Värmetåliga ziploc-påsar?

Jag tänkte testa för första gången att göra lite egen mat till turen. I boken Fjällmat från Calazo, där jag valt några recept, föreslås att man värmer måltiden i samma påse som man packat.

I boken står det att det behöver vara en tjockare ziploc-påse eller vakuum. Vakuumpackat tänker jag inte satsa på, men kan nån tipsa om ziploc-påsar som klarar kokande vatten?
 
Vanliga Toppits ziplock klarar 90-gradigt vatten, och det gör alla andra livsmedelsgodkända polyetenpåsar. Se denna tråd ang. märkning etc.
Sen kan man ju välja lite tjockare av rent praktiska skäl, och/eller speciella stekpåsar, men det sistnämnda blir onödigt dyrt i längden.

Jag tycker personligen att påsklämmor funkar mycket bättre och säkrare än ziplock, men det blir ju orimligt många om man vill packa maten i portionsstorlek (jag gör inte det).
 
Vi testade att hälla varmt vatten i IKEAs ziplock påsar, det fick inte gosa till sig tillräckligt länge och blev ganska kallt. Nu var tanken att testa och ja det funkade men resultatet var inte så gott...
Det var inte jag som kokade vattnet så vet inte hur varmt det var vid i hällandet. Personligen föredrar jag nog disken...
 
Tack joanna! Ser två zippåsar på Toppits hemsida, Safeloc Fryspåsar och Zipper Allroundpåse. Den första verkar lite tjockare, och därmed kanske bäst för ändamålet?

Jag ska sova i fjällstuga så tänkte värma vatten där och däremellan ta thermos. Tänkte göra enkla recept där det ska räcka att hälla i vatten. Gasköket bör en väl då kunna lämna hemma och spara lite vikt?
 
Ett alternativ skulle ju då kunna vara att ha en stekpåse som du tillagar maten i och ziplocpåsar för förvaring. Så har du dagens lunch i stekpåsen och försluter med en påsklämma. Häller bara varmt vatten i stekpåsen från thermosen när du ska äta. På kvällen när du kommer till fjällstationen sköljer/diskar du ur din stekpåse och fyller med nästa dags lunch.

Å andra sidan så är väl knappast thermosvattnet över 90 grader vid lunchtid, så det funkar säkert att tillaga i ziplocpåsarna också...
 
Nu är det ett tag sedan, men jag har för mig att jag kört med Toppits Safeloc, termosvatten, och lunchmat bestående av couscous eller nudlar, skivad ölkorv, rostad lök, och kanske nån pulversås.

Största problemen var att påsens utsida blir väldigt varm att hålla i, och att påsens innehåll svalnar snabbare än jag äter. Båda problemen löstes enkelt genom att stoppa påsen i en mössa.
 
Tack joanna! Ser två zippåsar på Toppits hemsida, Safeloc Fryspåsar och Zipper Allroundpåse. Den första verkar lite tjockare, och därmed kanske bäst för ändamålet?
Ur "kemisk" synvinkel spelar det ingen roll. Ur nötnings- och hanteringssynvinkel får du nog göra egen bedömning och välja en tjocklek utifrån vad sorts mat du vill packa (många vassa bitar?), hur mycket du packar i varje påse, hur du sen packar ihop alla påsarna etc.
För egen del brukar jag tycka att det krävs rätt rejäl tjocklek för att inte påsen ska nötas inifrån av min egentorkade mat, men då kör jag som sagt inte med enstaka portioner, utan påsarna ska tåla ett par veckors hantering. Och jag kanske har ovanligt mycket torkade grönsaker i rätt stora bitar med vassa kanter.

Jag utgår ifrån att du har med något - skål, kåsa e. d. att stoppa påsen i, som får stå för stadgan och bekvämligheten vid hanteringen och ätandet.

Du behöver också någon sorts värmeisolerande fodral, annars är risken stor att blandningen kallnar alldeles för fort för att den torkade maten ska kunna återvattna/svälla tillbaka till ätligt skick. Vira in i sovsäcken eller stoppa i en mössa duger kanske som en nödlösning, men blir bökigt och inte lika bra som en måttanpassad "grytmysare" av t ex gammalt skumplastunderlag - något man lätt fixar själv.

Som kanske framgår av ovanstående, tycker inte jag själv att det är någon höjdare att försöka "laga" och äta mat i plastpåsar - det är enklare att skölja/torka ur den skål/gryta, som man ändå vill ha med :)

Ursäkta att jag inte svarade på allt sådant direkt, trodde att du bara var ute efter den "kemiska" aspekten.
Jag ska sova i fjällstuga så tänkte värma vatten där och däremellan ta thermos. Tänkte göra enkla recept där det ska räcka att hälla i vatten. Gasköket bör en väl då kunna lämna hemma och spara lite vikt?
Vet inte vad du tänkt för ett kök, men en fylld halvliters termos väger åtskilligt mer än hela mitt kompletta gaskök, inkl. kokkärl, vindskydd, grytmysare och gaspatron som räcker för minst 10 måltider. Fördelen med termos vore då, att man slipper rigga kök i busväder på lunchen.
 
Tack för alla svar! Jag har börjat packa maten, gjort ett litet värmeisolerande fodral, och kommer nog testa både äta ur påse och ur skål.

Hoppas det inte blir alltför mycket regn bara Kvikkjokk-Salto nästa vecka :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...