Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt!

Samebyarna är en konstruktion framför allt för renskötseln, dvs näringsverksamhet. Men det finns en annan konstruktion som är öppen för alla samer, nämligen Sametinget. Detta är både en myndighet och ett folkvalt organ, och det är i Sametinget som de flesta samiska frågor behandlas. Inte av samebyarna.

Visst. Men i detta fall är det en sameby som fått jakträtten, om jag förstått saken rätt. Och det är väl där som "grevar och baroner"-resonemanget kommer in i bilden, eftersom jakt- (och rennärings-) rättigheterna knyts till samebyarna. Och de är inte öppna för alla samer.

En dålig konstruktion av lätt insedda skäl, även för flertalet samer.
 
Förhoppningsvis är detta bra för rennäringen men också den vilda fisk- och övriga djurfaunan.

Samebyarna söker inte konflikt med lokala jägare och fiskare. En förvaltning av resurserna med långsiktighet borde vara bra för alla parter.

Thure
 
Jakt och fiskesamernas parti som hade stora framgångar i senaste sametinget har många icke renägande samer bland sina väljare. Det vore intressant att höra deras synpunkter kring tingsrättsdomen. Att det finns motsättningar bland renägande och inte renägande samer är ju känt men hur ser samer utanför en sameby på frågan är intressant. Tror inte att man reservationslöst jublar åt beslutet.
 
Jakt och fiskesamernas parti som hade stora framgångar i senaste sametinget har många icke renägande samer bland sina väljare. Det vore intressant att höra deras synpunkter kring tingsrättsdomen. Att det finns motsättningar bland renägande och inte renägande samer är ju känt men hur ser samer utanför en sameby på frågan är intressant. Tror inte att man reservationslöst jublar åt beslutet.


Deras ordförande:

Efter beskedet att Girjas sameby vunnit i tingsrätten och därmed får ensamrätt till småviltsjakt och fiske på de egna markerna kommenterade Håkan Jonsson domen i Sameradion:

– Den är förvånade och inte vad jag förväntat mig. En sameby kan ju inte ha ensamrätt. Den samiska rätten vilar på alla samer och det är bara en liten del av samerna som är medlemmar i samebyar, så domen är ju förvånande i högsta grad, sade han till Sameradion.

Håkan Jonsson fortsatte:

– Den här domen säger bara att om man är med i en sameby har man rätt att jaga och fiska. Den säger inget om övriga samer som med säkerhet har verkat på de här markerna.

http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/sameforetradare-i-brak-om-girjasdomen-9843334.aspx
 
Deras ordförande:

Efter beskedet att Girjas sameby vunnit i tingsrätten och därmed får ensamrätt till småviltsjakt och fiske på de egna markerna kommenterade Håkan Jonsson domen i Sameradion:

– Den är förvånade och inte vad jag förväntat mig. En sameby kan ju inte ha ensamrätt. Den samiska rätten vilar på alla samer och det är bara en liten del av samerna som är medlemmar i samebyar, så domen är ju förvånande i högsta grad, sade han till Sameradion.

Håkan Jonsson fortsatte:

– Den här domen säger bara att om man är med i en sameby har man rätt att jaga och fiska. Den säger inget om övriga samer som med säkerhet har verkat på de här markerna.

http://www.nsd.se/nyheter/gallivare/sameforetradare-i-brak-om-girjasdomen-9843334.aspx

Skulle varit intressant att läsa övriga artiklar men har inte NSD plus...
Jo, frågan är inte enkel som vissa kan tro. Att tycka att man stödjer en urbefolkning kräver även det sin kunskap...
 

avslutad210712

Gäst
Samebyarna är en konstruktion framför allt för renskötseln, dvs näringsverksamhet. Men det finns en annan konstruktion som är öppen för alla samer, nämligen Sametinget. Detta är både en myndighet och ett folkvalt organ, och det är i Sametinget som de flesta samiska frågor behandlas. Inte av samebyarna.

Bråkigare församling än Sametinget får man leta efter. De är i luven på varandra hela tiden.
 

avslutad210712

Gäst
Kan det bli dyrare att jaga och fiska?

– Inte omöjligt. Fiskekorten anses vara mycket billiga i dag. Jaktkorten kostar 250 kronor per dygn. Den nuvarande prissättningen bygger på att få ut optimalt av resurserna. Höjer man priserna så blir det färre jägare och fiskare som löser kort. Det beror på vilken filosofi man har.
----------------------------------------------------------------------------------
Om man bor i Kiruna och löser årskort är fiskekortet billigt. Är man två som tar med sig fiskespöt för en vecka i fjället så är det inte speciellt billigt om man har Norrbottniska löner.
 
Kan det bli dyrare att jaga och fiska?

– Inte omöjligt. Fiskekorten anses vara mycket billiga i dag. Jaktkorten kostar 250 kronor per dygn. Den nuvarande prissättningen bygger på att få ut optimalt av resurserna. Höjer man priserna så blir det färre jägare och fiskare som löser kort. Det beror på vilken filosofi man har.
----------------------------------------------------------------------------------
Om man bor i Kiruna och löser årskort är fiskekortet billigt. Är man två som tar med sig fiskespöt för en vecka i fjället så är det inte speciellt billigt om man har Norrbottniska löner.

Tror du har rätt där med höjda priser. Men i Norge har diskussionerna nu gått gällande prissättningen te.x på fina jaktområden/fiskevatten ex. Laxälvar där prissättningen skenat så till den milda grad i många år att vanliga medelnorrmän inte har en möjlighet till utnyttjande på lika villkor. Man är orolig att vissa delar i Allemansrätten skall "plockas ut" och hamna i sk anbudsförfaranden".

*Kommer få mer info framöver i frågan men det är nu ett känsligt ämne i Norge, ngn som vet mer?

Kvotfiske på lappvatten kan vara gynnande för bestånd, miljö etc men synd om bara Pengastinna får tillgång till "guldklimparna" här med. Samtidigt är turismindustrin en stor marknad även i norr och det kan jag unna dem. Känns lite bra och lite dåligt skulle jag säga........
 
Det stämmer att Idre är Sveriges sydligaste sameby.

Här finns kartor över samtliga samebyar.

https://www.sametinget.se/8382

Går att klicka sig vidare till ett antal olika kartor över varje sameby

såsom

Karta över riksintressen

Karta över strategiska platser

Karta över renens viktiga områden

Karta över årstidsland
 
Det finns möjligheter att införa guidetvång på jakt och fiske. Fler avlysta områden.
Hur gör man med separerade familjer där bara en eller några är medlem i samebyn, surt att förlora fiskerätten då föräldrarna skiljs?
 
Detta är så svepande och grovt att jag inte kan låta det stå oemotsagt. "Grevar och baroner" ägde sin mark och kunde därför göra nästan som de ville på den. Denna fråga handlar vad jag förstår om förvaltningsrätten (för jakt och fiske) vilket också innebär att man tar på sig en del av det ansvar som nu ligger på länsstyrelserna.

Hur gör du principiell åtskillnad här mellan en fideikommiss och samebyarnas rättigheter? Innan du går loss med fler superlativ, gör gärna en lista över vilka rättigheter och avkastning en adlig familj kan få från sin fideikommiss och jämför med vad samebyarna kan få om denna dom vinner laga kraft. Jag hittar inga större skillnader - man har ensamrätt till avkastning från vad jorden, fiskerätt och jakträtt ger och denna ensamrätt går i arv.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...