Lundhagskängor i blöt terräng?

Förr sa man att man skulle blöta upp kängorna, alltså så lädret blev mättat med vatten, och sedan smörja i omgångar vartefter fettet sögs in. Är det något man inte gör längre?
 
Köpte mig ett par jaure light mid för någon månad sen , har blivit 2 turer .. har blivit blöt på ovansidan av foten, under plösen, har vaxat ett flertal ggr. Ska man vaxa även insidan av plösen ?

Blir de inte täta av att smörjas så kan du testa att värma in (fett)vaxet med en hårfön, då rinner det in i varenda liten fördjupning. Ta det lugnt med hårfönen bara så du inte bränner lädret - "där smör smälter bränns läder". Det kan även vara idé att använda just fettvax för denna typ av tätning då sömmarna kan absorbera fettet och svälla så att syhålen blir helt fyllda av sömmen.
 
Jag brukar arbeta in lädersmorningen i lädret med fingrarna. Kroppsvärmen, och kanske även i någon mån den minimala men ändock förnimbara friktionsvärmen, brukar räcka för att få den mjuk och inträngande. Första gången går det åt mycket lädersmorning, i storleksordningen 1/3 burk per par kängor med höga skaft.

/Birger
 
Förr sa man att man skulle blöta upp kängorna, alltså så lädret blev mättat med vatten, och sedan smörja i omgångar vartefter fettet sögs in. Är det något man inte gör längre?

Just så förespråkade min gamla löjtnant för evigheter sedan. Tack för påminnelsen, jag har ett par nya Jörnkängor någonstans i PostNords hantering.
 
Just så förespråkade min gamla löjtnant för evigheter sedan. Tack för påminnelsen, jag har ett par nya Jörnkängor någonstans i PostNords hantering.

Ja, jag har fått gamla militärkängor både mjuka(re) och vattentåliga på det viset. Tänkte om det inte längre rekommenderas av nån anledning eftersom det inte nämnts?
 
Det är förmodligen sömmarna som läcker, se till att få dessa riktigt mättade med vax eller fett. Du kan stoppa ner kängorna i en hink med vatten och känna efter vart vattnet kommer in.

Ahh så kan man göra såklart, blir att testa i badkaret efter nästa vaxning istället för att invänta regnet :)

Jag brukar arbeta in lädersmorningen i lädret med fingrarna. Kroppsvärmen, och kanske även i någon mån den minimala men ändock förnimbara friktionsvärmen, brukar räcka för att få den mjuk och inträngande. Första gången går det åt mycket lädersmorning, i storleksordningen 1/3 burk per par kängor med höga skaft.

/Birger

Nu har jag visserligen inte höga skaft, men har endast gått åt ca 1/4 av vaxburken på 3 vaxningar, kanske vart för snål med vaxet helt enkelt.. men inte så lätt att få på mkt, är ju rätt hårt.
 
Det går antagligen åt betydligt mindre mängd vax än lädersmorning för motsvarande behandling. Lädersmorningen "smälter" (mjuknar) i betydande omfattning av värmen i fingrarna och absorberas därmed delvis relativt lätt av lädret i kängorna. Som jag har förstått det lägger sig vax mer på ytan och tränger inte in fullt så lätt som lädersmorning, men jag kan ha fel.

/Birger
 
Ja, jag har fått gamla militärkängor både mjuka(re) och vattentåliga på det viset. Tänkte om det inte längre rekommenderas av nån anledning eftersom det inte nämnts?

Jag fyllde mina nya kängor med fingervarmt vatten. Det var väldigt tydligt att det läckte i sömmarna (se bild). Nu har jag smort i omgångar med Jörnkängans egen smorning. Hoppas och räknar med att det blir tätt nu.
 

Bilagor

  • IMG_0242.jpg
    IMG_0242.jpg
    76.3 KB · Visningar: 944
  • IMG_0243.jpg
    IMG_0243.jpg
    60.7 KB · Visningar: 901
Håller med.

Har ett par Lundhags skalkängor inköpta -82. Lämnat in dem en gång (gratis) för en hake till snörningen lossnade. Annars är det mycket kärlek (läs rengör och vaxa) de har fått av mig. Kom idag hem från älgjakt med bäckvadning och myrar, de andra hade gummistövlar och bara tittade på mina...var lika torr som de på kvällen. I stuga och torkning ska man inte ställa dem nära elden, de torkar snabbt ändå. Och jag har mina egna formade inlägg från slalomskidorna i och två par strumpor. Älskar dem

Och så har Lundhags tydligen en oöverträffad renoveringstjänst
- jag har ett par Jämtkängan (från ca 1980) på väg upp dit nu för åtgärd. Här på Forsmark skulle det väl kallas livstidsförlängning eller halvtidsförnyelse - det ska bli väldigt spännande att få tillbaks dem igen när det är klart.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...