• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Klättra gravid

Jag skulle vilja höra lite av er tjejer som är intresserade av klättring och sedan blivit gravida.

Hur har ni gjort? Lagt av med klättringen helt eller klättrat lätta leder på topprep?

Skriv och berätta! Jag har sökt på tidigare trådar, men inte fått något bra svar. Har ni några bra tips på bra hemsidor eller vem man kan prata med?

Och förresten, hur har ni gjort efteråt? Med träning och hur det gått att frakta barn och klätterprylar till bergen?
 
varken kvinan eller läkare men...

fiskbulle666; sa:
Jag skulle vilja höra lite av er tjejer som är intresserade av klättring och sedan blivit gravida.

Hur har ni gjort? Lagt av med klättringen helt eller klättrat lätta leder på topprep?

Skriv och berätta! Jag har sökt på tidigare trådar, men inte fått något bra svar. Har ni några bra tips på bra hemsidor eller vem man kan prata med?

Och förresten, hur har ni gjort efteråt? Med träning och hur det gått att frakta barn och klätterprylar till bergen?
'

Som sagt, jag är varken kvinna eller läkare men tänk om du klättrar och av någon anledning slår i magen och något händer med det som finns innanför....
Jag förstår att du vill klättra men jag hade tänkt mig noga för ifall det är värt risken om jag vore du.

/Patrik, utan barn
 
fiskbulle666; sa:
Jag skulle vilja höra lite av er tjejer som är intresserade av klättring och sedan blivit gravida.

Hur har ni gjort? Lagt av med klättringen helt eller klättrat lätta leder på topprep?

Skriv och berätta! Jag har sökt på tidigare trådar, men inte fått något bra svar. Har ni några bra tips på bra hemsidor eller vem man kan prata med?

Och förresten, hur har ni gjort efteråt? Med träning och hur det gått att frakta barn och klätterprylar till bergen?

Hej, jag klättrar inte men åker telisar och har gjort det mycket och länge. Jag tänkte inte så mycket på det när jag var gravid de första månaderna, men fick höra många kommentarer om det både från BVC och bekanta. Tydligen så avråder BVC från utförsåkning överhuvud taget... Det finns ju en markant risk för att man faller. Telisar är väl inte det skonsamaste för bäckenet heller.

Men som sagt jag uppfattade inte problemet, jag är så pass säker på skidorna så jag bedömde fallrisken som obetydlig. Det föll sig också naturligt att sluta när magen blev större.

Mitt råd är att känn efter själv hur du mår och vilken risk du är beredd att ta. Ett fall kan ju betyda en fosterskada eller missfall, men samtidigt tror jag att du är ganska erfaren klättrare?

Vad det gäller läget efter jag fick barn, så kan jag bara säga att det man verkligen vill, det går. Det är en del bök förståss, för bebisen har också mycket grejor och klara krav på fasta tider...

Lycka till!
 
Kille nummer två svarar härmed på Tjejforumet...

Jag har ingen omfattande erfarenhet av klättring, och har inte varit gravid. Men jag har en son och det känns nog inte som om det går att försvara sig i efterhand ifall det skulle hända en olycka. Min hustru slutade rida när hon blev gravid; jag minns inte i vilken vecka riktigt.

Ingen annan träning är som klättring, men under själva graviditeten får man väl försöka hitta alternativa träningsmetoder för att inte tappa för mycket. Man kan väl också trösta sig med att det är lättare att bygga upp muskler osv som en gång funnits där även om man tappat lite under ett uppehåll.

Har ingen specifik erfarenhet av att frakta småbarn till klippor, men rent allmänt är det ju bara upp till förädrarna vad som kan anses vara för besvärligt. En del tar ju enorm "hänsyn" till de nya omständigheterna, medan många lyckas leva vidare helt "normalt" även efter att man blivit med barn.

Har själv min åttaårige son med på det mesta, men dels är det oerhört indiviuellt mellan barn hur "smidiga" de är, dels kan man ju inte hoppas på att man ska kunna ägna sig åt sina intressen ostört när man fått barn. Fast det är det nog inte så många som kräver, önskar eller förväntar sig heller när det kommer till kritan.

