Banta det kök man har?

Att av ett serveringsfat i aluminium klippa till en lock för kastrullen kortar koktiden och spar bränsle.
Oavsett Trangia eller toppmonterat.

go tur
 
Varför inte ställa brännaren på marken, och sätt tre tältpinnar i marken runt denna, de är jättebra att ställa grytan på. Vill du dessutom få bättre effekt så tar du lite aluminiumfolie som vindskydd. Då räcker det med en gryta, lite alu-folie, tre tältpinnar, brännaren och en alu-pajform som lock...
 

Den såg ju inte så dum ut, ska spåna lite med gubben, det är han som lagar maten.

Varför inte ställa brännaren på marken, och sätt tre tältpinnar i marken runt denna, de är jättebra att ställa grytan på. Vill du dessutom få bättre effekt så tar du lite aluminiumfolie som vindskydd. Då räcker det med en gryta, lite alu-folie, tre tältpinnar, brännaren och en alu-pajform som lock...

Det var inte alls dumt faktiskt! Tack för tipset!
 
Varför inte ställa brännaren på marken, och sätt tre tältpinnar i marken runt denna, de är jättebra att ställa grytan på. Vill du dessutom få bättre effekt så tar du lite aluminiumfolie som vindskydd. Då räcker det med en gryta, lite alu-folie, tre tältpinnar, brännaren och en alu-pajform som lock...

Inte alltid man kan köra ner tältpinnar i marken, men tre väl valda stenar funkar också
 
Lättast är enbart en kastrull med lock och göra upp eld. Högt ovan trädgränsen kan man bära med sig ved. Men kastrullen blir sotig.

Thure
 
Enklaste sättet att banta vikten på det köket är att sälja det på tradera, köpa ett nytt Trangia UL som är lättare i grundutförandet och sen väljer man ut vad man vill ha med ut beroende på vad man ska göra. Vill man bara ha med en kastrull, brännare och tältpinnar eller liknande så köp bara en ny aluminiumkastrull utan teflon eller HA-behandling för 70-80 kr. Kastrullen funkar med det gamla köket så vikten på det kan också bantas men det är inte direkt värt pengarna att köpa en eller två nya kastruller bara för vikten skull när egenvikten på köket är så pass hög.
Jag har själv flera äldre Trangiakök men skulle jag bära mig mig ett kök under en längre tur så skulle jag utan tvekan skaffa mig ett lättare.
 
Man kan hungervandra också och lätta kroppen successivt.

Maten kan vara ett glädjeämne och det finns plats för stor variation i upplägg.

Thure
 
Tre stenar valda på plats, på vindskyddad plats vid behov. Brännaren under och förslagsvis kaffepannan ovanpå. Åtminstone har jag kaffepannan om jag bara behöver en kastrull. Den har bra handtag och lock. Själv har jag en 3 dl Tspritflaska. Lätt och smått.

Fast för mig är maten ett glädjeämne så om jag går på en riktig tälttur bär jag gladeligen hela köket och med både min gasbrännare och en spritbrännare. Stoppar gasbrännaren i vindskyddet och den andra enligt ovan så har jag två plattor, En effektiv och en skaplig.
Eldar ibland med ved om det finns för att spara bränsle. Bär dock inte omkring på ved.

Bosse
 
Som flera skrivit:
Om det är så att maten ska vara ett glädjeämne som man tillagar för att sedan avnjuta
(och inte bara en livsuppehållande energikälla som värms upp och sedan snabbt skyfflas
ned enklast möjligt) så vill jag nog också rekommendera ett komplett Trangiakök av ett
modernt ULHA-snitt. (Vill du ha det skottsäkert och hållbart nog för att lämna vidare till
nästa generation så väljer du istället DuoSSAL-versionen - den finns att köpa igen nu
sedan någon vecka!
) Komplettera sedan ditt nya lätta Trangia med gasbrännaren GB74
(för sommarhalvåret) eller ännu hellre ett Optimus Polaris (se här hur) för åretruntdrift.
Då kan ni enkelt laga maten på campinggasol under alla förhållanden ... eller fotogen
eller bensin - om den andan faller på. Jag garanterar, det är otroligt rogivande med ett
fotogeneldat kök vintertid...
/Odd
 
Senast ändrad:
Jag lägger en röst på Odd Hedbergs förslag.

Att ta några tältpinnar och sticka ner i backen för att sedan använda spriten till att eldas i nån slags jordgemenskap och täcka den mystiska anordningen med ett tillklippt avläggningsfat från Bosse bildoktorns 70 årsfest är inte min grej.

Fantastiskt att läsa alla märkliga förslag.

Va fn är det för fel på det som finns och är beprövat. Om Bondmoran är grön i spenaten så gör det inte värre.

Sagt med glimten i örona.
😉
 
Jag lägger en röst på Odd Hedbergs förslag.

Att ta några tältpinnar och sticka ner i backen för att sedan använda spriten till att eldas i nån slags jordgemenskap och täcka den mystiska anordningen med ett tillklippt avläggningsfat från Bosse bildoktorns 70 årsfest är inte min grej.

Fantastiskt att läsa alla märkliga förslag.

Va fn är det för fel på det som finns och är beprövat. Om Bondmoran är grön i spenaten så gör det inte värre.

Sagt med glimten i örona.
😉
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
prospicientia Planera proviantering utan kök. Friluftsmat 33
såg Vilket kök har status Bushcraftkök Friluftsmat 24
Dan B Militär kök. Friluftsmat 11
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
joel123 hur hantera olycka med gas/sprit kök Friluftsmat 14
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
oskarlin Antal kök för sex personer? Friluftsmat 4
RichardXVI mat utan kök Friluftsmat 5
Janbanan9 Vilket kök! Friluftsmat 2
bopa ingen vandring utan kök Friluftsmat 0
Hilber Mat utan kök? Friluftsmat 22
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
såg Kök som tar lite mindre med tid att koka på. Friluftsmat 7
KAP-kök Friluftsmat 4
realout Nytt kök från Realout Friluftsmat 4
trangia kök Friluftsmat 7
KAP Kök Friluftsmat 2
Vilket gas kök ska jag köpa? Friluftsmat 1
Stein Bräsleåtgång MSR-kök, gas, t-röd? Friluftsmat 2
pojansson KAP-kök Friluftsmat 1
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
ritron Erfarenheter av kök! Friluftsmat 6
Primus Base -kök? Friluftsmat 0
KAP-Artic kök Friluftsmat 4
Vad skall jag tänka på då jag väljer ett nytt kök ? Friluftsmat 8
Multifuel kök KÖPES Friluftsmat 1
eh Kök Friluftsmat 4
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1
vilket kök är bäst? Friluftsmat 2
Johan Msr-kök Friluftsmat 8
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...