Längtan efter vandringssäsongen 2018!

8-9 månader kvar tills jag får fjällvandra nästa gång! Hur får jag tiden att gå, hur hanterar jag den eviga längtan efter vildmarken och fjällen? Kanske genom att tillåta mig att drömma mig bort med hjälp av era planer för sommarfjällvandring.

Hur ser era drömmar ut? Vart och när?

Jag drömmer om en vecka i Grövelsjöfjällen i juni och två veckor i området kring Hukejaure och Gautilusvattnet i augusti.
 
Ta vara på vintern också, det är otroligt vackert att ge sig ut på tur i fjället. Krävs lite mer utrustning och kunskap, men jag kan verkligen rekommendera det.
 
Längtar bara till fjällen?
Det är iof sig förståeligt, för de är sig ganska unika på sitt sätt. Men herregud - det finns fantastiska vandringsområden över hela vår planet! Årstiden är inget hinder för att få härliga naturupplevelser (men möjligtvis pengar och miljömedvetenhet; borta bra men hemma bäst, ur miljösynpunkt).

För egen del älskar jag att förlänga sommaren (värmen) genom vandringar på sydligare breddgrader såväl under höst som vår, samt under vintern för att få lite (för mig närmast "nödvändig") ljus o värme. Sommarhalvåret tillbringar jag i Sverige. Då är Sverige klart "konkurrenskraftigt"!

För egen del (jag är pensionär och styr min egen tid) ser planerna f.n. ut så här:
- Vandring i Andalusien i november (inkl. en del kulturella besök)
- Eilat i januari
- Teneriffa i februari
- Vierwaldstätter-området, Nice eller New York i mars
- Vandring Costa Brava (GR 92) i april-maj
- 1-2 kortare låglandsvandringar i maj-juni
- 2-3 kortare vandringar i de svenska/norska fjällen i juli-september.

Verkar ju ganska så mycket så här på "pappret" - men perioderna däremellan känns ofta allt för långa :)
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...