Vandring från BD till AC

Hej vandrarvänner.
Planerar för nästa sommar och en lite längre vandring där jag kommer att komma norrifrån och Mavas/Ikesjaure via Vouggatjålme och vill sedan komma till Vindelälvsdalen och vandra vidare till Ammarnäs. Har några frågor som jag hoppas få svar på.

Mavasjavrre: Går det att få båtskjuts över sjön någorlunda lätt? Det finns ju en stugby där men enligt webben så åker man lämpligen helikopter tor och det är jag inte så intresserad av. Det finns några gamla trådar om passage över sjön men det verkar vara lite si och så. Men då det är en fiskecamp borde det kunna gå att ordna?
Är det någon som gått väster och runt om sjön?

Från Vouggatjålme tänkte jag gå via Laisstugan och Skaule på den "led" som finns utmärkt på Fjällkartan. Men från Skaule ner till (Mankeforsen/Vitnjul) finns ingen led utmärkt så min fråga är om någon gått denna sträcka och kan berätta om den och fr.a. om det är några större vad? Det finns 2 lite större jokkar, Doulbakjohka och Vaggiejohka?

Med vänlig hälsning Omar
 
Mávas är inget problem. Du kommer ju norrifrån och därmed till den plats där båtföraren bor så det är bara att säga till om båtskjuts. Givetvis kan man få vänta en stund och det gäller förstås särskilt om det blåser hårt. Kommer man söderifrån så hissar man en semafor vid båtlänningen.

Jag gick genom Seldutvágge för kanske tio år sedan. Leden var då i uselt skick med trasiga broar, kullfallna träd, igenvuxen stig och bortflagnad målning. Jag tror inte många går där efter Silvervägens tillkomst, men du bör inte möta några svårigheter.

Du kan däremot få problem att komma över Klibbuojuhka. Det är ett stort vattendrag med strid ström. Här fanns förr en bro, men enligt Fjällkartan är den borta. Jag tycker mig dock se den i flygbilden, men den kan ju vara oanvändbar.

Om du inte kommer över vid Glibbokåtan kan du med fördel gå västerut och via Vindelälvens källor komma till Vindelkroken och fortsätta mot Ammarnäs. Man kan här bekvämt följa den gamla Norgefararleden via Dalavardo, men den är rätt enahanda, myggig och utan utsikt. Då är det bättre att hålla en östligare och högre linje på kalfjället ner på Björkfjället, där man kan gå lite var som helst.

De två vattendrag du frågar om har jag ingen kännedom om, men det ser ut att vara en hel del vide kring deras nedre lopp.

Förhoppningsvis du får fler svar än detta.

Lycka till önskar Pelle
 
Jag föreslår att du går direkt ner mot Guijaure efter att du korsat Silvervägen. Sedan forsätter du Nasaleden ner till Nasafjäll. Därifrån går det lätt att gå på egen hand längs gränsen ungefär ner till Vindelkroken.

Guijaure är mycket vackert och Nasafjälls gamla gruvor är väl värda ett besök. Inga större problem på den sträckan. Är väll Randalselva som du får se till att korsa långt in på svenska sidan.
 
För planeringen kan det vara intressant att veta att båtföraren i Mávas packade ihop för säsongen och åkte hem den 13:e augusti i år. Vi passerade Pieskeharuestugan den dagen och hade funderingar på att fortsätta ner dit för överfart dagen efter. Stugvärden var till stor hjälp för oss här genom att han kunde ringa och kolla med båtföraren om han skulle vara kvar.

Det kanske går att få tag på telefonnummer till Mávas och stämma av mellan vilka datum någon kommer finnas på plats?
 
Att gå Nasaleden och Randalen till Vindelkroken som skrinnare föreslår är en utmärkt idé, men givetvis en annan tur än den du planerar.

Skulle du ändå överväga det alternativet tycker jag att du från Jurun ska gå direkt till Guoledisjávrre längs Silvervägen och sedan fortsätta leden förbi Lomtjärnsstugan till Gujjávrre. Då slipper du den - enligt min mening - tråkiga transportsträckan genom Seldutvágge. Dessutom tror jag du tjänar några kilometer. Jag är osäker på vilket av dessa två alternativ som skrinnare menar.

