Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season?

Som titeln lyder.

Träffade en herre som berättade att han alltid vandrade i slutet av säsongen när STF-stugorna stänger och använde dessa rum/utrymmen - och jag funderar nu på att ta en helg i laponia då jag bor så nära.

Hur oförskämt är det att fara till en stf station och bo där i 2 eller 3 nätter för naturupplevelser nu under vintern innan öppning? På STF kvikkjokk står det t ex pris för övernattning i "nödutrymmet", så det kan väl inte vara så himla oförskämt?

Finns det alltid spis? Dass? Kommer det en tillsynsman och skäller ut mig?
 
Träffade en äldre dam som varit stugvärd när jag vandrade i Jämtland och Härjedalen i somras. Hon sa att under de senaste åren har det blivit ett problem att nödrummen används för planerade övernattningar när stugorna stängt. Folk städar inte efter sig, flera planerar att sova på samma ställe och upptäcker att det redan är upptaget. Hon menade att det just är NÖDutrymmen, inte gratis boende.

Vi bokade bäddar på vår vandring, och vid Helags låg dessa bäddar just i det som var nödrum när stationen var stängd. Ändå kom det in ett annat sällskap som trodde att det rummet var det fritt fram att sova i, och de blev väldigt förvånade när alla tio bäddarna redan var bokade där. Så det verkar vara ganska oklart vad som egentligen gäller när det är ett nödrum, även om namnet ju faktiskt säger en hel del...
 
Träffade en äldre dam som varit stugvärd när jag vandrade i Jämtland och Härjedalen i somras. Hon sa att under de senaste åren har det blivit ett problem att nödrummen används för planerade övernattningar när stugorna stängt. Folk städar inte efter sig, flera planerar att sova på samma ställe och upptäcker att det redan är upptaget. Hon menade att det just är NÖDutrymmen, inte gratis boende.

Vi bokade bäddar på vår vandring, och vid Helags låg dessa bäddar just i det som var nödrum när stationen var stängd. Ändå kom det in ett annat sällskap som trodde att det rummet var det fritt fram att sova i, och de blev väldigt förvånade när alla tio bäddarna redan var bokade där. Så det verkar vara ganska oklart vad som egentligen gäller när det är ett nödrum, även om namnet ju faktiskt säger en hel del...

Nödrummet är ett nödrum då stationen inte är öppen. Då stationen är öppen är nödrummet inte nödrum utan ett vanligt rum, som del av fjällstationen. Hamnar man i verklig nöd då stationen är öppen finns ju personal på plats som kan anvisa nödlogi.

Jag tycker inte man ska planera att bo i nödutrymme - men jag är inte STF och de måste väl få sätta reglerna för sina utrymmen.

En anekdot som inte har med nöd att göra - vi hade inte bokat sovplats inne på Sylarna en påsk för många år sedan och vårt boende inne blev i herrarnas bastu - tillgång till sovplats på lös madrass först efter bastun stängt för kvällen och städats. Reducerat pris alla nöjda.

/Patrik
 
Det finns snyltar även bland vandrarna och ibland blottar några av dem sig.

Den som varit med och byggt stuga eller väg i ödemarken vet vilka insatser som krävs för att det skall bli till. De är besvärligt och kostsamt.

De avgifter som tas ut borde täcka underhåll och grund till ersättning eller utbyggnad när det behövs. Det är inga ockerpris.

Snyltarna fördröjer den effekten och även jag har hittat ostädade nödutrymmen och i Norge hytter med dito spår, svagt.

Man kan ana vilka spår de här sätter i hemmaterrängen.

go tur
 
Senast ändrad:
Värre tycker jag det är att skotergrupper satt i system att bo i STF-stugors öppna utrymmen i maj när stugorna officiellt har stängt och detta både inom ett skoterförbudsområde och i renkalvningsperioden.

Detta har jag upplevt vid två majturen i Sälka då gruppen hade officiellt avtal med STF att utnyttja stugan/stugorna under icke säsong.

Många små norska stugplatser har inga fasta stugvärdar. Systemet funkar fint. Man behöver en standard DNT-nyckel och betalar efter hemkomsten.
Motsvarande att för skidåkare övernatta i "nödutrymmen" i STFs stugor borde också kunna gå bra i de flesta fall tycker jag. Och givetvis med betalning. Nödutrymmena är välutrustade.

