Fråga ang. ryggsäcksval

Nästan omöjligt att döma av andras packlistor.

Här är min packlista på en 8-dagarstur i Norge:
www.huthyfs.com/baspack.rtf

Jag har med (nästan) samma säck också gjort 8 dagar i Jämtland, men med mat för 9. Tältet väl fastsurrat på sidan, madrassen på tvären under, kameran i ryggsäcksbältet, ena vattenflaskan fäst framtill och dagens karta med kompass i fodral på bröstet.

Ingenting i fickor, eftersom mina brallor, långa som korta inte har några.

Din sovsäck är förstås syntet av vikten att döma, och helt säkert rätt skrymmande (jag har haft en liknanade). Lägerskor slutade jag med när jag tappade en sko på Korsika - på turen i Havsalperna direkt därpå fann jag att ett par dojor räcker. Sedan 2011 använder jag f ö inte kängor utan bara låga vandringsskor, c:a 800 gram.
 
När jag i inlägget här ovan menar att jag behöver 80 liter så avser detta en tur på max två veckor utan proviantering. Normalt är mina turer något kortare.

Liksom Nils föredrar jag att hellre ha lite för stor säck än att behöva precisionspacka varje dag. Men bland de säckar som uppfyller volymkravet kan man säkert hitta några som väger mindre, även om man riskerar att få ett klenare bärsystem eller någon annan svaghet. Jag tycker att FR stora modeller idag väger alldeles för mycket.

Svar till smux: Min Råiveram är 80 cm hög, precis som min Raven Gyro. Under Råivesäcken har jag (säcken opackad) ca 15 cm fritt utrymme. Det räcker till ett Akto inrullat i ett tjockt cellplastunderlag, men rullen blir förstås tjockare och trycker således upp säcken en bit.
 
Seek Outside Unaweep. Cirka 1,5 kg och finns flera olika packsäckar (till samma ram). Allt annat än klen.

Hyperlite Mountaingear 4400 (finns tre olika varianter) cirka 1 kg och 70 liter. Ska funka bra upp till 20 kg enligt internet. Har inte använt den här själv men många erfarna vandrare verkar väldigt nöjda; t.ex. Jörgen Fjäderlätt, Claes Grundsten, Ken Backpackinglight.se, Peter inivildarken.se.
 
Tältet Bergans Compact Light har ganska korta stångdelar (drygt 30cm), och jag tror du får plats med tältet komplett på tvären inuti ryggsäcken närmast under locket vilket ger en bra viktfördelning. Jag hade ett Compact Light 3 under en vandring och det fungerade bra i min Arcteryx Bora 80. Byter du ut ditt kök till ett Trangia 27-3 UL sparar du både plats och vikt, ett T25 känns för stort om du vandrar ensam (vi använder T27 på två personer). McKinley sovsäcken gissar även jag är fiberfylld, så att byta till en dunsovsäck ger betydlig volymbesparing.

De ryggsäckar jag oftast använder på liknande turer är en Arcteryx Bora 80, ganska tung tyvärr (3.5kg) men uppvägs till viss del av det sköna bärsystemet. Jag har även en Arcteryx Altra 65 (tomvikt 2,2kg) för turer när jag inte behöver så mycket proviant med mig. Även den har ett mycket skönt bärsystem som klarar tunga vikter. Noterade att det finns en Altra 75 till salu på prylmarknaden.
Har även en gammal ramsäck Fjällräven Gyro som jag främst använder på fisketurer då ramen är oslagbar att fästa fiskespön etc på.

Svar till Swift: Tack, jag måste kolla detta. (PS. Din packning gav mig en association...du vandrarde inte möjligen Teausajaure-Vakkotavare i slutet av Juli 2013? Vi mötte en vandrare vid bron över Gáppejåhkå vars packning stämmer överens med din beskrivning;))
 
Svar till Swift: Tack, jag måste kolla detta. (PS. Din packning gav mig en association...du vandrarde inte möjligen Teausajaure-Vakkotavare i slutet av Juli 2013? Vi mötte en vandrare vid bron över Gáppejåhkå vars packning stämmer överens med din beskrivning;))

Smux har ett fantastiskt minne, men vi tar det via mail!
 