Det bör dock sägas att sommarleden genom Smuolevágge är jobbig att gå. Rösningen är svår att hitta och stigen bitvis obefintlig i den rika vegetationen. Någon tältplats hittar man inte heller förrän man passerat dalen.
 
Några reflektioner över sträckor jag gått

Seldutvagge: instämmer i att leden är diskret markerad. En av de större bäckarna ser man rester av en bortspolad bro vid och där behöver man vada, men det var i alla fall när vi passerade inte särskilt besvärligt. Man har större delen av turen ändå vyer mot fjäll trots att man är i skogen. Dock är mycket av skogen björkmätarlarvdödad och ser rätt deprimerande ut.
Bägge lederna till Guijarestugan från Silvervägen är väl markerade och hyfsat lättgångna.
Nasaleden: första fem kilometerna väster om Guijarestugan är en veritabel djungel där man får knö sig fram och ständigt spana efter leden. Om man lyckas hålla en hastighet av en kilometer i timmen här får man vara glad. Sedan är leden fortsatt diskret markerad men lättgången. Tänk på att man avråds från att använda vattnet i bäckarna närmast och nedströms Nasagruvan då där funnit spår av arsenik och bly i sedimenten.
Övergången från Nasafjäll till Randalen över Gargadis är mycket stening och ganska besvärlig. Randalen är låttgången, Enda egentliga vadet vid Javvajåkkåstugan var inte särskilt besvärligt när vi passerade. Inte heller Vindelälvens källflöden var speciellt besvärliga. När man följer vindelälven var det ett vad, men där fanns en rösning som visade bästa väg. Sista biten till Vindelkroken i skogen är besvärlig, men det finns fyrhjulsspår att följa.
Från Dalovardo till Ammarnäs rekommenderas vägen över Björkfjället om det inte blåser väldigt mycket eftersom det är helt öppet. Det går ett fyrhjulingsspår hela vägen ( markerat som stig på nyare kartor) och det passerar vattendragen där de är bra att passera.
 
Tack för goda råd på alternativt vägval,

som jag tar till mej.
Att jag planerar gå över Vouggatjålme var för att få mej en god bit mat och ladda batterierna en stund både bokstavligt och bildlikt. Vet ej om dom även säljer mat där som man kan bära med sej, det har jag inte kollat än men restaurang har dom.
Ritsem kommer att vara mitt "tankställe" före Silvervägen, därav min plan på Vouggatjålme och lite tankning där. Men jag ser inga problem att gå lite längre dvs Ammarnäs innan påfyllning av energi. Räknar med knappt 30 mil från Ritsem till Ammarnäs och det är bara ca 10 mil längre än att gå via Vouggatjålme.
Jag har tidigare gått från Ammarnäs till Dalovardo både i dalen och leden närmast uppe på Björkfjället så där är jag lite bekant även om det var några år sedan.

På tal om broar och dess tillstånd, är det någon som vet om man kan kolla det och vad som är inrapporterat. LST borde väl ha koll på det? STF? Jag har kartor från Calazo och dom har väl LMV's grunddata men det står inget på kartorna hur gammalt underlaget är.

Vh Omar
 
Jag tänkte mig nog att man går som Swift beskriver från Jurun till Lomtjärnsstugan och alltså når Guijaurestugan från NV längs Guijaure.

Kul att höra om hur leden längs Smuolevagge är. Jag planerade att gå den för sådär 10 år sedan, men åt andra hållet. Det vara bara det att jag och vandringssällskapet blev vittne till en flygolycka med ett sjöflygplan nere på Smuolejaure när vi käkade lunch ungefär där leden går som högst upp på bergssidan i dalgången. Vi fick ta oss ner till stranden för att hjälpa till. Därefter gick vi oledat till Guijaurestuga för att slippa gå upp för sluttningen igen.

Jag vet inte mycket om Vouggatjålme av idag, men för snart 20år sedan när jag som värnpliktig gjorde många turer i den trakten så minns jag det mest som en bensinmack mitt i ingenstans. Det intrycket gällde även för 10 år sedan när jag var där igen för att avsluta ovan nämnda vandring.
 
