En pulsklockas egenheter eller felaktigheter?

Det är som med EKG sensorerna måste placeras där de läser korrektast.
Bröstband är vida säkrare än handledsband.

Senor och muskler kan ställa till det.

go tur
 
tror det har en viss fördröjning, på gymmet säger de att deras system har 17 sekunders fördröjning, så korta intervaller kan du glömma att f det rätt. Pulsen är ju en tid mellan slag, så man har väl ett visst antal slag man mäter och räknar sen ut antal/,minut.

Jag åker längre uppförslut +en del stakning som ca 3minuters intervall,eller bara backiga spår där det tar några allt mellan 15 sek till flera minuter innan det blir "vila".
Kanske nån intresserad är hågad att prova dels att ha ett riktigt pulsband runt bröstet+ klocka samt handledsmätare och se vad de får för resultat...
Bara som exempel;åkte ett sådär riktigt ansträngande backigt spår ,då blev snittpulsen 86 resp högsta värde 130,vilket ju rakt inte stämmer,då jag stundtals nog var väldig ansträngd och andades på bra och till och med var trött i benmusklerna..
Nästa dag lugn lättsam åkning på ett "snällt " spår utan större backar,där var medel 137 och max 221(!). för att inte tala om den kaloriförbrukning som registerades...
Så inte är det mycket sanning jag läser ut av aktivitetsarmband...tvivlar starkt på att jag alls kommer upp i mer än 190 i maxpuls hur mycket jag än skulle ta i numera.
 
Att mäta pulsen handlar ju om att mäta spänningar i storleksordningen några mV. Det är extremt känsligt för störningar.

sen just FR 235 så står det ju klart och tydligt att även om man kan dyka med den så "NOTE: This product does not transmit heart rate data while swimming.", man kan nog utgå från att blöta sporter (kajaking) kan ligga mindre bra till, men man får ju hoppas den klarar lite svett (det vet jag att den gör dock :) )
 
Ja, när det gäller fuktighet blir det även en balansgång.

Med för torr hud blir det dålig kontakt och därmed svag/dålig signal.

Med för blöt hud så blir det "kortslutning" och därmed svag/dålig signal.

Så man man tänka sig att vid inledningen av ett pass, innan man börjat svettas, får man en dålig signal. Sen efter några minuter blir det bra signal tack vare svetten (som leder ström bra), men blir kan rejält svettig så kan signalen alltså försämras igen.
 
Nja, jag skulle nog hävda att min FR 235 klarar torr hud ganska bra, har testat den av och till i vardagen och den ligger oftast rätt. Cykling är den dålig på, tror det är att man spänner handleden i vinkel då man tar i styret, men annars så ger den bra värden då jag kollat dem (svettas väldigt sällan få jag tex ligger ner och lösen en bok, utom om den är väldigt spännande :cool: )
 
Jag skrev inte att den inte kan läsa av, jag skrev att det blev en svagare signal (vilket innebär att den är mer känslig för störningar).

Det är ju liksom inte så att en pulsmätare antingen kan eller inte kan detektera pulsen. Den får hela tiden in en brusig och spretig signal och ska via signalbehandling försöka lista ut pulsen från den signalen. Ju mer störningar i signalen desto svårare.
 
Mäter man optiskt är det ju inte känsligt för elektriska störningar nej, men däremot för rörelse. Det man mäter då är ju förändringen i ljusgenomsläpp som beror på det stötvisa blodflödet i blodkärlen.

Frågan är ju varför de menar att en optisk mätare inte fungerar under vatten. Det var på grund av den formuleringen som jag antog att det var en elektrisk mätare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 19
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3
gustafg 75 eller 88 liters säck? Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.