Banta det kök man har?

Hej på er.
Vi har varit ute på våra första vandringar och känner att det här är underbart och vi vill ut mer. Men vi vill försöka bära så lätt som möjligt och köket är en sak som är tung...

Vi har ett gammalt triangakök som väger över kilot men nu har jag bantat ner det i två varianter.

Den ena är med prylarna på bild 1 och den väger då 546 gram

Den andra är med prylarna på bild 2 och den väger då 484 gram

Vi har bara använt köket "komplett" men vilken variant tror ni funkar bäst av de två jag visat här ovanför?

Alternativet är ju så klart att bara ta kastrullen, brännaren och handtaget men man kan väl inte ställa kastrullen direkt på brännaren? Så jag måste väl ha den större skålen och ha runt?

Annars hade jag ju kunnat göra ett vindskydd av folie men det hjälper ju inte om jag inte har något att ställa kastrullen på.

Tips?

Annars får jag helt enkelt köpa mig ett nytt kök men om man kan använda det man har så är det ju bra känner jag.
 

Bilagor

  • IMG_3779.jpg
    IMG_3779.jpg
    32.4 KB · Visningar: 1,351
  • IMG_3781.jpg
    IMG_3781.jpg
    37.6 KB · Visningar: 1,424
Har svårt att se att något av alternativen skulle funka. Det du kan banta bort är nog en kastrull och stekpannan.

Men ni är väl två som bär? Jag skulle ta hela köket. Ni behöver väl inte ha värsta superslimmade utrustningen första turen redan. Använd det som ni redan har och som är funktionellt. Köp lättare vartefter om ni tycker ni behöver. Så skulle jag göra. Men det är jag det. ;)
 
Senast ändrad:
Ingen av varianterna fungerar. Minimum är övre och undre vindskydd, en gryta, tamoj (grepp) och brännare m lock.
 
Om man inte ska steka kan man byta ut stekpannan mot en foliepajform som lock. Men annars är Trangia tyvärr rätt svårt att banta, som flera har påpekat så behöver man bägge delarna till vindskyddet för att det ska funka.

Men med ett annat vindskydd så kan man ha ett annat ställ till brännare och gryta. Trangia triangel är en variant.
 
Bild 2 med det undre vindskyddet fungerar då jag antar att du kommer sätta brännaren på marken, jag har använt trangia på det sättet men om du verkligen vill ha ner vikten bör du hitta en alternativ lösning.
Själv köpte jag en plåtkruka på IKEA för 10kr som jag tog bort botten på samt preparerade den med hål och hållare för brännaren jag hamnade då på en vikt på 251g inklusive; Brännaren, egna vindskyddet, tamoj, gryta och lock. med Trangia triangel hade ovan vägt 386g
Om du experimenterar lite så kan du också minska bränsle förbrukningen lite på det sättet
Det finns fler alternativ, sök runt här på utsidan så lär du nog hitta
 
Har svårt att se att något av alternativen skulle funka. Det du kan banta bort är nog en kastrull och stekpannan.

Men ni är väl två som bär? Jag skulle ta hela köket. Ni behöver väl inte ha värsta superslimmade utrustningen första turen redan. Använd det som ni redan har och som är funktionellt. Köp lättare vartefter om ni tycker ni behöver. Så skulle jag göra. Men det är jag det. ;)

Jo, jag har köpt så mycket redan (som vi inte hade alls innan som tex tält, liggunderlag, sovsäckar osv) så vi kommer använda detta köket tills vi vet mer vad vi vill ha.

Tänkte bara om man kunde banta ner det lite ;-) Men jag gör så att jag lämnar ena kastrullen och locket hemma så blir det lite lättare i alla fall :)
 
Bild 2 med det undre vindskyddet fungerar då jag antar att du kommer sätta brännaren på marken, jag har använt trangia på det sättet men om du verkligen vill ha ner vikten bör du hitta en alternativ lösning.
Själv köpte jag en plåtkruka på IKEA för 10kr som jag tog bort botten på samt preparerade den med hål och hållare för brännaren jag hamnade då på en vikt på 251g inklusive; Brännaren, egna vindskyddet, tamoj, gryta och lock. med Trangia triangel hade ovan vägt 386g
Om du experimenterar lite så kan du också minska bränsle förbrukningen lite på det sättet
Det finns fler alternativ, sök runt här på utsidan så lär du nog hitta

Vågar man ställa brännaren på marken?

I så fall kunde man ju ha "burken med hål i" som vinskydd och ställa kastrullen ovanpå den.

Ska kika lite på ditt förslag också annars gör jag så att jag lämnar ena grytan samt locket hemma för att banta ner det lite.
 
Vågar man ställa brännaren på marken?

I så fall kunde man ju ha "burken med hål i" som vinskydd och ställa kastrullen ovanpå den.

Man får välja "mark" men ofta hittar man en jämn fin sten att ställa den på så länge stenen inte gör att brännaren går upp för mycket så har det varit lugnt, jag gör iofs inga långkok utan värmer enbart upp vatten.
Har för mig att jag läst att någon lyckats försvaga sitt vindskydd på detta sättet men jag har själv inte sett någon sådan tendens men vem vet jag kanske har haft tur.
Du kan ju testa på hemmaplan hur trygg du känner dig, utrustningen har du ju. som med de flesta friluftsprylar så är det viktigast att du känner dig trygg med lösningen.
 
Att köpa en liten gasbrännare (spindel eller topmonterad) och använda trangias kastruller är nog det bästa om ni verkligen ska få ner vikten och inte kommer laga mat utan mest köra på frystorkat. Inte testat själv men förstått att biltema har en bra och billig.

Vill man laga mat är trangia men med gasbrännare svårslaget och det jag bär runt på även om det är lite tyngre. Jag bär hela kittet men borde egentligen kasta bort stekpannan, steker gör jag ändå i en teflonkastrull för att få bättre värme/gram gas.

/Gustav
 
Om man ska laga mat bör man ha ett kök för det. Där passar Trangia utmärkt som du läst i tidigare trådar. Med gas blir det ett kök som funkar i blåst och regn. Med de två kastrullerna och stekpannan blir det bara att köra igång och laga mat. Steka o koka. Avlövar du konceptet så minskar givetvis kökets olika möjligheter, väl beprövade. Visst går det att försämra köket men till vilken glädje och nytta.

Ska ni tre inte laga mat utan mestadels värma vatten och hälla i en påse frystorkat som är ett snabbt och effektivt sätt att få i sig något så finns andra lösningar. Finns väl en hel del att läsa både här och där.

Lycka till.
 
Så tycker jag också. Ska ni bara värma vatten till pulvermat, köp en billig toppmonterad brännare, typ Biltemas. Vill ni laga mat ta med köket som det är, eventuellt skaffa en gasbrännare till det. Vikten är viktig, men man vill ha det bra också. Ni vet inte än en om ni tillhör kategorin som skiter i vad ni äter eller kategorin som tycker en god måltid är grädden på moset.

Har förstått nu att ni är 3 pers. Dela vikten ni sparar på att banta köket på 3 och tänk efter om det är värt det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2
pojansson KAP-kök Friluftsmat 1
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
ritron Erfarenheter av kök! Friluftsmat 6
Primus Base -kök? Friluftsmat 0
KAP-Artic kök Friluftsmat 4
Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ? Friluftsmat 8
Multifuel kök KÖPES Friluftsmat 1
eh Kök Friluftsmat 4
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1
vilket kök är bäst? Friluftsmat 2
Johan Msr-kök Friluftsmat 8
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...