ändra nog mej nog om Ammarnäs

efter nya kartstudier så har jag bestämt mej för att skippa Ammarnäs och i stället att från Dalovardo gå ner till Tärnasjöstugan och sedan till Hemavan efter Kungsleden. Jag har varit ganska mycket i och runt omkring fjällen vid Ammarnäs så att jag droppar den kroken denna gång för att "spara" några mil.
Men jag har ändå nytta av råden i denna tråd då jag väljer att vandra över Nasafjället. Ser också på Calazo-kartan att sommarleden efter Guijaurestugan går lite högre upp på fjället. Kanske har man dragit om den med tanke på kommentaren om videdjungeln enligt Vindskydd. Vandra vidare gör Omar
 
Jag vet inte mycket om Vouggatjålme av idag, men för snart 20år sedan när jag som värnpliktig gjorde många turer i den trakten så minns jag det mest som en bensinmack mitt i ingenstans. Det intrycket gällde även för 10 år sedan när jag var där igen för att avsluta ovan nämnda vandring.
Det du beskriver låter mer som Polcirkeln, i Vuogga har det nog aldrig funnits någon mack.
 
Det du beskriver låter mer som Polcirkeln, i Vuogga har det nog aldrig funnits någon mack.
Det där låter bekant. Macken heter nog egentligen något med polcirkeln. Polcirkelbron kanske? Det var lite olika var vi började och slutade övningar i den trakten, men oftast så pratade vi om det som Voggatjålme oavsett, även om det väll egentligen är platsen ett par km NNO om macken.

Fel av mig alltså. ber om ursäkt.
 
När jag passerade gården Vuoggatjålme för kanske tio år sedan fick jag en lång och engagerad föreläsning i namnfrågan av gårdens ägare. Jag uppfattade saken så här.

Gården har haft sitt namn sen 1800-talets senare del, när den anlades för att underlätta handelsfärder till Norge. När sen bilvägen byggdes hundra år senare ville Vägverket ha ett namn på platsen med bron och avtagsvägen mot gården. Man satte upp en skylt med namnet V. Gårdens ägare menade att Vägverket "stulit" hans gårdsnamn (2,5 km därifrån) och krävde att skylten skulle tas bort. Det blev mycket "bråk" och tog flera år innan så skedde, och dessförinnan hade åtskilliga missförstånd hunnit ske. Enligt gårdens ägare har Vägverket fler "namnstölder" på sitt samvete, något som skadar kulturhistoriska intressen.

Idag heter platsen med camping, butik och bensin längs Silvervägen alltså Polcirkeln, även om det inte står på kartan. Den ligger en knapp km söder om vägkorsningen. Här stannar också bussen för oss fjällvandrare innan den fortsätter upp till byn Sandvik (vissa turer) och vänder där.

Ursäkta detta avsteg från trådens övriga innehåll, men jag tycker historien är intressant!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Totteman Ändring till nästa års vandring? Fjällvandring 14
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
Pappan Vandring till Balvattnet Fjällvandring 2
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
Moa89 Änonjalme/Vaisaluokta till Sulitjelma, eller annan likvärdig vandring? Fjällvandring 7
Pjonta Vandring till Ikesjaure Fjällvandring 4
Pjonta Vandring i Alperna till sommaren Fjällvandring 6
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
Guck att ta sig till Abisko inför vandring. Fjällvandring 3
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
Vägslav Lätta sandaler till vandring? Fjällvandring 24
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
niklaz Alternativ till ullstrumpor (vandring) Fjällvandring 12
upplands_hiker Vandring från Uppsala till Kebnekaise Fjällvandring 1
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
piaea Vandring Tarfala till Sälka Fjällvandring 9
snuffle Vandring till/från Grövelsjön Fjällvandring 1
kgh Vandring till/från Sulitjelma i Norge. Fjällvandring 7
Blue_SE Erfarenhet av vandring Beisfjord (Narvik) till Kebne? Fjällvandring 4
Hiawata Länkar till vandring i alperna? Fjällvandring 2
kalkifred Vandring till Indien Fjällvandring 4
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
nilshansson Vandring från Laimoluokta (torneträsk) till Kummavuopi Fjällvandring 0
khezia Vandring Härjedalen till Jämtaland Fjällvandring 7
nidob49 Chans till tidig vandring. Fjällvandring 2
Vandring till Santiago de Compostela Fjällvandring 7
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...