Älg och vildsvin!

Rådjur

Det finns ju många olika sorters vilt som gärna äter äpplen. Rådjur, vildsvin, grävling mfl.
Nån som upplevt aggressivitet hos de djuren när dom varit fulla?
Eller kanske andra biverkningar av berusningen som vinglig gång eller påträngande tillgivenhet?
 
Det finns ju många olika sorters vilt som gärna äter äpplen. Rådjur, vildsvin, grävling mfl.
Nån som upplevt aggressivitet hos de djuren när dom varit fulla?
Eller kanske andra biverkningar av berusningen som vinglig gång eller påträngande tillgivenhet?

Det finns nog många som upplevt aggressivitet. Poängen är lite att få egentligen har undersökt hur det ligger till med nykterheten hos djuren. Endel av fallen med aggressiva "fulla" djur har det egentligen förelegat "legitima" skäl till aggressivitet (legitimt utifrån djurets synvinkel med deras normala beteende). Fall där den drabbade inte insett att det är normalt beteende utifrån situationen....
 
Du överförenklar nog beräkningarna där. Det verkar helt enkelt inte vara så att allt socker finns i musten, det är en betydande del som blir kvar: de 2kg äpplen som används innehåller ju runt 200g socker, att du får ut 1kg must som innehåller 100-110g socker visar på detta.

Ja, jag är inte bombsäker. Har egentligen inga säkra källor på sockerhalt i äpplen, bara lite kom-i-håg från den tid jag brukade pressa must ur dem. I vilket fall har jag svårt att tro att det finns hundra kilo perfekt jästa äpplen i en vanlig trädgård. Älgar som berusar sig på äpplen känns mer som en skröna i stil med grävlingar som biter tills benet krasar. Jag tror mer på att aggressiviteten härstammar ur trängda situationer där äpplen lockat in dem i trädgårdar med få flyktvägar och att närheten till en hastigt uppdykande människa känns hotfull. Folk har också generellt jäkligt svårt att läsa älgar och svårt att förstå hur farliga de kan vara.
 
Veckans älgattacker:

Lappland: "Lars,72, blev attackerad av älg mitt i byn"

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lars-72-blev-attackerad-av-alg-mitt-i-byn

(Knappast några jästa äpplen i Svappavaara!)

Halland: "Mannen var ute och jagade räv när en älg gick till attack"

http://norrahalland.se/attackerande-alg-skots-huvudet

Och så tjatar några om att "en vacker dag kommer vargar att ge sig på människor". Trots alla skador och elände som älgen orsakar finns det inget älghat ute bland folk. Det är uppenbart att det är något annat som ligger bakom varghatet: Skrämselpropaganda.
 
Det är för att rovdjurshatet kommer från samma människor som vill jaga älg, gris och annat ostört.
Och så några fårbönder som är för snåla för att sätta stängsel.
Och innan ni går i spinn, vi har och har haft höns, ankor och kommunens fetaste räv. Nu har vi stängsel så vi har bara en fet duvhök.
 
Hej!
En vän till min syster blev "instängd" i sitt hus av en aggressiv älg som förmodligen hade ätit jästa äpplen och blivit berusad.

En fråga! Hur stor är risken att bli angripen av älg och även av vildsvin om man går Sörmlandsleden? Det är ju inte ofta man ser älg och vildsvin så risken är väl kanske inte så stor? Någon som vet?
Kanske det farligaste djuret är fästing?

En mycket effektiv metod är att fästa en liten Bjällra på ryggsäcken som pinglar när man vandrar.
Givetvis ska det inte vara en jättestor som hörs ända hit till Norrköping där jag bor utan det räcker om den hörs för en människa ca 100 meter, då hör Vildsvin o Älgar som har en makalös hörsel att du kommer på ännu längre avstånd, säkert flera hundra meter, om inte en kilometer och har gott om tid att lägga om kursen, en eller två små Bjällror hittar du enkelt just nu på Jul loppisar bland julsakerna.

Fästingar o andra människor är farligare.
 
En mycket effektiv metod är att fästa en liten Bjällra på ryggsäcken som pinglar när man vandrar.
Givetvis ska det inte vara en jättestor som hörs ända hit till Norrköping där jag bor utan det räcker om den hörs för en människa ca 100 meter, då hör Vildsvin o Älgar som har en makalös hörsel att du kommer på ännu längre avstånd, säkert flera hundra meter, om inte en kilometer och har gott om tid att lägga om kursen, en eller två små Bjällror hittar du enkelt just nu på Jul loppisar bland julsakerna.

Fästingar o andra människor är farligare.

Hur känner man igen björnspillning i skogen?
- På att den är full med små pinglor.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...