Svante Lundgrens klädutrustning

I Svante Lundgrens bok Vandra i Sarek (1973) listas följande förslag på klädutrustning för fjällvandring, "för en manlig vandrare" (s. 29):

huvudbonad
brynja 2 st
skjorta eller tröja
ylletröja
anorak
vantar eller handskar
korta kalsonger 2 par
långa kalsonger 1 par
sportbyxor
strumpor 2-3 par
raggsockor 2 par
gummistövlar
ev. träningsoverall
lägerskor
regnställ, byxor och jacka

Är det någon som känner igen sig i detta? Något att lägga till, dra ifrån eller justera?

För min del skulle jag omedelbart byta ut gummistövlar mot Lundhags Forrest.

Jag skulle även komplettera huvudbonad med en st. ullmössa, givet att huvudbonaden är en keps eller en hatt.

I övrigt tycker jag nog att Svantes klädutrustning är tämligen aktuell.
 
Svante brukade gå tidigt och då brukar det vara blött. Mina 10 första år i fjällen gick även jag i gummistövlar.

go tur
 
Jag skulle byta ut "brynja" till "ullunderställströja", behålla skjortan och eventuellt lägga till en t-shirt, om man vandrar under perioder där det finns rimlig chans att det blir så varmt att man har nytta av den.

Vad gäller gummistövlarna håller jag med seobserver. Har använt gummistövlar snarare än kängor några gånger på senare tid, har ledsnat på styva skaft och hala sulor (vet inte om det var nåt fel på mina lundhags professional high, men sulorna var som såpade).

Däremot skulle jag gärna vilja ha lite lättare och smidigare gummistövlar om nån har nåt bra tips :).
 
Sedan läster av trä försvann från gummistövlar (tyvärr) har jag hållit mig till Nokian Kontio Classic‎. Vad jag har förstått är det den modell som 90% av alla Finländare som använder gummistövlar väljer
 
(...) Är det någon som känner igen sig i detta? Något att lägga till, dra ifrån eller justera?(...)
I övrigt tycker jag nog att Svantes klädutrustning är tämligen aktuell.
Jag började fjällvandra på 70-talet och känner igen mig, inkl. gummistövlarna :). Man anar ett sätt att tänka, som hållit väl genom åren. Men jag saknar materialangivelser, som kan vara hela skillnaden, och där det faktiskt hänt en hel del.
Underställ av merinoull och regnställ som "andas", om än blygsamt, har verkligen ökat komforten för en hopplös svettas/frysa/svettas-typ som jag.

Membranplaggens uppdykande har också gjort att många försöker förena funktionen "anorak" och "regnställ" i ett och samma "skalplagg". Själv väljer jag, efter en del besvikelser kring "tex"-plaggen, att fortfarande hålla dem åtskilda i två tunna plagg i stället för ett kraftigare. De väger dock sammanlagt säkert en bråkdel av vad Svantes motsvarigheter gjorde på 70-talet :)
 
Min farmor som var från Lapplands inland hade lärt mig vikten av ylle i undisar och skjorta samt strumpor och sockar.
Ibland är det bra med erfarna.

go tur
 
I övrigt tycker jag nog att Svantes klädutrustning är tämligen aktuell.[/QUOTE]

Lägerskor och gummistövlar går bort. Man kan ha samma skor på stigen och lägret. Merrell och Salomon gör alldeles utmärkta låga skor för vandring. Jag tillåter mig att ha både skärmmössa och lätt ylleluva.

Med lätt vindfodrad träningsoverall (min väger 400 gram!) och regnkläder bortfaller behovet
av anorak. Vad sportbyxor är vet jag inte. De tre paren kalsonger kan ersättas av korta löparbyxor (mina långbyxor får ofta vila i säcken). Långa underkläder är ju fånigt, ty när man tar kläder av och på under etappen är det väl inte närmast kroppen man vill byta.
Brynja kan gå bort; jag har en långärmad skjorta och en T-tröja närmast under. På stigen räcker det med ett par strumpor.

Dock: till natten (och till resan) unnar jag mig lyxen av kalsingar, extra T-tröja och strumpor. På hotell eller stuga byter jag direkt vid ankomsten.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.