Gore Tex och liknande

TEX material fysiska lagar

Som någon korrekt kommenterat består ett texmaterial av teflon. Vid tillverkningen används en tunn film som dras ut i x- och y-led. Det översträcks så att det bildas små, små hål i filmen. Dessa hål är så små att endast vattenånga kan passera igenom. Detta på grund av att teflon har en ytspänning på ca 27 m vattenpelare. Det är detta som hindrar vattnet från att tränga igenom. Således helt vattentätt upp till 2,7 bar. Allt som stör vattnets ytspänning försämrar förmågan att inte släppa igenom vatten. Tvättmedlens funktion är just att minimera vattnets ytspänning vid tvätt. Minsta rest försämrar ytspänningen. Även hudens eget fett är en annan bov när membranet tycks läck. Exvis bensin som inte har någon ytspänning att tala om rinner rakt igenom tex-materialet som ett kaffefilter.
För att vattenångan skall röra sig igenom membranets små hål krävs energi eller egentligen värme. Ångan går från den varma sidan till den kalla genom det sk ångtrycket. Det är därför tex-materiale inte fungerar vid regn i tropikerna. Där kan vattnet samlas på insidan av plagget om det är varmare utanför. Är kängans ytterskikt helt vattentätt bör ångtrycket mellan utsidan av membranet och ytskiktet så småningom komma i balans med det på insidan dvs mot foten. Någon ytterligare ångtransport lär då inte ske.
Mitt sätt att minska risken för blöta fötter i kängorna är att smörja in fötterna med svetthindrande preparat som Absolut torr eller liknande då jag svettas mycket om fötterna vid vandring.
 
Nånting jag undrar över är hur mycket ånga som går ut genom membranet jämfört med det som transporteras ut via ventilation.
Att ångan bara skulle gå åt ett håll, varmt till kallt, låter lite optimistiskt.
 
Vi verkar ha svårt att komma till samsyn om hur det här fungerar i detalj känner jag, men det spelar kanske inte så stor roll. I stort tror jag det finns en viss enighet om följande ang regnkläder som andas:

- Processen är diffusion som drivs av skillnader i ångtryck på de olika sidorna om membranet, vilket i sin tur betyder att den drivs i skillnader i temperatur och "ångmängd" (antal vattenmolekyler per volymsenhet) i luften på bägge sidor om membranet. Den senare innebär att även relativ luftfuktighet har betydelse. Både temperatur och relativ luftfuktighet har alltså betydelse.

- Alla membran är beroende av ett yttertyg som skydd. Blir det vattenmättat så försämras andningen ordentligt. Alla ytskikt jag känner till utom Breathable Cuben behöver DWR-behandling för att inte bli vattenmättat. Därför är det viktigt att hålla DWR-skiktet i topptrim t ex med någon nikvaxprodukt. Det innebär tyvärr också att även om DWR är i toppskick när man börjar en vandring så kan andningsförmågan försämras efterhand av t ex långvarigt regn och slitage mot tät vegetation.

- Det är även viktigt att hålla tygen hyfsat rena för att andningen ska fungera bra.

- Andningsförmågan varierar alltså med temperatur och luftfuktighet. Det är lättare att få den att fungera bra vid låg omgivningstemperatur och låg relativ luftfuktighet.

- Ventilation kommer alltid att ha potential att transportera mer fukt än diffusion. Problemet är bara att inte släppa in regnet samtidigt som man ventilerar.

Sen tror jag att vi kanske nu är överens om följande även om det inte framgått tydligt av tråden:

- Det är svårt (omöljligt) att få goretex och liknande att andras tillräckligt under alla omständigheter, så det är värt att fundera på blixtlås under armhålorna och liknande. Samt ha kläder så man klarar att hålla sig varm trots att man blir fuktig, utan att för den skull blöta ner kläderna man behöver för att hålla sig varm när man slagit läger.

- Temperaturskillnader driver processen i första hand, relativ luftfuktighet i andra hand.

Ett par saker vi inte diskuterat men som kan vara bra att tänka på och som jag inte tror är kontroversiellt:

- Alla andningsbara tyger är laminat, så de kan delaminera under t ex axelremmar.

- Olika fabrikat av olika tyger som andas har olika lösningar, det finns fysikaliska skillnader, skillanderna är inte bara marknadsföringssnack. Som t.ex. att Goretex andas sämre än e-vent för att e-vent inte har något teflonlager, men att e-vent är känsligare för nedsmutsning inifrån av samma anledning. Osv. Goretex lär f ö ha bästa garantin, men det har jag inte dubbelkollat.

Avslutar med en sak som jag kommit och tänka på när jag skrivit mina inlägg, och som mycket väl kan vara kontroversiellt. Med anledning av att det hävdas att plagg som andas ska vara tighta för att fungera bra:

- Vida och välventilerade plagg har självklart bättre fukttransport än tighta i samma material som andas. Vida men inte välventilerade plagg har rimligen ungefär samma fukttransportförmåga som tighta. (Jag är alltså beredd att avfärda påståendet som en myt.)

Har man lite av ovanstående saker i bakhuvudet behöver man kanske inte i praktiken ha stenkoll membranets uppbyggnad, utan har ändå lite stöd som kan vara bra att ha när man väljer och vårdar den här typen av plagg. Det kan även ge ett visst stöd när man väljer om man ska ha regnkläder som andas eller om man väljer någon annan lösning istället.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.