Hur ska vi göra för att bevara varg!

Vem har sagt att det är inkapabla att tänkja? Om jag var du skulle jag sluta upp med att förolämpa hela folkgrupper.

Verklighenet förändras. Tex at vara bonde idag, eler 1950 eller 1850 är tre olika saker. Det gäller alla näringar. Arbeten förändras, spelregler förändras. AV staten, vetenskapen, marknaden.

Ska vi utse ett visst år som idealår och sen hålla fast vid detta menar du?

Ehh, jag gjorde precis tvärtom. Tänkandet av den högre skolan kallas ofta bondförnuft. Detta är antagligen inte slumprelaterat.
 
Ehh, jag gjorde precis tvärtom. Tänkandet av den högre skolan kallas ofta bondförnuft. Detta är antagligen inte slumprelaterat.

dock utan att kommentera de andra frågeställningarna.

Så nu är bönderna intellgentare än oss andra? varför envisas med att svepande uttala dig om intelligens hos hela folkgrupper?
 
dock utan att kommentera de andra frågeställningarna.

Så nu är bönderna intellgentare än oss andra? varför envisas med att svepande uttala dig om intelligens hos hela folkgrupper?

Varför ägnar du ens tid åt internetforum? Du är totalt ointresserad av faktumet att andra inte tycker som du i vissa frågor.

Om en bonde blir sur över att ägna timmar åt att rensa stängsel - så anser du att han inte har rätt att vara sur.
Han sysslar ju ändå med trams...


Jag vill ha en levande landsbygd - en sådan består, inte minst, av småbönder och fäbodar. Det verkar vara många som inte anser att vi skall ha sådant - ok. Men jag och andra tänker inte vara tysta för det.


Det borde man kunna prata om utan att vara otrevliga?
 
Varför ägnar du ens tid åt internetforum? Du är totalt ointresserad av faktumet att andra inte tycker som du i vissa frågor.

Om en bonde blir sur över att ägna timmar åt att rensa stängsel - så anser du att han inte har rätt att vara sur.
Han sysslar ju ändå med trams...


Jag vill ha en levande landsbygd - en sådan består, inte minst, av småbönder och fäbodar. Det verkar vara många som inte anser att vi skall ha sådant - ok. Men jag och andra tänker inte vara tysta för det.


Det borde man kunna prata om utan att vara otrevliga?

Nu är det personagrepp som du övergår till? Bra supergeten

Jag anser inte att en bonde inte får vara sur, men jag har även jag rätt att han en åsikt att det ingår i en föränderlig värld och bonden får kanske anpassa sig. Till och med om den åsikten går stick i stäv med din så har jag rätt att ha den, utan att du blir otrevlig och ifrågasätter min rätt att vara här.

Du där den enda otrevliga just nu, håll dig till sakfrågan och sluta upp med att generalisera över folkgrupper eller gå till personangrepp.
 
Nu är det personagrepp som du övergår till? Bra supergeten

Jag anser inte att en bonde inte får vara sur, men jag har även jag rätt att han en åsikt att det ingår i en föränderlig värld och bonden får kanske anpassa sig. Till och med om den åsikten går stick i stäv med din så har jag rätt att ha den, utan att du blir otrevlig och ifrågasätter min rätt att vara här.

Du där den enda otrevliga just nu, håll dig till sakfrågan och sluta upp med att generalisera över folkgrupper eller gå till personangrepp.


Jag anser att vi bör kunna visa respekt mot varandra och inte vara nedlåtande. När du skrev att bönder sysslar med trams så blev jag förolämpad.

Har väldigt, väldigt svårt att förstå människor som ser ned på de som på riktigt lever av och i naturen och faktiskt håller Sverige igång.

...men ber om ursäkt om jag på något sätt angrep din person med denna ståndpunkt..
 
Jag anser att vi bör kunna visa respekt mot varandra och inte vara nedlåtande. När du skrev att bönder sysslar med trams så blev jag förolämpad.

Har väldigt, väldigt svårt att förstå människor som ser ned på de som på riktigt lever av och i naturen och faktiskt håller Sverige igång.

...men ber om ursäkt om jag på något sätt angrep din person med denna ståndpunkt..

Inlägget med ordet trams var IRONI. ja jag vet det är inte lätt att få fram, Men hela mitt resonemang med en föränderlig värld är mycket allvarlig.

Det har INTE med att se ner eller inte. Varvsarbetare, textilbranchen, IT mm mm förändras, så även bondebranchen (är det en branch, antar amn kan dela upp den lite mera om man vill).

DU angrep min perosn genom att ifrågasätta att jag ens skulle vara på internetforum. Denna del av ditt inlägg var ganska lättförståelig, nästa gång innan du gör så ska du kanske se till att du fattat vad som skrivs och inte dra förhastade slutsatser.
 
