Lundhagskängor i blöt terräng?

Sitter du framför datorn och slappar Odd? Nej tacka vet jag skiftlag sju, där är det ordning (eller var ordning).

Beträffade skalkängor och huruvida de håller tätt så håller mina Jaure helt tätt. Behandlar dem med Snoseal som enligt mig överträffar allt vax jag testat. I somras var kängorna täta under en vecka i fjällen och det var blött...ordentligt blött! Gick genom otaliga små vattendrag/myrar osv. Ingen väta tog sig igenom.


Hört det där Snoseal nämnas flera gånger. Exakt vilken Snoseal är det du använder?
 
Uppdatering!

Update!

Sitter just nu med ett par Jaure Light High på fötterna.
Har en tunn Liner strumpa + en lite tjockare strumpa på (den är inte av bomull).

Är vanligtvis en 42a i andra skor. Enligt Lundhags storlekstabell ska jag ha 41.

Köpte hem både stl 42 och 41 för att jämföra.

42an känns större, lite glappare.

41an känns tightare, dock ännu tightare över vristen. Så är ju däremot lästen utformad på denna sko.

Jag gillar spontant 41an bättre just för den tightare känslan.

Till frågan:

Hur pass mjukare, skönare och formad blir kängan när man har gått in den? Tänker främst över vristen, då det klämmer endel när jag böjer på foten/vristen.. Skulle man kunna smörja med fett just där för att mjuka upp lädret så att det formar och går ut sig över vristen?
 
Update!

Till frågan:

Hur pass mjukare, skönare och formad blir kängan när man har gått in den? Tänker främst över vristen, då det klämmer endel när jag böjer på foten/vristen.. Skulle man kunna smörja med fett just där för att mjuka upp lädret så att det formar och går ut sig över vristen?

Svårt att svara på, då det är mkt individuellt hur stora/taight:a kängor som trivs på ens fötter. Går det att justera snörningen? Fett/smörja hjälper helt klart, frågan är om d är tillräckligt.
Jag har varit i liknande sits, köpte båda kängor tillslut, ett par höga och ett par låga (professional), det ena paret 41 de andra 42. För mig har 41:eek:rna blivit klar favorit! Mkt för att jag ofta går toppturer med "litt klyving" som man säger i Norge (lättare klätterpassager). Ett par lite taightare skor gör då klättringen lättare. Sen är jag lyckligt lottad med tånaglar som aldrig ger problem, sålänge jag håller dom korta...
42 är mkt rymligare och används av mig bara till platt vandring. Tror 41,5 hade varit perfekt för mig, men halvstorlekar finns inte (?).

Lundhags rekommenderar väl 20 mm större än foten. Hur långt undan är du på det 41/42..? Du får känna efter noga och fatta beslut.
 
Senast ändrad:
Opti läst.....

Hur pass mjukare, skönare och formad blir kängan när man har gått in den? Tänker främst över vristen, då det klämmer endel när jag böjer på foten/vristen.. Skulle man kunna smörja med fett just där för att mjuka upp lädret så att det formar och går ut sig över vristen?[/B]

Jag gjorde själv misstaget att köpa hem en Ranger mid i vintras...den kändes bra prövade den och gick runt i den hemma lite. Så nu i våras när jag började gå i joggingspåret med den så kände jag att den irriterade mig allt mer och mer vid vristen, till den grad jag insåg att: Nej, jag kan inte använda den på fjällvandringar!

Trodde att opti-lästen skulle funka men icke, så för mig finns bara två alternativ kvar, Proffessional eller Forest. Den förstnämnda har jag haft, bra men Tung känga!

Så om någon vill köpa en Lundhags Ranger Mid i str 45, knappt ingångna (20km) så har jag ett par till mycket bra pris ;)!
 
Update!

Sitter just nu med ett par Jaure Light High på fötterna.
Har en tunn Liner strumpa + en lite tjockare strumpa på (den är inte av bomull).

Är vanligtvis en 42a i andra skor. Enligt Lundhags storlekstabell ska jag ha 41.

Köpte hem både stl 42 och 41 för att jämföra.

42an känns större, lite glappare.

41an känns tightare, dock ännu tightare över vristen. Så är ju däremot lästen utformad på denna sko.

Jag gillar spontant 41an bättre just för den tightare känslan.

Till frågan:

Hur pass mjukare, skönare och formad blir kängan när man har gått in den? Tänker främst över vristen, då det klämmer endel när jag böjer på foten/vristen.. Skulle man kunna smörja med fett just där för att mjuka upp lädret så att det formar och går ut sig över vristen?