Ta det nu lugnt med magen, även om det inte behöver innebära 9 månader i soffan!
 
Hej!

Jag vill faktiskt säga emot några av övriga inlägg!!

Jag tror att det ger sig självt när magen blir så stor att det blir obekvämt att ha sele. Då skulle jag sluta klättra. Fram till dess ligger fostret väl skyddat i livmodern och jag tror inte att det är någon fara; i alla fall inte de första 12-15 veckorna av graviditeten eller så...

Dock verkar det vettigt att ta det lite lugnt och försöka klättra lite lättare så att man undviker långa häftiga fall. T.ex. klättra på topprep och leder som ligger under din svåraste grad. Sällan tar man ju dessutom fallet på magen; och så länge du inte får ont i bäckenet tycker jag du kan köra på!

Grundregeln är förstås att känna efter och lyssna till ev. sammandragningar etc, men nuförtiden uppmuntras man att fortsätta träna under grav. om det känns bra.

Lycka till!
 
akj; sa:
fiskbulle666; sa:
Och förresten, hur har ni gjort efteråt? Med träning och hur det gått att frakta barn och klätterprylar till bergen?
Vad det gäller läget efter jag fick barn, så kan jag bara säga att det man verkligen vill, det går. Det är en del bök förståss, för bebisen har också mycket grejor och klara krav på fasta tider...

Lycka till!
Det är nog väldigt olika, beroende på "hur jobbigt barnet är" (dvs mycket barnet skriker, hur ofta det äter osv) och hur motiverad du du själv känner dig.

Känn efter, efter födseln! Och lycka till!

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2004-01-14 kl 16:26]
 
Jag red själv tills åttonde månaden med mitt första barn. När jag väntade mitt andra kände jag att det bara var dumheter och slutade långt tidigare. Det viktiga är att du klättrar på ett säkert sätt både för dig och ditt barn och att du inte gör det för att vara "duktig" utan för att det känns bra. Det är ingen sjukdom att vara gravid men det är väldigt långt ifrån normaltillståndet också. Du hinner klättra dig less efter barnet är fött jag lovar...
 
fiskbulle666; sa:
Jag skulle vilja höra lite av er tjejer som är intresserade av klättring och sedan blivit gravida.

hehe jag tyvärr så hände det mig. jag var på klättring här en dag och plötsligt några veckor senare var jag gravid... så jag måste varna er för att det kan hända...
 
Nikkita; sa:
fiskbulle666; sa:
Jag skulle vilja höra lite av er tjejer som är intresserade av klättring och sedan blivit gravida.

hehe jag tyvärr så hände det mig. jag var på klättring här en dag och plötsligt några veckor senare var jag gravid... så jag måste varna er för att det kan hända...

Jag antar att du klättrade med en tysktalande man och inte en svensk isåfall.
 
På den tiden det begav sig för mig sade min barnmorska att det är bra att hålla igång, men:
- det är _du_ som avgör vad som är lagom, låt dig inte pressas av någon annan.
- inga tävlingsmoment eller att man pressar sig själv. Det ska vara avkoppling. Blir tävlingsdjävulen för stor så låt bli.
- gör helst bara det du är van vid, inga nya idrotter. En sport som du kan har du mer balans i kroppen, kan undvika skador och kan lättare bedöma gränserna.
- lyssna på kroppen. Om det är för tufft får man en trötthet och ömhet i underlivet ung. som vid mensvärk. Då får man lugna ner sig eller sluta.
 
Hej,

jag klättrar på klätterfabriken i Göteborg. Timos (han som leder tenikträningen) flickvän klättrade under tiden hon var gravid, hon hade en helkroppssele och det verkade gå hur fint som helst. Hon var imponerande smidig.

Jag tror inte du skall sluta av princip, utan bara om du känner att du mår dåligt under graviditeten eller om magen är i vägen. Givetvis får man ju ta det lugnare o inte vara våghalsig, men det gäller ju i livet i övrigt när man är gravid.

Mvh,
pia
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...