Ver 2 av Materialval?

Ulf51 började för en tid sen en tråd om materielval:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=86531

Jag tycker det ärt en mycket intressant fråga men de flesta svar handlar om val av kajaktyp, mm. Kan vi försöka begränsa oss till att diskutera just valet av materiel i kajaken.

Vilka för och nackdelar har de olika materialen?
Plast
Glasfiber
Kolfiber
Komposit
Prilite

Nu kan man klassa ihop några av ovan nämnda men jag försökte vidga vyerna och det kan mycket väl finnas flera tänkbara alternativ!
 
Komposit kanske du skall definiera.

Svårt att diskutera enbart materialet. Tillverkaren, konstruktören användningsområdet har stor betydelse också. Finns dessutom förstärkningar man kan använda som minskar nackdelar med t ex glasfiber och kolfiber. som här uretanplast utanpå botten av en glasfiberkajak.

Thure
 

Bilagor

  • P9031926.jpg
    P9031926.jpg
    45.2 KB · Visningar: 712
Senast ändrad:
Komposit kanske du skall definiera.

Svårt att diskutera enbart materialet. Tillverkaren, konstruktören användningsområdet har stor betydelse också. Finns dessutom förstärkningar man kan använda som minskar nackdelar med t ex glasfiber och kolfiber.

Thure

Jag har medvetet haft begrepp som är både specifika men även mycket öppna då jag gärna skulle vilja svar som bygger på erfarenheter. Om du har erfarenhet av ett eller flera märken så får du gärna berätta om skillnaden inklusive för och nackdelar.
 
Kul att Thure la upp en bild på min VKV Seagull Offshore kompletterad med uretanplast i botten.

Många med mig anser ju att handbyggda kajaker i glasfiber/kolfiber/kevlar etc är bättre och snyggare. Nackdelen med gelcoat visar sig då kajaken dras upp resp sjösätts - speciellt fullastad på en stenig strand.

Jag har funnit lösningen på detta genom att låta företaget ArmaCoating spruta på uretanplast under högt tryck och hög värme. Det blir oerhört slitstarkt. Min kajak fick den här behandlingen för en 7-8 år sedan. Jag har paddlat två Blå Band och dragit upp kajaken hundratals gånger på eländiga stränder och bilramper (som är värst). Den fasta skeddan på kajaken är det enda som jag behövt komplettera skyddet på. Vid uppdragning gräver den ned sig och slits extra hårt.

Två nackdelar:
  1. Kajaken blir 1-2 kg tyngre (beroende på hur mycket av botten som beläggs)
  2. Uretanplasten ökar friktionen på land rätt rejält så man får ta i då kajaken släpas upp. Däremot märker jag inget extra motstånd vid paddling. Vi pratar ju bara om 5-7 km/h vid långfärder.
 
Jag är ingen expert på området men jag hade velat ha en kajak där både skrov och däck är byggd i vacuumlaminerad glasfiber där man använder glasfiber och epoxy av hög kvalite. I botten vill jag ha ett distansmaterial t.ex divinycell eller motsvarande för ökad styvhet. Sedan verkar polyuretan vara en mycket slitstark yta. Jag hade problem med slitage i kajaken från hälarna men efter att jag lackat 2k polyuretan så har jag inte sett skymten av repor och lacken är mycket tunn, ytters lite vikt, det var flera år sedan jag gjorde detta. Så en finish i polyuretanfärg som också lätt kan appliceras igen efter lagning. Vinsten med kevlar kolfiber tror jag är marginell för kajaker där extrem styvhet inte är så viktig.
 
thureb
Intressant lösning som du visar på bild!

PS-VKF
Erfarenhet ger intressanta lösningar när man dessutom är experimenterande!

SafeSurfer
Du må kanske inte vara expert även om det låter så. Kunnig är du i alla fall.

Tack, hoppas fler bidrar med mer info!
Behöver inte ens vara så detaljerat som de första svaren utan delge gärna erfarenheter även om det bara är på plast eller glasfiber. Det finns varianter där med!
 
