Kraftverk i Kutjaure

Med "samer" kan man för övrigt mena olika saker, men ofta menar man samebyarna. De har en särställning i exempelvis Laponia, vilket inte är det minsta konstigt. De har också en särställning när det gäller renskötsel. Med mera. Att detta skulle vara uttryck för någon slags rasism kan jag inte alls hålla med om.
På vilket sätt är det inte rasistiskt att ge folk olika möjligheter beroende på deras etnicitet? Nu vet jag också att det är "medlemskap i sameby" som gäller, men där är det ättlingar, möjligen ingiftingar som kan komma på fråga att väljas in. I effekt har medlemmar i sameby, pga att de är samer, en bunt extra rättigheter, samt tillgång till en näring, som inga andra svenskar har, pga av deras etnicitet.

Hade du funnit det oproblematiskt om det bara var "vanliga" svenskar som fick ha vissa jobb också?

Jag är på det hela taget skeptisk till att ge olika grupper, etniska och andra, specialrättigheter. Gäller alla, folk är folk, skit samma vem dina föräldrar är, skit samma vad du heter och skit samma hur du ser ut.
 
På vilket sätt är det inte rasistiskt att ge folk olika möjligheter beroende på deras etnicitet?

Det verkar som folk nuförtiden är livrädda för allt som på något sätt skulle kunna tolkas som rasism. Om det är som du säger då skulle exempelvis begreppet "ursprungsfolk" vara ett uttryck för rasism. Och Sveriges regeringar, FN osv befästa rasism. För att inte tala om de samer som identifierar sig som ett ursprungsfolk (vilket svenskar i gemen inte gör). Att man genom lagstiftning osv försöker främja ett ursprungsfolks särdrag i kultur (och näringsliv, som med renskötseln) kan jag inte se som ett uttryck för rasism hur jag än vrider och vänder på det.
 
Jag kan absolut se en sorts ofräsch rasism i att behandla samerna 2015 som nån sorts primitivt folk som behöver privilegier och i egenskap av tycka synd om ge dem möjligheterna att förstöra naturen
Den välvilliga rasismen
Exotifiering

Det sunda hade ju varit att inte skilja mellan samer och annan glesbygdsbefolkning

Och varför ska man alltid svälja sånt som uttalats av En same som sanningen?
Finns väl lika många skrupellösa fifflare och rovdriftskapitalister bland samerna som bland andra grupper i samhället
 
Jag kan absolut se en sorts ofräsch rasism i att behandla samerna 2015 som nån sorts primitivt folk som behöver privilegier och i egenskap av tycka synd om ge dem möjligheterna att förstöra naturen
Den välvilliga rasismen
Exotifiering

Det sunda hade ju varit att inte skilja mellan samer och annan glesbygdsbefolkning

Glesbygdsverksamhet har överlag svårt att klara sig, vilket naturligtvis inte är bra. Om renskötseln skulle tvingas in under samma konkurrensvillkor som övrig näringsverksamhet i landet skulle den vara dödsdömd på kort tid. Därmed dör den samiska traditionen/kulturen och förpassas till turistanläggningar och muséer. Utan renskötsel ingen levande samisk kultur, så enkelt är det. Att anse det är varken exotifiering eller tycka-synd-om.

Sedan blir jag mer och mer tveksam till det här kraftverksprojektet ju mer jag läser om det (tack till er som länkat till artiklar). Det här företaget Muskensenter vill uppenbarligen exploatera i fjällvärlden, och stategin verkar vara att få samerna med sig och övertyga dem om att projektet är sunt och fördelaktigt för dem. I annat fall får man inte tillstånd (det får man väl knappast ändå, vilket en del redan påpekat i denna tråd). I ett tidigare projekt lyckades man inte, nu gör man ett nytt försök. Landshövdingen i Norrbotten, Per-Ola Eriksson, tycker att det som företaget Muskensenter sysslar med luktar lurendrejeri. Det är nog inget fel på hans näsa, skulle jag tro.
 
Det verkar som folk nuförtiden är livrädda för allt som på något sätt skulle kunna tolkas som rasism. Om det är som du säger då skulle exempelvis begreppet "ursprungsfolk" vara ett uttryck för rasism. Och Sveriges regeringar, FN osv befästa rasism. För att inte tala om de samer som identifierar sig som ett ursprungsfolk (vilket svenskar i gemen inte gör). Att man genom lagstiftning osv försöker främja ett ursprungsfolks särdrag i kultur (och näringsliv, som med renskötseln) kan jag inte se som ett uttryck för rasism hur jag än vrider och vänder på det.