Om en bonde blir sur över att ägna timmar åt att rensa stängsel - så anser du att han inte har rätt att vara sur.
Han sysslar ju ändå med trams...
Tramset står ju du för.
Vad är din slutsats? Att alla bönder ska stå ovanför lagen? Det finns ju massor av områden som begränsas av lagstiftning. Om älgar äter upp havren för en bonde får han ju inte heller bara skjuta dem rakt av. Om skördarna påverkas av insekter får han inte använda vilka bekämpningsmedel han vill. Om det växer sly på hyggena får han inte spruta hormoslyr. Allt det där innebär ju merarbete och kostnader. Precis samma sak gäller för alla näringsidkare - det finns lagstiftning som begränsar deras verksamhet och innebär merkostnader. Vad är det som är så speciellt med mellansvenska bönder?
 
Sluta nu och återgå till ämnet!

Det ingår i ämnet.
Kruppa fäbodbruk i Orsa lade sitt sista får på trappan till kommunhuset alldeles nyligen. Denna fäbod hade varit i bruk sedan 1500:talet. Vargen blev övermäktig.
Så, för att bevara vargen så skall närproducerande djurhållare, svenskt kulturarv - lägga ned.

Det går ju som på räls för vargodlarna.
 
Det ingår i ämnet.
Kruppa fäbodbruk i Orsa lade sitt sista får på trappan till kommunhuset alldeles nyligen. Denna fäbod hade varit i bruk sedan 1500:talet. Vargen blev övermäktig.
Så, för att bevara vargen så skall närproducerande djurhållare, svenskt kulturarv - lägga ned.

Det går ju som på räls för vargodlarna.

Jag tror vi vet var vi har varanda i frågan. Jag har svårt att se att en näring ska särbehandlas, du har det inte. Ingen av oss kommer övertyga den andre. SAAB-arbetaren i Trollhättan eller varvsarbetaren före varvsnedläggningen kanske kan ha en åsikt i frågan med.

Ha en bra kväll.

Christian
 
Jag tror vi vet var vi har varanda i frågan. Jag har svårt att se att en näring ska särbehandlas, du har det inte. Ingen av oss kommer övertyga den andre. SAAB-arbetaren i Trollhättan eller varvsarbetaren före varvsnedläggningen kanske kan ha en åsikt i frågan med.

Ha en bra kväll.

Christian


Bra! Jag har full respekt för de som tycker om vargen, och vill se den i Sverige - men den kan inte finnas bland människor, utan i vildmarken... Norrut.

Jag slåss självklart för de små djurhållarna - jag anser att de måste gå först, sedan får intresset för rovdjur komma. Jägarna därefter, eller samtidigt.

Kan inte riktigt se en koppling mellan en sund landsbygd och en bilindustri dock...



Ha en bra kväll du med.
 
Anlita forskare som har kunskap om stammen och yrkesjägare som sköter skyddsjakten.
Ingen allmänjakt för att det finns risk för viktiga alpha vargar sköts i onödan och övriga friska vargar som är viktiga för stammen.

Tycker jag också låter som ett vinnande koncept.
Eventuellt tror jag kommer man få man stärka upp med lite gener utifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Vilken ska bort? Vilda djur 12
veni Varg attack Vilda djur 66
Mskautpåtur Björn och varg när man sover i skogen Vilda djur 33
islägg Inplanterad varg? Vilda djur 54
j_stellan Nästan som vargar Vilda djur 95
Bulingen Varg Vilda djur 1287
consono Vargimport Vilda djur 129
plaskdaja Vi säger nej till frilevande varg i Jämtland & Härjedalen Vilda djur 151
millimeter Varg i Härjedalen? Vilda djur 4
ulltand Är det varg? Vilda djur 11
mipert Filmen "Varg" recenseras i Sydvenskan Vilda djur 27
grodanbolle Regional jakt på Varg och Järv. Vilda djur 15
KLAGER Vad vet stockholmare om varg? Vilda djur 3
KLAGER Jaga varg med spjut Vilda djur 4
Highlander- there can be only one Varg: Debatten går framåt. Vilda djur 59
Jockemeister Varg påkörd i dalsland Vilda djur 0
grodanbolle Finskrysk varg invandrad Vilda djur 0
yakman Varg! Vilda djur 12
Raskesven Statusrapport om varg Vilda djur 14
grodanbolle Var det en varg jag hörde? Vilda djur 7
grodanbolle Norges snällaste varg skjuten av jägare. Vilda djur 1
KLAGER Varg safari Vilda djur 0
100826 Varg i Skåne! Vilda djur 4
zzeezz Varg i Sthlm Vilda djur 5
Tiveden Varg. Vilda djur 0
Nosferatu Varg eller hund? Vilda djur 20
Kråkan Såg vi en varg?!?! Vilda djur 7
Usse Norge + Varg Igen!!! Vilda djur 1
KLAGER Varg i Stockholm. Vilda djur 9
Usse Varg!! Vilda djur 45
mattan Varg Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.