Vilken svamp?

Jag tror det är pluggklubbsvamp AKA flattoppad klubbsvamp, Clavariadelphus truncatus. Har aldrig sett sådana med så mycket "tratt", men hittar faktiskt bilder som liknar dina och jag vet inte vad det annars skulle kunna vara.

Men jag är osäker. Fråga på svampguiden.com om du vill vara säker.
 
OK, Klager hann före medans jag letade bilder. Nu är jag säkrare när vi är två som tycker samma. :-D

Den lär ska vara ätlig, men tror inte det är mycket att ha. Att den är ovanlig är väl skäl nog att låte den stå också.
 
Vad är detta för svampar? Påminner ju om kantareller, men de var jättestora och växte i en lång bågformation. Såg märkligt ut. De största var över 20 cm i diameter
 

Bilagor

  • 20171015_131816_HDR.jpg
    20171015_131816_HDR.jpg
    64.6 KB · Visningar: 579
  • 20171015_131804_HDR.jpg
    20171015_131804_HDR.jpg
    74.8 KB · Visningar: 419
Ok, jag verkar va nån trattskivling. googlade och hittade en som hette jättetrattskivling och som ofta växte i häxringar. Just så växte dessa väldigt tydligt i skogen, men kanske är dessa lite ner åt gulbruna hållet, men inte heller rödbruna.
 
Rödbrun växer också i häxringar. Jag är dålig på trattskivlingar, men det är ivf inte jättetrattskivling.

Tycker nog också att den är mest lik rödbrun trattskivling. Den har de där fläckarna. Men den är kanske väl stor och den verkar inte ha böjd fot, vilket de brukar ha.

Jag tror det finns rätt många fler arter än svampböckerna normalt tar upp. De flesta tar inte ens upp rödbrun, fast den är tämligen vanlig. Inte ens Ryman (svampbibel).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...