Tips inför Island - Laugavegur

Jag har lite funderingar/frågor angående våran resa till Island. Vi tänkte vandra Laugavegur + Skogar, för att sedan beta av andra typiska turist-ställen. Typ blå lagunen, gejsrar osv.

Vi landar måndag morgon och flyger midnatt till måndag, så egentligen 7 fulla dagar.
Men när vi landar på Island så kommer vi ju behöva ta oss in till centrum gissar jag och skaffa gas + en del mat.

Kan man ta med frystorkat till Island? (Har för mig att jag läste att man kan det)
Har kollat på buss till/från Laugavegur/Skogar, det går inga lokala bussar eller utan det är Reykjavik Excursions, TREX som behövs bokas?

Vi tänkte tälta, men detta behövde man ju betala för. Är det per person eller tält och tar dom kort eller behövs det cash?

Funderar på antingen att man tar första natten i Reykjavik för att fixa lite grejer innan vandringen., sen vandra och sen hyra bil i ett par dagar.
Eller så åker vi ut samma dag och tar första natten i Landmannalaugar och ha tid att utforska något bad som jag läst om. Vet inte om det är i närheten av tältplatserna?
 
Bussar: Det är, om jag minns rätt, Reykjavik Excursions, som gäller. Det var enkelt att ordna på plats - på Reykjaviks busstation, som ni dessutom anländer till när ni tar bussen från flygplatsen.

Gällande tältning tror jag att det var per person. Men vi tältade mest utanför campingplatserna, och fick på så vis många egna vackra platser för oss själva.

Bad vid Landmannalaugar: Ja, det finns ett naturligt varmt bad vid tältplatsen vid Landmannalaugar. Mycket trevligt. Det kan också vara värt att stanna en extra dag just vid Landmannalaugar om vädret är bra. Omgivningarna där är fantastiska och det finns riktigt fina turer man kan göra upp på de omkringliggande topparna runt tältplatsen, som är belägen i en dal med ett enormt lavafält.

Jag la upp en del bilder på turen jag gjorde i området här. Vi började dock några dagars vandring från Landmannalaugar.
 
Bussar: Det är, om jag minns rätt, Reykjavik Excursions, som gäller. Det var enkelt att ordna på plats - på Reykjaviks busstation, som ni dessutom anländer till när ni tar bussen från flygplatsen.

Gällande tältning tror jag att det var per person. Men vi tältade mest utanför campingplatserna, och fick på så vis många egna vackra platser för oss själva.

Bad vid Landmannalaugar: Ja, det finns ett naturligt varmt bad vid tältplatsen vid Landmannalaugar. Mycket trevligt. Det kan också vara värt att stanna en extra dag just vid Landmannalaugar om vädret är bra. Omgivningarna där är fantastiska och det finns riktigt fina turer man kan göra upp på de omkringliggande topparna runt tältplatsen, som är belägen i en dal med ett enormt lavafält.

Jag la upp en del bilder på turen jag gjorde i området här. Vi började dock några dagars vandring från Landmannalaugar.

Tack :)

Buss har vi nu lyckas hitta, verkar ändå ganska smidigt. Och som du säger samma bolag från flygplatsen.
Våran plan ser just nu ut som så att vi tar en buss 12:30 från Reykjavik till starten och sen går bara första "korta" biten (4-5h), så vi har ingen direkt stress. Men andra dagen kör vi på och tar både korta vandring nr2 + den längre "nr3". Sen blir det dagsettapperna ner till Skogar.

Okej, det går att göra så ja? Vi tältar mycket hellre ifrån stugorna för oss själva så det kanske är något att sikta på då. Men man får inte tälta vart man vill i nationalparken va, som är runt Landmannalaugar? Eller minns jag fel?

Är det cash som gäller vid stugorna eller?

Bilderna ser fantastiska ut! Visste ni innan ungefär vart ni ville stanna och tälta eller blev det bara så som ni kände för? :)
 
Tack :)

Okej, det går att göra så ja? Vi tältar mycket hellre ifrån stugorna för oss själva så det kanske är något att sikta på då. Men man får inte tälta vart man vill i nationalparken va, som är runt Landmannalaugar? Eller minns jag fel?

Är det cash som gäller vid stugorna eller?

Bilderna ser fantastiska ut! Visste ni innan ungefär vart ni ville stanna och tälta eller blev det bara så som ni kände för? :)

Mycket riktigt får du inte tälta i nationalparken. Man får tälta utanför parkens gränser, även om turistföreningen slirar lite på sanningen och pushar att man ska använda deras campingplatser.
 
Mycket riktigt får du inte tälta i nationalparken. Man får tälta utanför parkens gränser, även om turistföreningen slirar lite på sanningen och pushar att man ska använda deras campingplatser.

Har fortsatt läsa om detta och det verkar vara en himla grå-zon. Tror vi får ta det som det kommer när vi väl är där. Vi föredrar att hitta egna ställen men vi får helt enkelt se :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Selrot Tips/förslag överpronerande trekking&jogga Trekking 0
NiklasLP Tips Cervinia? Trekking 2
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
freonet Bestiga mt Fuji, tips Trekking 12
rogera1 Liftkort och tips i Chamonix Trekking 2
Bondmoran Behöver tips om Sardinien Trekking 1
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
Christian1 Önskar tips: Cortina över midsommar 2017 (v 25,26) Trekking 15
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
4000mil.se Tips: Caminito del rey i Spanien Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Hanna i naturen Tips på berg att bestiga Trekking 12
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
vedi Tips om leder Trekking 1
submarine Tält-tips för Västra Skottland Trekking 5
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Mada92 Kilimajjaro- frågor & tips Trekking 11
walle vandrare Vandring på Färöarna tips? Trekking 2
basti Tips på bra vandring i karpaterna! Trekking 2
nuotap Veckas resa i april - men vart? Tips önskas! Trekking 9
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
Pommeliten Inkaleden - alla tips välkomna Trekking 6
brinnandeskepp Har ni tips om långdistansvandring? Trekking 9
MonicaKa Hong Kong, tips på dagsturer? Trekking 3
poppo84 Tips på vandring i södra Europa i November? Trekking 6
william.khajeh Vandring i Kanada. Tips ideer?!? Trekking 8
seon Vandring Chamonix-Zermatt, tips efterfrågas. Trekking 6
avsl151102 Chamonix: Tips på boende? Trekking 11
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
aksello tips på vandringstur i november/dember Trekking 6
avslutad201208 Tips på 4-5 dagars krävande vandring Trekking 4
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
mumsnusriken "Akut" - Tips om Island! Trekking 0
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
TruckerLeffe Tips om vandring i Serbien, Kosovo eller montenegro? Trekking 2
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
William The Bear Har DU tips om Val Gardena? Trekking 10
MAW Patagonien tips? Trekking 0
nollett Tips på leder i Provence? Trekking 3
Trixsey2 Utrustningsfrågor och tips - Vandring över Japan Trekking 0
helena.w Trekking januari, någon som har tips på bra leder? Trekking 2
Folke89 Tips på vandring i södra Europa Trekking 5
7sjunger Trekking mitten av november, tips? Trekking 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...