Klubbarna desinformerar om säkerhet

nermander: Vill du absolut hitta fall kan du läsa den här tråden eller den här länken. Vill du diskutera enskilda fall tar du det någon annan stans än i den här tråden. Någon detaljerad statistik har jag inte hittat på internet. Den länkade studien visar inte sambanden så tydligt som man skulle kunna önska.
 
Ja, den där länken har jag läst, och sen säger bland annat:

Fiskare och skoteråkare dominerar medan enstaka spark-, skid- och skridskoåkare, isflanörer samt lekande barn förekommer årligen. Typfallet är en illa utrustad ensam medelålders man på ”trygga” hemmaisar.

samt

I nio fall av tio saknades flythjälp.

Där står också att
I tre fall beskrivs hur förolyckade passivt flutit framstupa med ansiktet under vatten.
men det står inte ett ord om ifall dessa hade flythjälp och vad den i såna fall bestod av. Författaren verkar förutsätta att dessa hade ryggsäck som flythjälp, men det står inte i klartext.


Slutsatsen man kan dra är att 90% av de som förolyckas i isolyckor skulle bara hjälpta av att ha en ryggsäck som flythjälp. För 10% hjälper inte ryggsäcken.
 
nermander: Hur kommer du fram till att 90 % av de som dör i isolyckor skulle vara hjälpta av ryggsäck?

Det står att nio av tio döda i isolyckor saknade flythjälp. Av det kan man absolut inte dra slutsatsen att de skulle vara hjälpta (till livet) med ryggsäck.

Och varför bara föreslå ryggsäck när man även kan föreslå flytväst och därmed göra så att många fler bär flythjälp och därmed överlever?
 
Det står även att nån flythjälp alls är bättre än ingen.

Hur många av de där 9 menar du skulle drunka TROTS flythjälp?

Att fler skulle bära flythjälp om man rekommenderade flytväst är det ingen mer än du själv som tror på.

Tittar jag på mina skridskoåkande bekanta så är det väldigt få av dem som har tillgång till flytväst, och jag är övertygad om att de flesta tycker att det är otympligt att åka med flytväst.

Tittar man hur det ser ut ute på sjön så åker flytvästen normalt av så fort man har förtöjt, just eftersom den är jobbig att ha på sig.
 
nermnder: Enligt rapporten har det i fyra fall av fem (ca 80%) inte funnits något sällskap som kan bistå med räddning. Många i dessa fall skulle drunkna med ryggsäck när motoriken ger upp. Jag kan inte svara på hur många, men skulle gissa på en majoritet eller nästan alla om de inte lyckas gillra armarna på isen eller dör av annat. Därtill kommer några drunknade i gruppen som får hjälp.

Tillgången till flytväst har redovisats i början av tråden. Otympligheten jämfört med vikten av ryggsäck har också diskuterats. Det handlar inte om att konvertera några ryggsäcksåkare till flytväst, ha det i minnet.

Här är några exempel jag ser framför mig: Rena nybörjare som vill testa att åka skridskor och inte skaffat eller vill ha ryggsäckslösningen. Ett äldre par som vill ta den vanliga turen runt sjön. Eller manen som ger sig ut ensam och vet att han är utsatt.
 
Många i dessa fall skulle drunkna med ryggsäck när motoriken ger upp.

Det är det påståendet som du inte har kunnat styrka. Det finns inget som säger att de hade klarat sig bättre med en flytväst än med en ryggsäck.

Tillgången till flytväst har redovisats i början av tråden.
Jag har följt tråden från början och kan inte minnas nån redovisning av den. Tvärtom var det flera som ifrågasatte just att folk skulle ha tillgång till flytväst, och påpekade att i princip alla har en ryggsäck.

Här är några exempel jag ser framför mig: Rena nybörjare som vill testa att åka skridskor och inte skaffat eller vill ha ryggsäckslösningen. Ett äldre par som vill ta den vanliga turen runt sjön. Eller manen som ger sig ut ensam och vet att han är utsatt.

Du får gärna förklara varifrån dessa får sina flytvästar.
 
Har försökt fatta vad TS är ute efter. Har jag fattat det rätt? Du är irriterad över att klubbrepresentanter talar för sin version i media.
Boten för detta bör väl då vara att gå på media att inte fråga klubbrepresentanter ang. issäkerhet. Be dem att låta Räddningstjänsten stå för den informationen.
Räddningstjänsten kan ju också kommentera ditt förslag om mobilen. Är det ett realistiskt alternativ, eller ger det bara en falsk trygghet. Det är ju de som förväntas hämta vederbörande. Skall det vara ett allmänt råd, det är ju rätt avhängigt avståndet till närmaste Räddningstjänst? Din utgångspunkt är ju inte att folk ska ta sig upp snabbt ur en vak utan att flyta på rygg tills räddning anländer.
Känns lite kontraproduktivt att ta upp detta på Utsidan. Här hänger ju många som är just skridskoåkare, de kan väl inte gärna lastas för att media frågar klubbfolk. Inte heller att klubbarna ger regler för hur de vill att åkningen ska gå till.
Ett råd jag tycker mig hört från Räddningstjänster är att allmänhet inte bör beträda is som inte håller en tjocklek av 10cm överallt. Ett annat att aldrig ge sig ut ensam.
 