Begreppet ursprungsbefolkning är bra i den användningen att människor inte ska särbehandlas negativt på grund av sitt ursprung eller sin etniska tillhörighet. Det är sorgligt att samer historiskt sett har särbehandlats på grund av sin etniska tillhörighet. Men att fortsätta särbehandla dem, om än positivt, leder inte till något gott. Naturligtvis ska samer ha rätt till t.ex. modersmålsundervisning i skolan, men inte på grund av sin etniska tillhörighet utan på grund av att de har behov av det. Ungefär som att ingen same ska få bostadsbidrag för att hen är same, utan för att hen bedöms behöva det, på samma grunder som en etnisk svensk skulle bedömas. Den distinktion är inte svår att göra, tycker jag.
Generellt tycker jag att begreppet ursprungsbefolkning används lite för brett. Om man vill leva i det moderna samhället och ta del av alla dess fördelar så ska man även ta del av nackdelarna. T.ex. hade min morfars morfar kor på allmänningeskogen hemma i Gästrikland, men den rätten har inte gått i arv till mig, vilket jag accepterar. Samhället förändras och våra levnadsvillkor med det. Det är en jäkla skillnad mot ursprungsbefolkningar som tackar nej till en invaderande kultur och väljer att fortsätta leva traditionellt. Jag upplever att de flesta samer jag träffat lever lika mycket i det moderna samhället som jag gör. Renskötseln kan väl heller knappast kallas traditionell idag, såvida man inte räknar in helikoptrar, lastbilar, fyrhjulingar och snöskotrar i traditionen.
Och för att undvika missförstånd: Jag har inget emot en enda same för att hen är same, lika lite som jag har något emot dig för att du är etnisk svensk. Jag väljer att låta varje människa och dennes handlingar stå för sig.
Och för säkerhets skull igen: Jag menar naturligtvis inte att du skulle vara rasist. Att falla offer för strukturellt rasistiskt tänkande behöver inte betyda att man är rasist eller har illasinnade avsikter. Även om jag kämpar emot åker jag själv i fällan med jämna mellanrum. Jag förstår att dina intentioner är de bästa, men definitionen av rasism måste ändå vara att särbehandla människor på basis av etnisk tillhörighet.
 
Att falla offer för strukturellt rasistiskt tänkande behöver inte betyda att man är rasist eller har illasinnade avsikter. Även om jag kämpar emot åker jag själv i fällan med jämna mellanrum. Jag förstår att dina intentioner är de bästa, men definitionen av rasism måste ändå vara att särbehandla människor på basis av etnisk tillhörighet.

Det här med rasism verkar ha blivit ett finlir för experter som konstaterar att i princip ingen undgår att "falla offer" för rasistiskt tänkande. Som att leta smuts med mikroskop: man kommer alltid att hitta det. När det gäller samernas rättigheter att bedriva renskötsel och vistas i fjällvärlden så tänker jag fortsätta försvara dessa. Sen får du eller andra komma med analyser på mina "rasistiska" tankebyggnader så gott ni kan, det bekymrar mig inte särskilt mycket.
 
När det gäller samernas rättigheter att bedriva renskötsel och vistas i fjällvärlden så tänker jag fortsätta försvara dessa.

Att de får bedriva renskötsel är lagstadgat, men frågan just nu är nog, inbegriper det att bygga vattenkraft? Har de inte sina rättigheter just för att de vill leva "traditionellt" sameliv, hur kan vattenkraft ingå då? Vör det inte finnas begränsningar för rättigheterna? Redan idag så använder de helikpter, och det är ju knappast tradionellt, men det 'r en del av renskötseln idag. Det är ingen enkel fråga, jag tror ingen vill tvinga dem att leva nomadiserat. Men personligen anser jag nog det bör finnas begränsningar
 
Det här med rasism verkar ha blivit ett finlir för experter som konstaterar att i princip ingen undgår att "falla offer" för rasistiskt tänkande. Som att leta smuts med mikroskop: man kommer alltid att hitta det. När det gäller samernas rättigheter att bedriva renskötsel och vistas i fjällvärlden så tänker jag fortsätta försvara dessa. Sen får du eller andra komma med analyser på mina "rasistiska" tankebyggnader så gott ni kan, det bekymrar mig inte särskilt mycket.
Nu är det nästan så att jag blir irriterad på dig när du insinuerar att jag på något sätt vill hindra någon att bedriva renskötsel eller att vistas i fjällen. Jag säger det igen: Jag vill inte hindra någon från att bedriva renskötsel. Du vill uppenbarligen hindra 99 procent av Sveriges befolkning att göra det, på grund av att de inte har rätt etnicitet - de tillhör inte "rätt" ras. Mer rasistiskt än så blir det inte, oavsett om du vill bagatellisera rasism eller inte.
 
Du vill uppenbarligen hindra 99 procent av Sveriges befolkning att göra det, på grund av att de inte har rätt etnicitet - de tillhör inte "rätt" ras. Mer rasistiskt än så blir det inte, oavsett om du vill bagatellisera rasism eller inte.