Jag minns att mina kängor kändes hårda och lite "jobbiga" att gå med till en början. Efter ganska hård användning sitter de nu som en handske. Snörar dem knappt, bara stoppar i foten och kör. Tog mig minst 15 mil+-någon mil. Min kompis som köpte syncro tyckte dock att hans satt som gjutna på en gång. Beträffande fett eller inte...visst det borde gå. Mitt spontana förslag skulle ändå vara att bara trava på tills du helt enkelt mjukat upp lädret och kängan format sig efter din fot. Sen vilken storlek som passar dig eller inte är svårt att avgöra. Glappar det så blir de väl knappast mindre? Vet med mig att de gamla Lundhags hade en tendens att krympa, medans de nya inte gör det. Sitter 41 bra och dina tår inte slår i när du går utför skulle jag ta de paret. Vill du ha glappa kängor kan du alltid slita på dig gummistövlar (de har alltid en tendens att glappa fint på mina fötter!!!!).
 

avslutad210712

Gäst
Orkar bara läsa inledningen men ett antal av mina yngre bekanta som jagar en hel del har alla gått över från mextex till Lundhags och kommer aldrig att gå tillbaka.
Då pratar vi Överkalix/Övertorneå/en bit in från kusten-områdena.
 
Lundhags, det bästa!

Hej kära friluftsmänniskor!

Många tack ifall du läser hela inlägget!

Nu ligger det till såhär: jag har letat mig blodig efter ett par kängor att ha när jag jagar, men också när jag fiskar och i övrigt vistas i skog och mark.

Jag hade tidigare ett par Chiruca Gore-Tex kängor som jag verkligen trivdes med. Dom hade en tight passform och bra hälgrepp efter min fot. Dock fick jag reklamera 2 par pga att limningen/fästet mellan känga och sula började släppa väldigt snabbt. Jag skaffade i all hast ett nytt par Chiruca av annan modell, men dessa är alldeles för styva, breda och stora för min fot - trots samma storlek som tidigare känga. Ett riktigt felköp av mig.

I jakten på en inte för styv känga med tight passform och bra hälgrepp hittade jag Lundhags Jaure Light High.

Då är frågan hur en skalkänga som denna klarar sig i den myrtäta, blöta tornedalska terräng jag vistas i när jag jagar.

Jag förstår att vax är ett måste för att ha en chans mot väta, men hur pass långt räcker det?

Är det någon idé att ens ha en Lundhagskänga i denna terräng med förhoppningen och målet att gå torrskodd?

Hur bra står sig en Lundhagskänga mot myrtrampning och vatten i övrigt?

Finns det ens någon Gore-Tex känga med tight passform och bra hälgrepp?
Kängnormen verkar vara breda nordiska läster.

/En vilsen och frustrerad i jakt på kängor

Jag har föregångaren, profetional high, och har använt dem i närmare 10 år, jag har vadat med dem, vandrat i myr, skogsterräng, fjällterräng, stenmark, blockterräng, snö, is... ja praktiskt taget allt. o Inget har varit fel. Dem var inne på 1000 mila service för två år sen och blev omsulade och omlästade, då dem krymp, (Gamla kängorna är gjorda i gummiblandning som krymper.) Ska vara åtgärdat nu. Men jag skulle inte byta ut dem för några andra, då dem är formgjutna efter min fot nu och fortfarande fullt funktionella.
 
Och så har Lundhags en oöverträffad renoveringstjänst - jag har ett par Jämtkängan (från ca 1980) på
väg upp dit nu för åtgärd. Här på Forsmark skulle det väl kallas livstidsförlängning eller halvtidsförnyelse
- det ska bli väldigt spännande att få tillbaks dom igen när det är klart.
Idag kom mina Jämtkängor tillbaks efter livstidsförlängningen uppe i Järpen. Och dom är så snyggt renoverade!
Ska förära dom nya fina (färgglada) skosnören nu
- som ersättning för dom gamla gråvita flagglinorna som suttit där i några årtionden...

Cellgummidelen har lästats ut så dom är minst ett nummer rymligare nu. Skaftets läder har fått nya friska söm-
mar kring hälförstärkningen och överallt där lädret fästs i cellgummit. Och! De har fått nya grova Vibram ytter-
sulor, avsevärt mer grovmönstrade än vad de ersatta gamla Vibramsulorna ens hade från början, för att inte
tala om hur de var mönstrade nu 35+ år senare... Renoveringen kostade bara 900 kronor vilket jag anser är
en mycket låg kostnad för ett så pass omfattande arbete.

Synd att just Jämtkängan inte finns i sortimentet längre, då hade jag köpt ett par extra i en väsentligt större
storlek för vinterbruk. Det är skönt med de där snörningsöljetterna i översta positionen, även om snörning
över krokar är 'snabbare' än genom öljetter... :)
 

Bilagor

  • PICT8582-72dpi.jpg
    PICT8582-72dpi.jpg
    73.2 KB · Visningar: 2,671
Orkar bara läsa inledningen men ett antal av mina yngre bekanta som jagar en hel del har alla gått över från mextex till Lundhags och kommer aldrig att gå tillbaka.
Då pratar vi Överkalix/Övertorneå/en bit in från kusten-områdena.

Vänta bra,snart är det dags för dem alla att byta från klumpiga kängor till löparskor!
 
(...) Synd att just Jämtkängan inte finns i sortimentet längre, då hade jag köpt ett par extra i en väsentligt större
storlek för vinterbruk. (...)
Hav hopp! Just idag pratade jag med deras skomakare för att mina egna Jämtkängor (yes!) är där på renovering :) och fick bl a veta, att Lundhags har kvar lästerna till Jämtkängan med flera av de gamla skalmodellerna. Man kan mycket väl få dem om man beställer specialtillverkat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.