Bästkusten?

Jag har hört mycket gott om västkusten, men eftersom jag är uppvuxen i Stockholmstrakten har jag låtit lokalpatriotismen gå före. Nu känner min fru och jag att det kanske är dags att vidga våra vyer. I stället för att hanka oss fram i algblomning i Stockholms skärgård under sommarens femdagarspaddling kanske vi skulle försöka oss på något nytt. Vi skulle vilja ge västkusten en ärlig chans, men då vore det synd och skam ifall vi gör bedömningar baserat på illa valda sträckningar.

Skulle ni kunna hjälpa mig med förslag på sträckningar för en paddling i Bohuslän på fyra-fem dagar? Jag vore varmt tacksam för tips från insatta om bra start&slutplatser med möjlighet till parkering och förslag på ett par höjdpunkter att bygga upp rutten kring.
 
Om ni ändå skall åka till västerhavet så kan ni ju lika gärna åka direkt till Helgeland i stället!
 
Ett par bra tips är att utgå från Stockens camping på norra Orust, eller fjällbacka skärgård från Hamburgö eller grebbestad.
 
Sträckan Fjällbacka - Strömstad har mkt fin paddling.

Vid stabilt väder är Väderöarna tänkbara. Kosterskärgården bör inte missas.

Det är typ 3 ggr så många timmar att köra till Helgelandskusten. Inte görbart med så kort om tid till förfogande.

Thure
 
Sträckan Fjällbacka - Strömstad har mkt fin paddling.
Vid stabilt väder är Väderöarna tänkbara. Kosterskärgården bör inte missas.
Thure
Jag skulle nog utöka den rekommendationen något, av både parkeringstekniska och innehållsmässiga skäl...
Starta hellre i Hamburgsund än i Fjällbacka! Att parkera i Fjällbacka är minst sagt knepigt med alla restriktioner
och turister överallt, men i Hamburgsund finns det en vettig parkering på gångbart avstånd från hamnen
och turisttrycket är avsevärt lägre. Plus! Missa inte Pipers glass... :)

Vill man sedan vara lite kulturell under färdens inledning (om man väljer att startar norrut) så är ett besök
på Stensholmen [58°34'32.7"N 11°16'28.3"E / 58.575757, 11.274532] att rekommendera, där är nämligen
Gorch Fock begravd.

Kommer man ända ut till Väderöarna så är såväl Väderö Storö som Hamnerö vettiga bivackplatser. Men var
medvetna om att i rännan kan väder och vågor göra färden mindre angenäm. Jag har kört över några gånger i
rullande dyning som gjorde att båten sannolikt inte syntes bakom vågtopparna. Och andra gånger när det var
platt vatten, slätt som ett dansgolv. Vid ett tillfälle växlade det från det andra till det första under natten när vi
övernattade på Hamnerö...
/Odd
 
Har ni egna kajaker eller vill ni hyra? Om man hyr kajaker i Grebbestad så ingår P-plats.
Jag har nu gjort drygt 10 korta turer (3-4 dagar) med utgångspunkt i Grebbestad och jag blir inte mätt. Jag har skrivit ett par texter här på Utsidan om detta: Denna och denna.
Vill du veta lite mer - historiskt - om de öar du paddlar förbi så rekommenderar jag Ted Knapps bok Längs kusten i Bohuslän - Skrönor och fakta för båtfarare och andra skärgårdsälskare.

/HåkanF
 
Fantastiskt

Nu har vi varit tillbaka sedan någon vecka tillbaka, och vi hade en fantastiskt fin paddling. Vi satte i med egen K2 i Grebbestad vid kajakuthyrarens brygga, som var vänliga och tillmötesgående (stort tack!). Det visade sig att vi hade bekanta på Koster under den tid vi tänkt paddla, så vi drog iväg norrut, och hade en fantastiskt fin paddling.

Stort tack för länken, mycket bra info!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.