renovera en paddel

Jag har en kolfiber paddel från werner. Kanterna på bladen börjar blir riktigt slita och även ytan på bladen är ganska repig. Jag håller också på att bygga en kajak i stripbygge. Så jag tänkte att när jag ändå har epoxi skulle jag kunna lägga ett nytt ytskikt på bladen.

Är det nån som har gjort detta tidigare och har några erfarenheter att dela med sig av? Hur djupt kan jag slipa utan att förstöra kolfibern? Är det en dum ide?
 
Styrkan beror på laminatet så frågan är vad du vill uppnå. En blankare yta gör väsentligen mest paddeln tyngre.

Att förstärka en kant på paddelbladet kan du göra genom att lägga på mera kolfiber dränkt i epoxi längs med kanten men där större delen av pålägget är fibrer och där epoxin trängt in emellan och sammanfogande fibrerna.
Det kan var en bra idé men svårt att få till riktigt snyggt.

Thure
 
Hej,

Beror på vilken typ av Wernerpaddel du har, är det en med skumkärna ska du inte slipa särskilt djupt för då kommer du in till skummet med risk för vatteninträngning i skumkärnan.(Typ Cyprus, Kalliste, Athena eller Ikelos)
Är det en utan skumkärna kan man kanske vara lite mer brutal i slipandet)

Det viktigaste är att rugga upp ytan så du får bra fäste samt att fetta av ytan med Aceton för att också få ett så bra fäste som möjligt. Jag har några gånger byggt upp en form med hjälp av målartejp så att man får en tydlig form på lagningen.

Jag utgår från att repor och skador i detta fall sitter längs paddelns kanter, är det mer kosmetiska repor på bladytan skulle jag låta de vara.

MVH

Pelle
Nynäs Kajak
 
Senast ändrad:
Är en med skumkärna. Det är kanterna som börjar bli lite slitna så jag hade tänkt att bättra på dom när jag ändå håller på och kladdar med plast. Fast då det verkar vara ett ganska stort jobb och det nog är några år kvar till behovet blir akut tror jag att jag väntar med det.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...