Friluftsmat Recept, ingredienser mm

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-15, 14:01
aronwidforss aronwidforss är inte uppkopplad

Potatisgratäng på spis?

Hej!

Jag ska upp till Lappjordhytta till midsommar och är sugen på potatisgratäng. Finns det någon som har tips på hur jag ska gå tillväga? Har tillgång till hasspis men ingen ugn.
Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 14:16
Underlig Hök Underlig Hök är inte uppkopplad

Slår ett slag för Omnia spisugn som du sätter ovanpå ett valfritt kök.

Den finns på båtaffärer samt Jula.

http://www.vinochmatguiden.se/ ... tang-i-omnia
Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 14:32
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Sån hade jag till Trangian för länge sedan. Tror det var Trangias egen tillverkning, men kan minnas fel. Brukade baka bröd i den. Senare hade jag den på båten och gjorde just potatisgratänger och Janssons på gas/fotogenlåga. Håller med om att det funkar bra. Nån brun yta blir det dock inte, men allting annat är som det ska.
Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 15:11
silenhag silenhag är inte uppkopplad

Brun yta kan kanske fixas med en gasolbrännare, typ som creme brulée..
Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 16:04

Ha ha! På omnias egna bilder är brödet minsann brunt och fint!
https://omniasweden.com/wp-con ... -300x300.jpg
Kan inte tänka mig att ugnen förbättrats så mycket. Den ser precis ut som min gamla.

Kan tala om att en sån där sprider avund i lägret. Vistades en längre tid på Gotska Sandön och hade fixat så jag fick låna jordkällare och kunde beställa mat från Fårö som fraktades ut (gratis!) med KA. Gissa om man fick sura blickar när man satt där och grillade lammkoletter samtidigt som potatisgratängen med ost och självplockad timjan puttrade i "ugnen" och spred ljuva dofter. Var nog en och annan som satt det frystorkade i halsen.
Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 16:07
seasteel seasteel är inte uppkopplad

Lite mer omständig variant:

Skiva och koka potatis halvmjuk i mjölk. Varva potatisen (och mjölken) med lök och ost i en gjutjärnspanna. Salta o peppra. På med smör, grädde, ost i valfri mängd. Koka ihop på spisen med folielock. Lite vitlök skadar aldrig.

Enklare variant:

Köp färdig potatisgratäng på närmsta livsmedelsbutik. Häll i gjutjärnssstekpanna o koka ihop under lock.

Fältmässig variant:

Om du ska vara ute i fält o bara har trangiakök så antar jag att skivad torkad potatis som är förkokad, gräddpulver, vitlök, torkad ost kan funka i en trangiakastrull. Blötlägg, koka några minuter o låt sedan stå o mysa en stund så borde det bli gratängliknande.....
Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 19:26
Kommer inte på något bra Kommer inte på något bra är inte uppkopplad

Restaurang

Om jag fattat det rätt så kokar man skivad potatis i grädde på restaurangerna och sedan slevar man upp i en form när man får en beställning bara för att få ytan. Så kan man tänka sig utan gratengyta ärdet enkelt annars köp en handbrännare som används till lödning och creambryle.
Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 23:01
chilehead chilehead är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer inte på något bra Visa inlägg
Om jag fattat det rätt så kokar man skivad potatis i grädde på restaurangerna och sedan slevar man upp i en form när man får en beställning bara för att få ytan.
Japp stämmer fast jag gjorde på gräddmjölk, bara grädde tycker jag blir väldigt fet särskilt när man gratinerar med ost på (och jag gillar fet mat... till en viss gräns) Brukar göra så hemma också
Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 01:00

Inte på en restaurang värd namnet.
Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 19:55
nermander nermander är inte uppkopplad

I nån av de friluftskokböcker jag har finns recept på potatisgratäng lagad på Trangia har jag för mig. Det enda "problemet" är ju att man inte får ytan, men hur mycket av en gratäng är yta?
Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 19:58
nermander nermander är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorGlas Visa inlägg
Inte på en restaurang värd namnet.
Du menar att på en restaurang värd namnet så får man vänta en timme på maten om man beställer potatisgratäng, för de har inte förberett nånting?
Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 21:58

De kan ju ha förberett en gratäng. Och så finns ju förrätter att fördriva tiden med medans man väntar.

Och du menar att du inte känner någon skillnad på potatisgratäng och stuvad potatis? För det är stuvad potatis som beskrivs ovan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:25.