Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt!

Nu är det inte långt kvar till slutsatsen att den som vill kalla sig same och arbeta för det samiska också är en rasist.
Per definition.

Jag blir förvånad över den låga nivån på dina inlägg. Det finns en stor skillnad mellan att värna den samiska kulturen, särarten och språket och att kräva särskilda rättigheter baserade på den samiska etniciteten. Jag applåderar alla som vill göra det förstnämnda men går mot de som vill det sistnämnda.
Tycker du att det finns andra etniciteter eller folkgrupper som ska särbehandlas positivt eller negativt? Ska pizzabranschen vara förbehållen syrianer? Ska judar ha rätt att starta friskolor? Det vore bättre om du försöker förklara hur du tänker när du förespråkar att människor särbehandlas efter etnicitet. Eller är det bara känslomässiga ställningstaganden?
 
Visst är det komplicerat, men man måste ändå hålla isär saker. Jag förstår att många samer har behandlats väldigt illa, ändå in i modern tid. Det är naturligtvis något som svenska staten ska gå till botten med och om möjligt kompensera de som drabbats (men inte deras ättlingar). Men man måste lämna den tankemodell som delar in människor i olika grupper efter gener och etnicitet. Det var ju precis samma modell som låg till grund för förtrycket mot samerna. Du och jag måste ha exakt samma grundläggande rättigheter - oavsett var din eller min farfarsfarfar bodde.

Vi är väldigt ense om detta. Jag menar bara att det finns argument (även om jag inte själv tycker att de är starka nog) för en annan syn.
 

avslutad210712

Gäst
I norrbotten kostar en veckas fiskekort ovan trädgränsen 220kr om jag minns rätt, det måste anses var billigt i förhållande till i princip allt.

Om man är där för att fiska så ja men om man vandrar och har med sig ett spö som man svingar vid lunch och några kast på kvällen så är det 440:- för två personer och en vecka.

Jag tycker inte att det är speciellt billigt så jag har slutat ta med mig spöt och skall det dessutom bli ännu dyrare så är det nöjet helt över för min del.

[Ändrat]

Dessutom är det så att om man skiljer ut Girjas sameby så skall man dels lösa ett kort för att fiska på deras vatten och sen ännu ett kort för att fiska på statens mark.
 
Om man är där för att fiska så ja men om man vandrar och har med sig ett spö som man svingar vid lunch och några kast på kvällen så är det 440:- för två personer och en vecka.

Kan ju nämna att i Stockholms skärgård är handredskapsfisket fritt och gratis. Där var det vi som hade rötter i skärgården och ägde fiskevatten som helt enkelt fick vår rätt konfiskerad. Men då var det ingen som blev upprörd, utom vi då.

Skillnad på folk och folk

släpp handredskapfisket fritt i hela landet tycker jag.
 
Kan ju nämna att i Stockholms skärgård är handredskapsfisket fritt och gratis. Där var det vi som hade rötter i skärgården och ägde fiskevatten som helt enkelt fick vår rätt konfiskerad. Men då var det ingen som blev upprörd, utom vi då.

Skillnad på folk och folk

släpp handredskapfisket fritt i hela landet tycker jag.

Bra. Då sympatiserar du även med alla de upprörda värmlänningar som nu ser sin urgamla livsstil med löshundsjakt raseras.

Eller är det måhända skillnad på intresse och intresse?
 
Jag blir förvånad över den låga nivån på dina inlägg. Det finns en stor skillnad mellan att värna den samiska kulturen, särarten och språket och att kräva särskilda rättigheter baserade på den samiska etniciteten. Jag applåderar alla som vill göra det förstnämnda men går mot de som vill det sistnämnda.
Tycker du att det finns andra etniciteter eller folkgrupper som ska särbehandlas positivt eller negativt? Ska pizzabranschen vara förbehållen syrianer? Ska judar ha rätt att starta friskolor? Det vore bättre om du försöker förklara hur du tänker när du förespråkar att människor särbehandlas efter etnicitet. Eller är det bara känslomässiga ställningstaganden?

Och jag är förvånad över hur mycket aversion det finns i det här landet mot samer. Sedan tillskriver du mig troligen åsikter jag inte har och heller inte har uttryckt. Jag har t ex inte yttrat mig om just det här jakt- och fiskerättsebeslutet. Inte med ett enda ord, vad jag kan se. Men vill du veta så är jag inte övertygad om att det är bra att det övergår från länsstyrelserna till samebyarna. Mycket mer än så tycker jag inte att jag som icke-jagande sörlänning kan säga i den detaljfrågan.

Men den stora frågan är ju renskötseln. Hur man löser den bestämmer mycket annat också. Och i nuvarande svensk lag har vi en lösning som innefattar att samerna har ställning som ursprungsfolk och som sådant vissa rättigheter. En del av er - om jag uppfattar detta rätt - gillar det inte alls, och den centrala frågan är väl då rätten till renskötsel. Men det jag tycker är i sak inte något annat än vad svensk lagstiftning säger i frågan. Visst är frågan komplicerad, men jag har inte sett något förslag på lösning som skulle vara bättre. Än.

Vem som sedan ska anses som same kan man läsa på Sápmis hemsida. Och så det här med rasism. Naturligtvis ska man skydda människor och grupper från att utsättas för diskriminering. Men det är ju bland annat därför begreppet ursprungsfolk har uppkommit och att de ska anses ha vissa rättigheter. I diskussionen ser jag att ställningen som ursprungsfolk lika gärna kan användas mot samerna, för att kritisera dem. Detta är bakvänt, och risken är att vi får ökade motsättningar.
 
Domen kan vara sprängstoft till ökade motsättningar. Dels hos lokalbefolkningen och dels internt hos samebefolkningen. Redan nu har ordkriget intensifierats internt. Kan hända att de som bedömer domen som en framgång också inser problematikens negativa sidor. Alla ur samebefolkningen jublar inte. Den fasta befolkningen i norr som har jakt och fiske som sitt största intresse har även anledning att vara orolig.
I en värld av stora motsättningar finns fog för försiktiga manövrar.
 
Menar du "Ska [em]endast[/em] judar har rätt att starta friskolor?". För i den mån friskolor ska tillåtas ser jag inget direkt skäl till att just judar inte skulle få det...

Min poäng var att man inte ska tilldela eller frånta människor rättigheter på grund av deras etniska tillhörighet. Jag anser att alla ska ha samma rätt eller möjlighet att öppna pizzerior, driva friskolor eller bedriva renskötsel oavsett vad de har för hudfärg, religion, etnicitet eller var deras farfarsfarfarsfar bodde.
 
Och jag är förvånad över hur mycket aversion det finns i det här landet mot samer. .

Genom att inleda ditt svar till mig med ovanstående mening ger du intrycket av att jag givit uttryck för någon slags aversion mot samer. Det är en ohederlig debatteknik. Jag har över huvud taget inte sett något samehat i denna tråd. Jag säger det igen: Jag är förvånad över den låga nivån på dina inlägg. Jag hade en helt annan bild av din person tidigare.
Det är inte roligt att diskutera på de villkoren så jag lägger ned min röst. Om det var din avsikt så har du ju lyckats. Grattis!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...