Vi har tydligen helt olika syn på vad som är rasism och vilka former av den som är allvarliga. Så här säger Rennäringslagen om renskötsel:

1 § Den som är av samisk härkomst (same) får enligt bestämmelserna i denna lag använda mark och vatten till underhåll för sig och sina renar.
Rätten enligt första stycket (renskötselrätten) tillkommer den samiska befolkningen och grundas på urminnes hävd.
Renskötselrätten får utövas av den som är medlem i sameby. Lag (1993:36).


Jag tar inte beskyllningen om rasism så allvarligt när jag i princip bara tycker det som lagen säger.
 
Att de får bedriva renskötsel är lagstadgat, men frågan just nu är nog, inbegriper det att bygga vattenkraft? Har de inte sina rättigheter just för att de vill leva "traditionellt" sameliv, hur kan vattenkraft ingå då? Vör det inte finnas begränsningar för rättigheterna? Redan idag så använder de helikpter, och det är ju knappast tradionellt, men det 'r en del av renskötseln idag. Det är ingen enkel fråga, jag tror ingen vill tvinga dem att leva nomadiserat. Men personligen anser jag nog det bör finnas begränsningar

Nej, jag tycker inte det ska vara en rättighet för det samiska folket att bygga vattenkraft, jag tycker det ska prövas som för vem som helst. I det här fallet är det ju inte ens samebyarnas projekt utan i botten finns ett företag med tvivelaktig historia. Som vanligt när det gäller exploaterande företag överdriver de fördelarna och bagatelliserar riskerna/nackdelarna. I den första artikeln i tråden (som TS m fl länkade till) var det ju många positiva synpunkter som kom fram, men när jag sedan läste fler artiklar är jag förvånad över att det kunnat bli stöd överhuvudtaget bland vissa samer för projektet.

Jag tycker också att man ska vara ytterst restriktiv med tillstånd för sådana här projekt överhuvudtaget (samer eller andra). Allra helst skulle jag vilja att fler områden skyddades för all framtid, men detta är en långsam och känslig process.

Vad gäller helikoptrar mm i renskötseln så är jag inte särskilt förtjust över det, men precis som du tycker jag det är en komplicerad fråga. Det är ju många som vill flyga helikopter i fjällvärlden och jag har ingen statistik över hur stor andel som just rennäringen står för. Jag tycker mig märka att det blir mer och mer helikopter i Padjelanta och genom Sarek, men det kan ju lika gärna vara turismen som står för ökningen.
 
Vi har tydligen helt olika syn på vad som är rasism och vilka former av den som är allvarliga. Så här säger Rennäringslagen om renskötsel:

1 § Den som är av samisk härkomst (same) får enligt bestämmelserna i denna lag använda mark och vatten till underhåll för sig och sina renar.
Rätten enligt första stycket (renskötselrätten) tillkommer den samiska befolkningen och grundas på urminnes hävd.
Renskötselrätten får utövas av den som är medlem i sameby. Lag (1993:36).


Jag tar inte beskyllningen om rasism så allvarligt när jag i princip bara tycker det som lagen säger.

Ok, vi får acceptera att vi har olika syn på detta. Jag känner till lagen och anser att den är rasistisk och olycklig. Jag har svårt att se något gott komma ur att man odlar sina etniska särarter. Historien är full av exempel på att det är en dålig idé. Jag tror mer på assimilering och jämkning och jämlikhet inför lagen.
Samernas status som ursprungsfolk bygger dock på en rad antaganden som rent teoretiskt kan ifrågasättas. Låt säga att modern forskning skulle komma fram till att samernas historia är betydligt kortare i Sverige än man tidigare trott och att samerna i själva verket på medeltiden trängde undan ett annat folkslag, till exempel kvänerna. Samerna skulle då kunna mista sin status som ursprungsfolk. Hur skulle det påverka din syn på deras rättigheter?
Grunden för allt vetenskapligt tänkande är ju att alla hypoteser förr eller senare kan komma att omvärderas. Som jag ser det är det ett ganska bräckligt bygge att tilldela människor rättigheter efter etnicitet, baserat på forskning som mycket väl kan ifrågasättas. Ska dessa individer fråntas sina särskilda rättigheter om forskningen kommer fram till nya resultat? Eller ska det råda forskningsförbud inom området?

Observera att jag gör stor åtskillnad på "strukturellt rasistiskt tänkande" och "att vara rasist". Jag tror naturligtvis inte att du är rasist och hoppas att du inte uppfattat mina inlägg på det viset.
 
Finns det verkligen kontrakt som garanterar at vinsterna från den samiska vattenkraften verkligen går till det samiska samhället och inte till ett fåtal samiska individer/entreprenörer som investerar pengarna i typ internationell aktiespelulation eller dylikt?

Om man ska tillåta vinstdrivande vattenkraft i naturreservat med hänvisning till att ägaren är "samer" birde det detaljregleras hur vinsterna ska användas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ripnils Kraftverk i Norge - tunnel från Pieskejaure Miljöpåverkan 2
Raskesven Kraftverk rivs Miljöpåverkan 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...