1500 spänn för anmälan till vita/gröna bandet!

Tycker nog du övertolkar deras beskrivning en hel del.
är det detta du menar?

Alpinism och handhavande - Föreläsning.
Praktiska och teoretiska övningar och aktiviteter utomhus. Projektledarutbildning och presentation av egna äventyr.
Kl. 16.00 - 20.00, Stockholm

Jag skulle aldrig anmäla mig, men det är ingen alpinismutbildning, det blocket innehåller ju föreläsning, utb i projektledning, samt lite aktiviteter utomhus.

Har svårt att bli upprörd över en kass utbildning med en kass hemsida. sen att de inte ger dig det du tycker en utb skulle innehålla 'r en helt annan sak.
 
Det var kanske en personlig grej att jag kände det var nånstans mellan roligt och pinsamt med deras program.

Jag var intresserad av en utbildning/kurs inom friluftsliv/ till fjälledare och såg annonsen. Namnet Adventure Academy och kursinnehåll låter ju ganska bra. Men själva programmet känns mer som att deltagare används mest för kommersiella medel.

Det var helt off-topic nu, förlåt.
 
Det som känns mest suspekt är ju priset. Kan köpa att de skulle ta några hundra för att få aktiviteten att gå runt, men känns som fler och fler arrangemang är rent mjölkande av folks fokus på dokumenterade och jämföra bedrifter.

Då inkluderar jag även det otal löpnings event som finns. Har sprungit några bra typ Hässelbyloppet som är i rimlig prisklass men vissa är rent hutlöst dyra för en ganska kass löpningsupplevelse med trånga spår och "gift bags" med massor trams i.

Ibland är det kul med kicken som en tävling kan ge vad gäller löpning/cykling simning etc och det kan vara en bra motivation för att ta sig ut de där regniga dagarna i december. Däremot har jag personligen väldigt svårt att känna samma behov för att tävla i friluftsliv, där vill jag inte göra samma sak som någon annan där ligger ju oftast det roliga i att hitta sin egen väg.

Förhoppningsvis inser folk det orimliga och då slutar dessa aktiviteter att dyka upp, instämmer i att det på sikt kan urholka hela allemansrätten om olika event "paxar" det som ska tillhöra alla.

/Gustav
 
det som står ut här tycker jag är att inget roligt evenemang/nytta erbjuds.

fjällräven classic eller löplopp får ju åtminstone folk att träffas - det är skön stämning. annat som man kanske hade kunnat betala för är väl om de arbetat med ledmarkeringar, underhåll av leder, information eller vad som helst.
 
Står tydligt att avgiften täcker admministration, mässor och andra kostnader...

Som det ser ut, utan att veta ska jag säga, utnyttjar man det faktum att det finns bra leder i svenska fjällvärlden.

Jag kan tycka att det är OK att betala för ett arrangemang vid en viss tidpunkt, ex. löptävling, Fjällräven Classic eller annat.
Att betala för att när som helst gå i fjällen känns mer tveksamt.

Dock får man diplom på nån officiell tillställning.

//Per
 
Med dagens datakommuniktion behövs ju inte deras hemsida och Diplom kan numera vem som helst fixa till med en bra skrivare. Så de som köper de tjänsterna får gärna göra det men den tiden är vi redan förbi.
Jag tror mycket väl att det kan bli diskussion om vilka som gjort det "rätt" och vilka som gjort det privat men huvudsaken är ju att de som gjort det har gjort det.
go tur
 
Om de kallade det för "donation" istället för "avgift" så hade det kanske inte stuckit lika mycket i ögonen.

Det verkar finnas en tendens idag till att man struntar i att försöka hålla kostnaderna nere utan istället höljer deltagaravgifterna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.