Gissa position

Det är mycket riktigt en renvaktarstuga vi ser vid horisonten. Men den här stugan ligger nära en sjö, och det är utloppet vi ser i bilden.
 
Mesta vattnet i svenska Lappland rinner inte mot Atlanten. Och detta verkar vara ovanför trädgränsen. Huvkijávri? Fast det är kanske inte så långt från allfarvägarna.

Norr om Torneträsk kanske...

Thure
 
I närheten av Rostojavri?

Hmmm, eftersom gränsen mellan Norge och Sverige faktiskt ska vara dragen längs vattendelaren är det ju som sagt var inte många vattendrag som rinner ut i Atlanten.

Men ett ställe där de har missat är vid Rostojavri strax söder om Pältsstugan och det skulle ju även passa in på att vi verkligen ska norrut :)

Har dock svårt att hitta någon sjö som ser rätt ut där det finns en renvaktarstuga på kartan....

/ Stefan
 
Men ett ställe där de har missat är vid Rostojavri strax söder om Pältsstugan och det skulle ju även passa in på att vi verkligen ska norrut :)
Jag tror du har hamnat för långt norrut.
Jag är själv inte helt säkert, men där finns en grund för mig att inte lösa gåtan denna gang. ;)
Om jag har gissat rätt finns en annan renvaktarstuga en drygt mil NV som jag visar här.

Henning
 

Bilagor

  • 082.jpg
    082.jpg
    36.1 KB · Visningar: 194
Bild #11025
Kan det vara Gáhppojohka i närheten av Gappohytta? Bilden kanske rent av är tagen i Norge men söderut i riktning mot Sverige?
Mvh/Rickard
 
Hmmm, eftersom gränsen mellan Norge och Sverige faktiskt ska vara dragen längs vattendelaren är det ju som sagt var inte många vattendrag som rinner ut i Atlanten.

Men ett ställe där de har missat är vid Rostojavri strax söder om Pältsstugan och det skulle ju även passa in på att vi verkligen ska norrut :)

Har dock svårt att hitta någon sjö som ser rätt ut där det finns en renvaktarstuga på kartan....

/ Stefan

Du har förstås rätt ifråga om vattendelaren, och det finns ju några "missar", som du också påpekar. Den största gäller väl Vapstälven nere i Västerbotten. Från Rostojávri ska vi några dagsmarscher söderut.
 
Jag tror du har hamnat för långt norrut.
Jag är själv inte helt säkert, men där finns en grund för mig att inte lösa gåtan denna gang. ;)
Om jag har gissat rätt finns en annan renvaktarstuga en drygt mil NV som jag visar här.

Henning

Ja Henning, du vet ju svaret, och detta är inte långt från platsen där vi träffades för några år sedan, mitt i ingenstans. Roligt att höra av dig!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.