Hjälp med laddare

Ska man nödvändigtvis fota mycket får man nog räkna med extra vikt oavsett.
Systemkamera, extra batterier, solladdare eller powerbank har ju alla vikt, möjligen kan man välja något lättare eller tyngre inom varje val, men ändå.

En viktig aspekt är väl vad som rent praktiskt fungerar? Solladdare är ju minst sagt väderberoende och kanske inte heller så smart om man vill ladda på natten (eller så får man ladda en powerbank under dagen).
Allt har förluster vid laddning, det viktiga är ju att kolla hur mycket extra laddning man behöver för den tid man ska vara beroende av det.
Sedan får man fundera på vad som är värt att bära på.

Personligen tycker jag att powerbank kan vara smidigt, laddar på natten och har man testat så vet man hur många laddningar den ger, man kan ju ha med flera om man är borta länge (även om de väger lite är de ju sällan skrymmande). Med batterier som kan bytas är ju det ännu smidigare och effektivare, förstås.
 
Jag är helt nöjd med att fota med mobilen :)

Men om jag nu bestämt att det är en powerbank jag vill ha och att jag vill ha ca 15-20000mAh och vill ha en som väger så lite som möjligt - vilken kan jag titta på då? Skiljer det mkt i vikt på de olika?
 
Jag är helt nöjd med att fota med mobilen :)

Men om jag nu bestämt att det är en powerbank jag vill ha och att jag vill ha ca 15-20000mAh och vill ha en som väger så lite som möjligt - vilken kan jag titta på då? Skiljer det mkt i vikt på de olika?

Storlek, effekt och vikt följs oftast ganska bra åt, men går att hitta lite lättare batteri med bra effekt, oftast blir det då ett betydligt högre pris. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s330374331&o=eg_10192#prodlista
 
Storlek, effekt och vikt följs oftast ganska bra åt, men går att hitta lite lättare batteri med bra effekt, oftast blir det då ett betydligt högre pris. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s330374331&o=eg_10192#prodlista

Men gud vad smart att kunna jämföra så på prisjakt. Det visste jag inte att man kunde :-D Tack!!!

Denna stod ingen vikt på på prisjakt men jag gick in och kollade och den verkar ju både lätt och stark.

https://www.dustinhome.se/product/5...tm_medium=pricecompare&utm_content=5637147279
 
IPhone funkar mindre bra i kyla än t ex Samsung.
Total batteritid är också sämre enligt de tester som Råd och Rön publicerar.

Men visst är en mobil med kamera bättre än ingen kamera.

Jag använder mobilkamera som backup och i bra medljus kan det bli användbara bilder.

Thure
 
IPhone funkar mindre bra i kyla än t ex Samsung.
Total batteritid är också sämre enligt de tester som Råd och Rön publicerar.

Men visst är en mobil med kamera bättre än ingen kamera.

Jag använder mobilkamera som backup och i bra medljus kan det bli användbara bilder.

Thure

Då man inte heller kan använda minneskort i iPhone finns även en begränsning hur många bilder man kan spara innan minnet tar slut.

Sedan instämmer jag i kommentarerna att en vanlig kamera har många fördelar före en mobil. Även viktmässigt vinner många gånger en vanlig kompaktkamera då man kan ta med sig några extra laddade baterier (som är små och lätta) istället för en ganska tung powerbank.
 
Vill bara säga ett STORT TACK till alla er som hjälpt mig med tips och råd!!!

Nu är utrustningen beställd och jag längtar tills det kommer så att vi kan ge oss ut och vandra utan att behöva ta dagsvandringar för att vi inte har varken tält, sovsäckar, liggunderlag eller annat.

Om ni vill se vad jag valde så har jag gjort en lista här:

http://bondmoran.nu/?p=16805

Första vandringen med utrustningen blir 1-2 nätter någonstans i södra sverige. Småland, Skåne eller Blekinge kanske.

Något kul tips?
 
Kom ihåg att aktivera "flight mode" när mobiltelefonen inte används för att ringa eller surfa. Det spar på batteriet. Mobiltelefoner drar nämligen extra mycket energi när det inte finns täckning.

