera. Skulle det vara värt risken? Inte för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nikko Snorbillig roddbåt Rodd 8
Wim Äventyrsrodd: VagaBond 4,7 roddbåt i forskningens tjänst Rodd 0
anojak Roddbåt för 2 personer Rodd 7
rostaren Hyra av roddbåt Rodd 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...