Det här inlägget innehåller inte något nytt, utan är bara önskerepriser från en användare. De som vill ha ny substans i tråden kan hoppa över det här inlägget utan att missa någonting. Spar popcornen Sundom S.

Nermander:

Svar på din första fråga: Om man inte håller i iskanten eller kämpar emot hamnar ansiktet under vattnet med ryggsäck. Är du med på det? Läs annars rapporten länkad i inlägg nr 158. Eller använd dina kunskaper i mekanik.

När man blir tillräckligt kall förlorar man motoriken. Är du med på det? Läs annars texten länkad i inlägg nr 138.

Igår fick du i inlägg nr 162 veta att ca 80 % av de omkomna du frågade om saknade någon på isen som kunde undsätta.

Dessa kommer alltså förlora motoriken och få ansiktet under vattenytan. Vad händer då? Jag tror att du vet. Annars läser du länkarna jag nyss hänvisade till. Du kan också prata med någon du känner.

Svar på din andra fråga: Tillgången till flytväst redovisas i inlägg nr 43.

Svar på din tredje fråga: Se svaret på din andra fråga.
 
Till L.A.
Ja, du har tolkat mig rätt när du läser det som att jag är emot att klubbarna propagerar sin version. Den är inte anpassad till allmänheten enligt mig, och accepterar/inkluderar inte sådant som förekommer och fungerar hos allmänheten.

Om inte klubbarna vill anpassa råden mot allmänheten till just allmänheten så är det bättre att låta andra instanser informera, t.ex. brandkåren, precis som du skriver. Jag har kraftfullt förordat att använda andra informationskällor än klubbarna.

Klubbarnas interna regler har jag inget med att göra, det är deras sak.

Det vore en total missuppfattning att tro att jag förordar att folk ska planera för att använda räddningstjänsten. Se inlägg nr 1 & 127 & 132. Man ska ha med sig resurser för att komma upp om det behövs. Rådet om mobil är med tanke på de som trots allt riskerar att omkomma, som vi diskuterat i de senaste inläggen.

Valde som tidigare sagt detta forum för att lufta mina åsikter i brist på tidningarnas kommentarsfält. Tänkte få till en diskussion med en blandad skara, både klubbåkare och övriga. Har diskuterat med klubbåkare i verkligheten, men de viker inte en tum från klubblinjen.
 
Svar på din första fråga: Om man inte håller i iskanten eller kämpar emot hamnar ansiktet under vattnet med ryggsäck. Är du med på det? Läs annars rapporten länkad i inlägg nr 158. Eller använd dina kunskaper i mekanik.
Mina kunskaper i mekanik säger att det beror på placeringen av tyngdpunkten kontra flytpunkten. Det beror alltså på hur ryggsäcken sitter och vad man har på sig i övrigt. Skridskor och kängor har en tendens att vara tunga, vilket gör att man flyter mer upprätt.

Igår fick du i inlägg nr 162 veta att ca 80 % av de omkomna du frågade om saknade någon på isen som kunde undsätta.
Ja, men 90% av dem saknade också flythjälpmedel öht. Det innebär att om man vill minska andelen som omkommer så ska man se till att de har nån form av flythjälpmedel.

Eller så ser man till att åka med sällskap.

För en flytväst hjälper ändå inte om det tar en timme för räddningstjänsten att komma fram.

Fast egentligen kan man nästa ignorera skridskoåkarna helt, eftersom de bara är en bråkdel av de som omkommer i isolyckor. Vill man minska dödsfallen vid isolyckor så är det skoteråkarna som man ska fokusera på.

Du silar mygg och skjuter kameler med ditt resonemang.

Svar på din andra fråga: Tillgången till flytväst redovisas i inlägg nr 43.
Där hänvisas till en artikel om hur många hushåll som hade tillgång till flytväst på 80-talet...
 
Cykelkalle: Jag tycker du förutsätter att om man åker med ryggsäck så tippar man med automatik framåt då man blir trött eller tappar motoriken i vaken. Med en väl packad och utprovad ryggsäck tycker jag inte det måste vara så.
Med en flytväst som inte är räddningsväst (dvs flytväst utan krage) tycker jag dessutom att man kan hamna med näsan i kallvattnet i samma situation.

Ang tillgång till flytvästar så är den åtminstone fläckvis god - på många ställen lånas flytvästar ut gratis genom livräddningssällskapet, som dock lejt ut den handgripliga administrationen till andra. I depån där jag bor (Karlskrona) gratis lån i max en vecka utan kostnad. De lånar dessutom även ut ispikar och dubbar utan kostnad med samma tidsgräns. Men jag tycker fortfarande flytkroppar på framsidan försvårar uppgång över iskant mer än ryggsäcksremmar.

Om vi pratar om att använda telefon så man försökt ta sig upp själv och misslyckats så tror jag finmotoriken är borta även om man valt en mobil med fysiska knappar, t ex någon av Doros "pensionärsinriktade modeller".
Vem ska man ringa om inte räddningstjänsten då?

Var och en blir salig på sin tro och jag delar inte cykelkalles ideer.

Åk försiktigt och inte ensam, om du tror som jag.

/Patrik
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.