En pulsklockas egenheter eller felaktigheter?

Hej,
köpte sent i höstas en gps- och pulsklocka som mäter pulsen med en optisk sensor vid handleden. Det blev en Garmin Forerunner 235 bl.a. efter många goda omdömen på Utsidan
Klockan har fungerat mycket bra på det stora hela och jag är nöjd med köpet men den verkar ha en lien egenhet.
Jag använder klockan vid framförallt löpning, långfärdsskridskoåkning, cykling och paddling och det var för 4 veckor sedan som jag testade den vid paddling för första gången efter att den stora vakens tid inträtt.
Jag har nu varit ute 5-6 ggr och paddlat 15-20 km per gång och varje gång ligger pulsen enligt appen på Zon 5 (>142 slag/min) 60-80% av tiden och detta utan att jag haft en så hög puls eller ansträngning. Vid löpning där jag brukar springa 10 km på 50 min ligger jag mest på zon 4 (>126 slag/min) och delvis på zon 5
På skridsko är de mest zon 2 (>95 slag/min) och lite zon 3 (>110 slag/min) och här tycker jag att jag ligger närmast i ansträngning med paddling.
Jag tror därför att pulsvisningen blir felaktig när jag paddlar men kan det bero på att man spänner musklerna i handleden eller vad kan det bero på? Någon som har liknande erfarenheter?
Nämnas kan att jag lockade en kompis att också köpa en 235a och han har problem med att klockan visar för hög puls vid skridskoåkning på liknande sätt som jag har vid paddlingen men där tror jag att det beror på en hårig handled vilket jag inte har så mycket av.
Detta är ju också sådant som jag hört att pulsvisningen med optisk sensor då är mycket känsligare för ”störningar” typ behåring, men att det skulle skilja på om det är armar eller ben som man motionerar det har jag inte hört. Vore intressant att höra om någon har liknande erfarenheter

Mvh Omar
 
Pulsband runt bröstet anses pålitligare men det finns felkällor där också t ex kraftledning utmed elektrifierad järnväg.

Arbete med armar ovanför hjärtat ger ofta hög puls varför det inte är omöjligt att din klocka mäter korrekt vid paddling. Du bör kontrollera t ex med pulsband.

Thure
 
Kan det ha med fukt att göra - att mäta puls på handleden är ju optiskt med ljus och kanske du är fuktigare under klockan då du paddlar och detta ger något brytningsfenomen som som gör att klockan registrerar det som annan puls-frekvens?
Jag vet inte detta alls med någon säkerhet utan bara gissar.

/Patrik, med TacX bröstrem för pulsmätning, både till mobil i fickan och Garmin Fenix på armen
 
Går det att köra klockan med traditionellt pulsband runt bröstet samtidigt som du mäter på handleden? I sådana fall kan du ju jämföra resultaten.
 
Går det att köra klockan med traditionellt pulsband runt bröstet samtidigt som du mäter på handleden? I sådana fall kan du ju jämföra resultaten.

Det blir nog svårt - skulle klockan logga två pulsvärden för samma tidpunkt?
Tror snarare på en mindre vetenskapligt korrekt metod med nuvarande klocka med optisk mätning att jämföras med ANNAN klocka som använder bröstbälte för pulsmätning. Givetvis introducerar man då felet att två olika klockor kan mäta olika men tror inte en och samma klocka kan ta emot pulsdata från två oliak källor samtidigt.
Om din optiska klocka kan mäta även med pulsband kan du ju försöka köra två lika ansträngande pass men svårt att få till "cet par" (=vetenskapligt språk för "allt annat lika" - dvs du eliminerar alla omgivande felkällor för att mäta exakt det du vill mäta under identiska betingelser). Egentligen latin: ceteris paribus.

Det enklaste är nog att låna en bröstbandsklocka och mäta med två klockor under ett och samma pass - vill du utesluta mitt förslag om fukt så kör med två klockor under paddelpass och något annat pass och se om likheterna/olikheterna är konsekventa.

/Patrik
 
Får kolla med pulsband...

Tack för svar och kommentarer.
Det var en intressant vinkling som Thure gav att hög armföring kan påverka pulsen.
Men jag får se om jag kan låna en klocka med pulsband som jämförelse med min FR.
Sedan är det fr.a. spår och tempo jag vill ha av min klocka förutom att den är nätt och inte otymplig som många klockor är enl min uppfattning. Så jag är ändå en nöjd FR brukare trots puls-egenheten vid paddling
 
Missvisande puls vid träning med olik intensitet

Har ett Vivismart HR-armband och roar med mej att pulsa dagens motionsrunda.
Fenomen: vid de tillfällen jag anstränger mej extra (intervall,mycket tung kuperad terräng) vid längdskidåkning så visar den efteråt att jag haft lägre puls under passet än vid ett pass med mer jämn lugn intensitet.
Armbandet är direkt mot huden och nån cm ovan benknölen.
Temperaturen under julhelgen -15-25C,om det kan spela roll.
Finner det märkligt att då jag bevisligen anträngt mej ordentligt så registrerar den lägre ansträngning,och vid lugnt pass högre dito...
Flåsar ju ordentligt när jag verkligen tar i,och andas tyst och lugnt vid lugn åkning...
"når" inte hjärtslagen ut till perifera delar?
Ett märkligt registreringsfenomen är det i alla fall.
 
Jag har haft en FR 235 i 2 år nu, och cykling är den ganska hopplös på. den visar ibland "rätt" men säkert 30% av tiden så visar den typ halva pulsen, tror att då man håller i styret så får man en vinkel, spänner handleden, och den klarar det inte. Nu heter den ju ForeRUNNER så det den ska vara bra på har den klarat galant för mig iallafall.

PS, läget"cykling inomhus" var då jag köpte den avaktiverat, så det är väl en indikation på att de själva inte var nöjda med det
 
Eftersom mitt armband är en aktivitetsmätare för stegmätning i första hand,så händer det ofta att jag får uppmaningen "rör dej" fastän jag cyklar...
 
Men rent fysiologiskt;är det så att vid kraftig ansträngning "når" inte pulsslagen handleden?
även märkt att efter vanlig löpning uppför rejäl brant så registreras pulsökningen efter en stund,då jag väl passerat den branta backen och det planat ut.
 
Men rent fysiologiskt;är det så att vid kraftig ansträngning "når" inte pulsslagen handleden?
även märkt att efter vanlig löpning uppför rejäl brant så registreras pulsökningen efter en stund,då jag väl passerat den branta backen och det planat ut.

tror det har en viss fördröjning, på gymmet säger de att deras system har 17 sekunders fördröjning, så korta intervaller kan du glömma att f det rätt. Pulsen är ju en tid mellan slag, så man har väl ett visst antal slag man mäter och räknar sen ut antal/,minut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3
gustafg 75 eller 88 liters säck? Utrustning allmänt 6
obaskogen Mora Bushcraft Survival, ROSTFRI eller KOLSTÅL? Utrustning allmänt 35

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...