Jag vill bara lyfta fram denna viktiga punkt, jag vill minnas att om jag ställer min mobil i flygplansläge över natten så tappar den ungefär 2% batteri på hela natten. Det är alltså en enorm skillnad mot när mobilens radio är igång och försöker få kontakt med en basstation.

Sen ska man kanske tänka på att många mobiler drar mer ström när de är anslutna till en laddare. Det är alltså dumt att låta mobilen vara ansluten till powerbanken flera timmar efter att batteriet är fullt (om mobilen inte är avstängd). Jag har gjort det misstaget en gång och tömde i princip powerbanken över natten (den var visserligen bara på 6600 mAh).
 
Powerpacks energiinnehåll anges aldrig vilket är det intressanta.
Enheten mAh anger inte hur mycket energi den kan avge!
Utan endast hur mycket ström den klarar att ge på typ 10 tim, vid en given spänning som inte anges och detta är inte 5,1 volt som mobilen behöver! Utan oftast på en batterispänning av 3,7 volt vilket blir ca 65% i mAh vid 5,1 volt. Sen är oftast dessa värden glädje siffror och bluff, för alla vill vara värst, störst böst och vakrast med lägsta pris och vikt.
Den du köpte:
Egenskaper för Power Bank 13000/2A:
Input:micro USB
Output:USB
Inbyggt batteri:Ja
Mått Längd x Bredd x Höjd:138x62x22 mm
Vikt:265 g
Batterikapacitet:13000 mAh
Batterityp:Li Ion
Max output:5 v
Kanske duger att ladda en Iphone7 åt gången på 2,1 A usb utgången. Inte två mobiler på en gång och på 1 A utgången blir aldrig en Iphone7 färdigladdad (om man överdriver lite).

Edit
Om man approximerar lite och tänker att specen 13000mAh vilket är 13Ah anges vid 1Volt (specen anger inte vid vilken spänning) så får du endast 2,6Ah till mobilen. Om vi tänker att det är ett bilbatteri 12Volt 13Ah så kan du få ut 28Ah till mobilen!
Rent lurendrejeri och bondfångeri är vad det handlar om.
Köp en billig energi mätare för 5 Volt USB så får du rätt värden.
Men allra minst bör du prova hur bra den powerpack du köpt är på att ladda just din mobil. Kan ju vara en bra powerpack. Köpte en liknande din för 500kr från Danmark, gav endast hälften mot angiven Ah vid 3,7Volt.
Köp några riktiga 18650 3000mAh batterier och en laddare som kan mäta deras kapacitet samt en Tomo powerpack så vet du vad du har och kan ha extra fulladdade batterier 18650 i packningen.

http://www.gearbest.com/home-gadgets/pp_88891.html

https://gearbest.app.link/CHnsYNa93F

https://gearbest.app.link/DUmxhsj93F

http://www.gearbest.com/accessories/pp_443113.html

http://www.gearbest.com/batteries/pp_189823.html
 
Senast ändrad:
@palle500.
Som jag förstått det hela så fungerar Tomos Powerbank som så att man använder 18650 celler och laddar sin mobil från dessa? Deras t4 är för 4 celler och "kapaciteten", alltså milliamperetimmarna är summan av cellernas kapacitet?

Hur kan jag ha missat den i så fall, har ju en hög Panasonic 18650 som används i mina fick- och pannlampor:)

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Helt rätt @farmerJoe. En Tomo T4 kan använda 1-4 st 18650 och summan av batteriernas Ah är det du får, vid 3,7 volt. Om du endast har 1st 18650 i Tomo så får du ut max 1A 5,1 Volt vilket tex är lite lite för Ipad/Iphone7 dom laddas bäst med 1,5-2,1A.
Tänk på att vissa 18650 Har skyddskretsar och kan då vara lite för långa för senaste Tomo, men andra passar fast det är skyddskrets.

Kollade lite på mina äkta 3400mA 18650 och dom väger 55gram styck och en Tomo T2 väger 55 gram utan batterier så 165 gram för 6800mAh och ca 300 gram för T4 på 13000 mAh. Inte så dåligt pinkat när det är äkta siffror och man ser hela tiden laddstatus och strömmen som går till mobilen.
220 gram till i ryggan så har man 26000 mAh att ladda med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
manlan USB-laddare till Nikon AW100 Utrustning allmänt 3
pialia Laddare för 18650 batterier Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...