Thure
 
I oktober vid minusgrader utnyttjade jag STF fjällstugorna mellan Vålådalen och Grövelsjön under min Gröna Bandet fjällvandring. Givetvis betalade jag efteråt. Jag har inte uppfattningen att "enbart vid nödsituation". Tack STF för detta!
 
När jag passerade Mikkastugan för två år sedan stod det en norrman utanför och talade om att det var fullt i stugan. De tältade utanför och ville väl ha vardagsrummet för sig själva.
 
Oberoende av vad STF skriver på hemsidan, så används i praktiken säkerhetsrummet i många stugor ofta för planerade övernattningar. STF är också noga med att där ska finnas nödvändig, om än spartansk, utrustning för att klara övernattningar. Där ska också finnas tillgång till ved inkl såg och yxa. Så ser det ut när vi stugvärdar i september stänger stugorna inför vintern, men någon tillsyn finns inte, så hur det ser ut i januari finns ingen garanti för.
I säkerhetsrummet ska också finnas inbetalningskort och anvisningar för hur man sköter betalningen när man kommer hem. 150 kr är det facila priset för att övernatta i säkerhetsrummet.

Det rum som utgör säkerhetsrum är vanligen det rum som under säsong är hundrum, d v s det rum där hundar övernattar tillsammans med sina ägare. I flera stugor finns det då upp till 10 bäddar i säkerhetsrummet, medan det i andra stugor kan vara ett separat och mycket litet rum med endast en våningssäng (2 bäddar). I dessa fall alltså ett mycket begränsat utrymme. I anslutning till säkerhetsrummet finns i nästan alla stugor en hjälptelefon med vilken man kan komma i kontakt med polisen. Dock fungerar dessa med gammal teknik, och funktionen är tyvärr inte alltid att lita på.

Benämningarna är alltså säkerhetsrum och hjälptelefon, inte nödrum och nödtelefon, vilket måste betyda att man inte måste vara i nöd för att utnyttja dem. Vad gäller telefonen kan det i många fall vara en fördel att ringa polisen och be dem kontakta anhöriga att man är vid gott mod och har det bra, istället för att de anhöriga blir oroliga och larmar ut fjällräddningen.

/Thor, stugvärd (som vid flera tillfällen stängt stugor inför vintern)
 
Oberoende av vad STF skriver på hemsidan, så används i praktiken säkerhetsrummet i många stugor ofta för planerade övernattningar. STF är också noga med att där ska finnas nödvändig, om än spartansk, utrustning för att klara övernattningar. Där ska också finnas tillgång till ved inkl såg och yxa. Så ser det ut när vi stugvärdar i september stänger stugorna inför vintern, men någon tillsyn finns inte, så hur det ser ut i januari finns ingen garanti för.
I säkerhetsrummet ska också finnas inbetalningskort och anvisningar för hur man sköter betalningen när man kommer hem. 150 kr är det facila priset för att övernatta i säkerhetsrummet.

Det rum som utgör säkerhetsrum är vanligen det rum som under säsong är hundrum, d v s det rum där hundar övernattar tillsammans med sina ägare. I flera stugor finns det då upp till 10 bäddar i säkerhetsrummet, medan det i andra stugor kan vara ett separat och mycket litet rum med endast en våningssäng (2 bäddar). I dessa fall alltså ett mycket begränsat utrymme. I anslutning till säkerhetsrummet finns i nästan alla stugor en hjälptelefon med vilken man kan komma i kontakt med polisen. Dock fungerar dessa med gammal teknik, och funktionen är tyvärr inte alltid att lita på.

Benämningarna är alltså säkerhetsrum och hjälptelefon, inte nödrum och nödtelefon, vilket måste betyda att man inte måste vara i nöd för att utnyttja dem. Vad gäller telefonen kan det i många fall vara en fördel att ringa polisen och be dem kontakta anhöriga att man är vid gott mod och har det bra, istället för att de anhöriga blir oroliga och larmar ut fjällräddningen.

/Thor, stugvärd (som vid flera tillfällen stängt stugor inför vintern)

Det står ju klart och tydligt på STFs hemsida att det är nöd som gäller! Vad en vandrare gör i praktiken måste stå för den, men det är helt förkastligt att nyttja säjerhetsrummen på en planerad tur. Att du som stugvärd på sätt och vis försvarar det och skriver att det måste betyda något annat än det STF säger finner jag högst märkligt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
niklaz OK att använda hjälptelefon i fjällen för annat än nöd, ändrad färdplan o.dyl.? Fjällvandring 26
lassep Hur använda kartimpregnering? Fjällvandring 7
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.