Några erfarenheter från California Coastal Trail, CCT?

Har lyckats skaka loss ett par vintermånader nu 2016-2017 som jag tänkte spendera i Kalifornien. Precis som alla andra drömmer jag ju om att en dag gå Pacific Crest Trail men det är på tok för snöigt vintertid för en lite för oavancerad vintervandrare som jag. Har därför forskat litegrann om alternativ och det finns naturligtvis mängder, varav en del har diskuterats i detta forum. Tex death valley, yosemite etc. Härom veckan lyckades jag dock snubbla över en mystisk jätteled som följer hela kusten, från Mexico till Oregon. Inte alls särskilt omtalad antar jag, eftersom den hade varit min drömled om jag hört talas om den tidigare. Tänk vandring och rullande stillahavsvågor på samma gång... Hittar lite gamla sidor som beskriver arbetet med denna ofärdiga led och även lyckats beställa en begagnad dubbelbok från 2002 (Hiking California Coastal Trail) är på väg nu..
Men allt är så gammalt. Känns som det finns väldigt lite färsk info om denna led. Jag är därför himla nyfiken på vad ni andra vet, eller om det till och med finns någon som har vandrat den (några etapper eller hela)? För en havsälskande halmstadsnubbe med passion för vandring känns denna led som en klockren matchning. Att man då och då kan trilla förbi några av de klassiska Kaliforniska resmålen och kanske surfa ett par dagar ser jag som en bonus!

Alla övriga tips kring snöfri Californiavandring dec-feb är naturligtvis också jättevälkomna! Håller tummarna för svar!
 
Det finns nog bara ett svar:
Redwood!!!
Har för mig att det kan komma lite blötsnö ibland men att det är ovanligt att den ligger kvar, men det bör du kolla upp. Inte alls som i High Sierras dock. Redwoodskogarna är fantastiska och jag vill tillbaka för en längre vandring där. Var där på sommaren men gissar att de kan vara lika bra på vintern. Man måste dock ända upp i nordligaste delen av Kalifornien för att bli riktigt bra och oldgrown.
Har inte vandrat men åkt bil längs stora delen av kusten. Söder om LA är kusten generellt mycket civilsationsdrabbad. Tveksam för vandring enl mig. Mellan LA och San Fransisco, känns spontant som det är bättre att ta bilen., om de inte lyckats lägga en stig mellan highway 1 och havet. The Lost Coast känns kul men jobbigt. Men om du inte gjort det förut: Redwoodskogarna. Går på några ställen att få Redwood och Stilla Havet samtidigt.
 
Vid närmare eftertanke finns det ju faktiskt andra alternativ än Redwood i Kalifornien som dessutom är garanterat snöfria. Desert valley bör ju besökas när du är där den tiden (jag har dock inte varit där) men den är nog tveksam för vandring ens på "vintern". Joshua tree national park (som jag har varit i) är en häftig vandring och inte heller lika varmt. Dock är även det en vandring i en öken så man måste ha koll på hur man genomför en sådan.
Om man tittar på vad i övrigt är inom räckhåll så tycker jag även packrafting Grand Canyon låter halvhyfsat...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutad201208 Erfarenheter från Sibirien? Trekking 5
fredrik73 Tour Monte Rosa - erfarenheter? Trekking 7
Kruse Dåliga erfarenheter av Nepal? Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.