Då trådskaparen får sägas ha uppnått en ganska mogen ålder skulle en lätt packning kunna tänkas vara av intresse. För en vältränad 30-åring med stark rygg och fräscha knän är egentligen inte en fjäderlätt packning så viktigt.
Läser i tråden att många tips på ryggor är stora säckar som tål tung packning, skulle istället rikta in mig på en säck på 55-65 liter, under 1,5 kg i vikt. Sen skulle jag rekommendera inköp av en dunsovsäck av bra kvalitet då det sparar mycket vikt och volym. Trangia är bra kök men även här kan mycket vikt och volym sparas.

https://www.xxl.se/exped-thunder-70-ryggsack/p/1107452_1_style

https://www.xxl.se/bergans-helium-55-ryggsack/p/1122427_1_style

https://www.xxl.se/exped-ultralite-500-m-terracotta/p/1107430_1_style
 
Kajka 65

Jag köpte en Kajka 65 l... Ser att de flesta brukar välja 75 men tyckte den såg ofantlig ut i affären... Hoppas att 65 l räcker för en veckas tur... Vad tror folk? Den ser ju riktigt stor ut också...
 
Kul, blir nog bra!
Upplever min kajka 85 större än de flesta andra 85 liters så jag tror sin 65 blir perfekt! Kommer väl kanske krävas lite ordning vid packning men det kommer garanterat gå fint!
 
Jag köpte en Kajka 65 l... Ser att de flesta brukar välja 75 men tyckte den såg ofantlig ut i affären... Hoppas att 65 l räcker för en veckas tur... Vad tror folk? Den ser ju riktigt stor ut också...


Den kommer att räcka. Du kommer att packa så att den räcker. Den tyngre av mina ryggsäckar, en TNT Prophet, anges till 65 liter och har härbärgerat mat för 10 dagar, med tält och madrass på utsidan (madrassen, en Ridgerest är extremt skrymmande; och tältet är den detalj man vill ha fram först och den enda som man inte kan packa när man när kvar i tältet - på morgonen är det dessutom i allmänhet blött). I den här kan du nog ha allt inuti utom kanske madrassen (om den inte är uppblåsbar).

Den där Kajkan väger nästan lika mycket som mina bo-bära-sova ihop. 1988 köpte jag en Karrimor Condor 60-80 -- den hade blixtlås för att komprimera eller dekomprimera säcken och extra lucka nedtill. Den vägde, OJMR, 2,2 kg och var i kraftig väv med väl stoppat bälte.Den hängde med i 12 år. Det är inte första gången jag noterar hur tungt allt verkar ha blivit med åren.
 
Kan va värt å kolla in denna också där du borde få plats när du har mkt volym på prylarna som ska med. https://backpackinglight.se/ryggsackar/60l-och-mer/hyperlite-mountain-gear-windrider-4400

Gick själv med 40l rygga sist jag bar mat för en vecka. Och 24l med mat för 3 dagar inkl enklare glaciär och klättergrejer. Min arcteryx bora har jag senaste åren bara använt då jag gått typ 500m å tältat på fjället med småbarnen och då haft med diverse opraktiska grejer å sovprylar för 3.
 
88 liters

Jag vill ha plats med mina saker...och trots att ryggsäcken, en Osprey Xenith, är ganska rymlig så är den ganska lätt. 2.4 kg är en ok vikt för en stark, smart och rymlig säck. Med smart menar jag inställningsmöjligheter och olika sätt att komma in i den...finns flera smarta möjligheter.

Har gått drygt en vecka med den i somras...funkade bra i Jämtlandsfjällen. Satt bra på ryggen och på höfterna.

Kommer att gå 2 v i Sarek nästa år...blir superkul.

Har burit 16 kg i somras...blir ett par kg mer i Sarek...ryggsäcken kändes lätt, jämfört med vad jag brukar ha med mig...har köpt nya och lättare saker i år...så nöjd med det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Tanzen Fråga om femdagarsrutt i Abisko Fjällvandring 2
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
majjen Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi Fjällvandring 3
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
Orre88 En fråga om det där "nödvändiga". Fjällvandring 3
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
joa_bj Dum fråga om Primusköp Fjällvandring 9
Avslutatmedlemskapx Fråga Fjällvandring 23
oskarlin T-doja, snabb fråga Fjällvandring 3
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
viktig fråga Fjällvandring 0
madir En annan fråga om vandringsstavar Fjällvandring 5
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Johansp Ang. fjällutrustning Fjällvandring 5
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
ErikThorsell Ang. Sarekvandring Fjällvandring 44
ErikThorsell Ang. Kungsleden Saltoluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 3
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Ida-Erika Ang damasker Fjällvandring 25
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
JossanS ang Lunndörren Fjällvandring 5
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.