Alternativa material

Titta på detta youtube klipp som på ett bra sätt förklarar för och nackdelar med olika material. Kopiera och klistra in filen nedan
Carbon Fiber vs Kevlar vs Fiberglass - Which one is right for YOU?
 
Olika former av trämaterial är ju också intressanta! Några exempel som är i vanliga i "hemmabyggen":
- Träribb (limmade med epoxi och täckt med glasfiberväv)
- Plywood (furu, limmade med epoxi och med glasfiberväv i skarvar)

Ger styva, tåliga och ganska lätta konstruktioner.
 
Komposit kanske du skall definiera.

Svårt att diskutera enbart materialet. Tillverkaren, konstruktören användningsområdet har stor betydelse också. Finns dessutom förstärkningar man kan använda som minskar nackdelar med t ex glasfiber och kolfiber. som här uretanplast utanpå botten av en glasfiberkajak.

Thure

Jag fick svaret på min undran längre ned
 
Ulf51 började för en tid sen en tråd om materielval:
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=86531

Jag tycker det ärt en mycket intressant fråga men de flesta svar handlar om val av kajaktyp, mm. Kan vi försöka begränsa oss till att diskutera just valet av materiel i kajaken.

Vilka för och nackdelar har de olika materialen?
Plast
Glasfiber
Kolfiber
Komposit
Prilite

Nu kan man klassa ihop några av ovan nämnda men jag försökte vidga vyerna och det kan mycket väl finnas flera tänkbara alternativ!

Är det inte med detta som det mesta här i världen, det exakta svaret är "det beror på". Det beror på vad jag eftersträvar: styvhet, lågt motstånd, skönhet, låg vikt, robusthet, slitstyrka. Detta i kombination med hur konstruktionen ser ut och om jag skall göra ett exemplar i garaget, 100 i en industrilokal, eller tusental i en näst intil helautomatisk fabrik styr materialvalen. Skönheten talar helt klart för en kajak i epoxybakad mahognyfaner, vitt skild från den tråkiga men robusta termoplastkajaken. Kanske är jag ett "barn" av min tid men för mig är en kajak gjord av polyester och glasfiber GRP (av en som verkligen kan materialet) så nära MINA (!) ideal jag kan komma. Försökte räkna efter och tror mig att under hyfsat lång tid ha paddlat minst 8 olika kajaker från 5 olika tillverkare och baserat på den erfarenheten kan jag BÅDE komma till till slutsatsen att GRP är det bästa som hänt sen Jesus gick i shorts till att det är ett djävulens verk. En fabrikant är virtuos på GRP , en var en klåpare och dom andra som folk är mest. Som sagts ovan så är såväl kunnande om material, process och konstruktion avgörande.

TS nämner "komposit" och i detta kan ju dölja sig det mesta. Ett tag sysslade flygindustrin med metallmatriskomposit innan kolfiber blev a la mode. Någon kajaktiverkare har bambufibrer i sin komposit, finns nog något skäl till det men inte tusan blir kajaken "grönare" för det. Detta sagt så tror jag att området komposit är väl värt att experimentera med. Sandwichkonstruktionet av olika slag (ett slags komposit?) tror jag borde studeras mer av kajakproducentet, kanske inte för gemene man men förvden som vill ha det lite extra när det gäller styvhet, låg vikt mm
 
Är det inte med detta som det mesta här i världen, det exakta svaret är "det beror på". Det beror på vad jag eftersträvar: styvhet, lågt motstånd, skönhet, låg vikt, robusthet, slitstyrka. ...

Skärkarln, tackar för ett långt svar. Jo själv klart beror det på¨, hade det funnits ett svar där det fanns ett material val som var själv klart hade jag inte behövt fråga och producenterna hade bara ett val att erbjuda. det var därför jag frågade om för och nackdelar med de olika materialen.

Anledningen till varför jag frågar är för att jag hoppades att få en del intressanta svar, vilket jag också fått, som kommer från de som har mer erfarenhet än vad jag har. Självklart kommer jag prata med försäljarna men de har fler intressen att omhänderta, till exempel avansen vilket är ointressant för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulf51 Materialval? Paddling allmänt 25
csj Funderingar kring materialval till stripbygge Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.