Senaste turen

Mer väderflyt...

...hade jag i förstamajhelgen. Tänk, jag trodde det skulle dröja länge innan jag fick uppleva en helt stilla ytterskärgård. Känns rätt skönt att ha det "avklarat". När jag spanar på prognosen inför en tur kan det ibland bli lite stressat, men om jag någon gång framöver skulle se att jag riskerar att missa några väldigt stilla dagar så vet jag i alla fall att jag redan fått vara med om det en gång!

Intressant med ljudet förresten när det är stilla. Fartygs låga frekvenser verkar kunna gå hur långt som helst. Jag hörde det när jag tältade på en liten kobbe norr om Ängskär. Appropå ljud så tycker jag nog att ljudet som blir när man ror är en av få nackdelar med rodd. I Explorern är det årtullen och rullsätet som stör lite när man egentligen bara vill glida fram. Måste vara tystare i en kanot.

En läcker effekt av den blanka vattenytan och klart vårvatten var att det nästan blev lite läskigt när jag rodde över grund som tornade upp sig även fast de ändå var en bit under vattenytan där de var som högst.
 

Bilagor

  • DSC14691.jpg
    DSC14691.jpg
    9.3 KB · Visningar: 652
  • DSC14809.jpg
    DSC14809.jpg
    8.1 KB · Visningar: 645
Blåsigt men kul...

Tog en kvällsrunda i den stadiga nordvästan igår. Vita gäss och uppskattad våghöjd på 5-7 decimeter. Tänkte först strunta i det och kuta en runda istället men det gick ju fint trots allt ;-)
 
Lite nyfiken... hur länge är du ute en sådan kvällstur? Om det är åtta kilometer runt ön (om det nu alltid är där du är) tänker jag att det alltid skulle bli den turen när du ändå är ute. Men du kanske har nära till båten och åror och så vid den.

Är det så att det finns någon vindriktning då du får mer medvind än motvind runt ön? Och om du bara ror en kort sväng, kanske en bit längs ön fram och tillbaka (eller i annan riktning för att få exakt medvind/motvind?) - brukar du då börja eller sluta med motvinden?
 
Det är ca 12 km runt ön (Ven) och det tar mig ca 1,5 timme +15/-5 minuter beroende på vind, strömmar och energi ;-).

Den senaste turen gjordes en vardagskväll och då åker jag ut till ön (med färja) efter jobb och ror "en runda" eller ev runt hela ön om förhållandena är bra. Jag brukar ro mot vind ut och vända för att få lite glidigare hemrodd om det blivit jobbigt. Sedan tar jag färjan tillbaka till fastlandet igen och sover hemma. (Jag bor för tillfället ca 20 km inåt land men ska snart flytta utåt kusten och då kanske båten får fastlandet som hemmahamn ;-)

Båten ligger på egenhändigt snickrad slip vid vattnet och stugan.
 
I helgen (to kv-må) så ute på min fjärde flerdagarstur för året. Uppe i elva tältnätter vilket blir lite speciellt eftersom jag totalt (med roddbåt) varit ute i åtta innan 2008 (varav fem förra året). Och till ytterskärgården tror jag bara jag varit en gång innan förra året. Nu i maj har jag varit förbi Kallskär, Ängskär, Långskär, Stora Nassa, Gillöga, Lilla Nassa, Björkskär och Horssten.

Har tyvärr fått lite knäkänning. Hoppas det inte blir värre så jag kan komma ut i sommar också. Så länge det inte är motvind går det att ro utan nästan någon belastning alls (om man inte har bråttom förstås) så det är inte att jag tagit i för mycket som är problemet. Försöker stretcha men borde kolla med sjukgymnast igen, gjorde det för något år sedan nämligen.

Ser faktiskt fram emot skollovstid och att det blir mer folk i skärgården. Känns nu som jag rott tillräckligt många timmar i vår utan att se en enda båt. Är inte så speciellt längre, istället lite småtråkigt. Är ju kul att bli sedd!

Och regn. Visserligen oftast väldigt opraktiskt, men det vore skönt att uppleva en regnig dag och kanske konstatera att det inte är så farligt. Än i år har det suveränt nog vägrat att regna när jag varit iväg.
 

Bilagor

  • DSC15213.jpg
    DSC15213.jpg
    64.6 KB · Visningar: 937
Vita gäss och uppskattad våghöjd på 5-7 decimeter.
Nu är jag nyfiken igen :) Du har ju liksom tillgång till hårt väder också och kan testa det. Men har du gjort det och hur blöt blev du? De gånger jag varit ute i lite vind så måste jag alltid ta på mig regnstället. Även om det inte är ofta det skvätter in så blir det så blött när det väl gör det...

Nu har jag dessutom till slut lyckats få två vågor att rinna in under ungefär en timmas rodd i sidvind. Var inte riktigt beredd på att det hade blåst upp så jag hade tyvärr inte satt i ordning min elektriska länspump jag hade med. Men samtidigt var det skönt att känna att det inte var några problem alls att ligga still och ösa.

