Vad gör jag för fel med tändstålet?

Jag var ute med familjen och tältade i veckan. Dotterns nya favoritbok heter Överleva i vildmarken, och i den andan skulle vi tända eld med eldstål. Eldstålet vi hade var från Biltema.
Vi samlade in kvistar som vi täljde små små flisor av, skavde av insidan av tallbark från en död tall så det blev nästan mjölaktigt samt tog pulveraktigt trä från en död stående tall.
Vi kämpade och kämpade. Provade snabba drag och hårda långsamma drag. Det kom mycket gnistor, men ingen eld. Vi höll på tills vi nästan fick blåsor på fingrarna innan vi tände med tändstickor istället.

Här hemma försökte jag med en tampong (hört att det skulle vara bra) vilken flammade upp direkt. Jag samlade sedan in lite dött gräs i en luftig boll och försökte tända det. Än en gång kom det mycket gnistor men inte minsta tillstymmelse till eld.

Jag inser att det är svårt att säga vad jag gör fel utan att se mig "in action" men vad finns det för tips? Jag har provat att hålla stålet stilla dra magnesiumstaven bakåt, hålla nära, hålla ovanför hålla jämte. Är tändet inte tillräckligt torrt? Vad ska man då använda för att få riktigt riktigt torrt tände då det ofta är blött ute?
 
Förmodligen fuktigt bränsle.
Näver brukar fungera bra till tändstål. Det blir i regel bara fuktigt på ytan, så om du håller på ett tag kommer gnistorna torka bort fukten.
 
Tack för tipsen. Jag ska gå igenom Youtube-listan. Jag har redan kollat på flera klipp innan, och läst på om tips men jag har svårt att få det att fungera. Men det kan ha vart så att tändet inte är torrt nog. Jag ska prova med björknäver när jag kommer över lite.

Mvh Askel
 
Jag är ingen eldexpert men ofta går det enklare ju tidigare man börjar planera. Ska jag ha eld på kvällen plockar jag på mig i god tid (timmar i förväg) och låter det torka i fickan, om jag inte har med hemifrån. Jag brukar vara ganska intensiv med tändstålet. Kika här
Kanske klyshigt, men eldtriangeln (bränsle,syre,värme) funkar i alla fall. Om du inte får fyr, fundera på vad du saknar och prova att öka en av dem, funkar inte det prova nästa :)
 
Det låter som att du inte är en van eldare. Lär dig först att göra upp eld med det du hittar i skogen. När du behärskar det är det enkelt att gå över till tändstål =)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 
Det låter som att du inte är en van eldare. Lär dig först att göra upp eld med det du hittar i skogen. När du behärskar det är det enkelt att gå över till tändstål =)

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Nej det stämmer. Det var väl 20 år sedan scouterna, och naturintresset har bara ganska nyligen tagit fart igen. Teorin kring att göra eld sitter kvar, dock inte det praktiska handlaget.

Jag kollade igenom lite av youtube-klippen som länkades ovan och provade på en liten boll med torrt gräs som jag hade låtit torka till ännu mer inomhus över natten. Den här gången lyckades jag faktiskt få fyr på det. Men jag kommer fortsätta öva på olika typer av tände framöver för att få in handlaget på ett bra sätt.
 
Jag tror att barken du försökte med inte var torr nog, eller att gnistor har svårt att få fäste i barkpulvret. Får jag rekommendera att du använder björknäver, vilket andra har varit inne på, men med en precisering.

Dra av den vita, tunna ytternävern (som jag kallar för silkesväver). Strimla det så fint du bara kan. Det räcker med att dra isär bitarna. Kniv är överflödig. Skapa en liten boll av trådarna. Denna boll kommer att antändas med tändstål. Ha den lite tjockare nävern i beredskap, gärna lite strimlad och sedan kvistar osv.

Lycka till!

Mvh /Joel
 
Använd en "skräpkniv" mot eldstålet och tälj lite större "gnistor" det ger lite mer värme och i bästa fall eld.
 
hejsan
instämmer med tidigare inlägg, att göra upp eld är en konst.
öva upp din förmåga genom att använda endast 1 tändsticka för att få eld - inte två eller en hel ask......;)
när detta funkar så har du lärt dej hur man bygger och startar en eld..
go tur
mvh
 
jag köpte den lilla på clas olsson och den är extremt svår att få eld med om jag jag jämför med en i vanlig storlek.
det krävs en del arbete för att få eld. du måste dra så snabbt att det i princip kommer gnistor konstant en stund. många vågar inte ta i så...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...