Kanske var två liter som kom in de båda gångerna, osäker. Annars är det inte mycket som kommer in då när vågorna passar på att bryta just när man passerar. Då skvätter det bara in (och jag blir blöt). Vet inte riktigt varför de två vågorna gick in, de var inte större. Blev naturligt att jag hade vågorna lite snett framifrån eller bakifrån, men de som rann in hade jag nog helt från sidan så det var väl det. Men samtidigt bara två vågor av oändligt många.

Det blåste 6-10 m/s (mätte på land efteråt) och de där vågorna som är mycket större än alla andra var kanske upp mot en meter. Har svårt bedömma höjden så här i efterhand, kanske ska ta med en tumstock i båten ;-)
 
Göteborgs skärgård

Hej,
kul med ett forum för rodd. Jag har läst alla trådar och tagit del av er andras erfarenheter. Inte minst om hur man enklast tar upp båten på land. Hoppas få läsa om nån som provar Kajaksaver på Yole, annars verkar det ju bra med fendrar.
Vi köpte vår Yole25 förra året, inna dess hade jag bara rott tävingsrodd båt i innerskärgården och inriggare längs bohuskusten. Yolen är dock suverän, snabb och rolig, och självlänsingen gör ju att ev. vatten som kommer in försvinner snabbt. I helgen rodde vi en lite längre tur, Saltholmen - Klöva (pyttelitet skär utanför Kullavik) - Vrångö - Vinga - Saltholmen. Hade inte med GPS:en och har inte mätt upp på kartan men gissar på att det är en tur på ca. 70 km. Sträckan in från Vinga, som de flesta känner till, avverkades på 1h 40 minuter.
 
kul med ett forum för rodd.
Ja, visst är det - hoppas bara fler hittar hit! Mäktigt och kul att läsa om er dagstur. Hur var vinden på sträckan in från Vinga? Jag såg att det är ca 15 km så ni snittade då alltså 9 km/h. Om det inte är motvind och man vill svettas lite gissar jag att det är rätt lätt att kapa ytterligare några minuter med en Yole 25... fast det är väl inte därför man är ute kanske.

På min senaste tur fick jag se två läckert lågflygande SK60. Låg något slags militärfartyg utanför Utö och några stridsbåt 90 passerade också. Väldigt nyfiken på vilket fartyget var, på marinens webbplats hittade jag inget. Två master utöver radarmasten fram och en stor plattform bak. Appropå flygande "saker" så är det förstås kul med fåglar också, även om jag inte är mycket till fågelskådare. Såg flera hägrar och en örn.

Det blev premiär för mig att ro i dyningar. Uppblandade med kortare vågor och ganska odramatiskt (inte så blåsigt). Men jag lyckades ro över ett grund där det inte hade brutit någon våg som jag såg innan. Just när jag passerade kom det förstås en större våg. Var ingen fara, men lite läskigt. Och kändes klantigt.

Jag funderade förresten tidigare här i tråden hur man ska mäta våghöjd, men med så här långa vågor (tror över tio meter våglängd) blev de största så pass att jag inte såg över dem och då har jag ju enkelt höjden från vattenytan upp till mina ögon = en meter (ca 20 cm upp till sitsen och jag mätte mig själv till 80 cm från stolen till ögonhöjd). Om jag vågat resa mig lite så skulle jag få maxhöjden :) De stora vågorna kom dock så sällan att det inte blev tillfälle och lika bra var nog det.
 

Bilagor

  • DSC15568.jpg
    DSC15568.jpg
    60.9 KB · Visningar: 556
Jag hoppas fortfarande på att få läsa här i tråden om vilka roddturer andra är ute och gör, men nu när juli och augusti gått måste jag väl hålla vanan och lägga upp lite bilder här. Det blir en bild per tälttur, en per månad.
 

Bilagor

  • DSC16415.jpg
    DSC16415.jpg
    58 KB · Visningar: 546
  • DSD00465.jpg
    DSD00465.jpg
    35.1 KB · Visningar: 546
Härligt! Blev tvungen bekanta mig lite med hur Piteåvattnen ser ut. Det ser ut som du kan få en hel del variation kring Svensbyfjärden. Dels är det ju en stor "sjö", dels såg jag att det borde gå att ro på älven en och en halv mil upp till Arnemark?
 
Japp, det går bra, lite motströms blir det förstås. En del tar kajaken på taket (finns inte så många andra motionsroddbåtar här!) upp till arnemark och paddlar ner. Har planerat att göra det någon dag i höst. Annars kan man lika gärna vända åt andra hållet, det finns ju en skärgård strax utanför. Man saknar förstås de ljusa sommarnätterna just nu, men en fördel är att så här års är det knappt några motorbåtar ute och i regel väldigt lite vind.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.