Ny yxa

Det viktiga med en yxa som ska med ut varje gång är att den har ett vettigt viktförhållande, jag tror inte du kommer klyva grov ved av den anledningen att den brinner dåligt.

Det är skillnad om du ska hugga upp ved hemmavid för torkning, men ute i skogen är det sällan du hittar torr död grovved, det är heller inte direkt lämpligt att hugga ner döda stående träd, då de få som sparats är viktiga för insekter och därmed fågellivet.

Död ved på decimetern tycker jag man hittar rätt ofta. Och skälet till att klyva upp veden är väl just att elden ska ta sig bättre? Gäller väl just ved som är fuktig ytterst.
/
Jag har svårt att tro att en lättare yxa som Outdoor reder ut den tjockleken på ved utan att framkalla svordomar från användaren, men sen har jag inte provat den och min yxteknik kanske inte är optimal heller.
Min Roselli på 46cm och drygt 800 grams vikt klarar det. Min Fällkniven A2 också för den delen, och till ännu lägre vikt, men nu pratar vi ju yxor här :)

Är lite nyfiken på hur grov ved ni tycker att Outdoor klarar (beror så klart på en mängd faktorer, jag vet)?
 
Är det någon som har en yxa från Hultafors classic serien?

Hultafors Classic är väldigt bra yxor. Jag skulle vilja säga att Hultafors Classic är jämförbara kvalitetsmässigt med Gränsfors. Som regel rakt, symmetriskt och snyggt skaftat med andra ord. Det jag inte gillar med Hultaforsyxorna är de överdimensionerade skaften. Jag har en Classic jaktyxa som jag ska forma om skaftet på någon gång när tid, lust och möjlighet infinner sig.
 
Död ved på decimetern tycker jag man hittar rätt ofta. Och skälet till att klyva upp veden är väl just att elden ska ta sig bättre? Gäller väl just ved som är fuktig ytterst.
/
Jag har svårt att tro att en lättare yxa som Outdoor reder ut den tjockleken på ved utan att framkalla svordomar från användaren, men sen har jag inte provat den och min yxteknik kanske inte är optimal heller.
Min Roselli på 46cm och drygt 800 grams vikt klarar det. Min Fällkniven A2 också för den delen, och till ännu lägre vikt, men nu pratar vi ju yxor här :)

Är lite nyfiken på hur grov ved ni tycker att Outdoor klarar (beror så klart på en mängd faktorer, jag vet)?

Jag tar då inte till några svordomar när jag klyver ved av den grovleken du beskriver med min Outdoor. Snarare tvärtom, jag gör det med ett leende. :) Grövre än så har jag inte klyvt om man räknar tidigare oklyven ved. Räknar man redan klyvda vedklabbar (från vedmaskinen) så har jag klyvt betydligt större än så men då blir det ju mer bara för att visa att det går. ;)

Den effektiva längden på skaftet som outdoor har blir ju på grund av sin form "längre" än om skaftet hade varit utformat som ett vanligt yxskaft. Man håller helt enkelt längre ner på skaftet. Det gör att man får rätt bra kraft trots att den inte väger så mycket. Kan säga att den klyver väldigt mycket bättre än vad t.ex. Vildmarksyxan gör. Märks det att jag är mycket förtjust i min Outdoor? ;)
 
Märks det att jag är mycket förtjust i min Outdoor? ;)

Du är så pass förtjust att du lyckades övertala mig att köpa en haha. Var precis och plockade upp en idag!
Jag funderar lite på att köpa den korta Rosellin också (samma huvud som den stora men 10cm kortare skaft) och forma om skaftet lite baktill för att få längre effektiv längd. Jag tror där är potential. Men det får bli längre fram.
 
Du är så pass förtjust att du lyckades övertala mig att köpa en haha. Var precis och plockade upp en idag!
Jag funderar lite på att köpa den korta Rosellin också (samma huvud som den stora men 10cm kortare skaft) och forma om skaftet lite baktill för att få längre effektiv längd. Jag tror där är potential. Men det får bli längre fram.

Oj då! Så det kan bli! ;) Hoppas att du blir nöjd med den!
 
Ett onekligen smäckert verktyg. Har inte testat den ännu. Slipat till och håller på att behandla skaftet. Vet du hur skaften är behandlade från fabrik egentligen?

Kokt linolja. Tror inte att dom använder någon terpentin. Vill dock minnas att det finns bivax med i processen men är inte helt säker på det. Får kolla det ordentligt nästa gång jag är där. Jag använder bara kokt linolja när jag vårdar mina yxor. Yxhuvudena smörjer jag också in med kokt linolja.
 
Här var det minnsan nörderi på hög nivå ;-)
Det var skönt att se. Jag ansluter mig till dom som letar efter yxa för friluftsbruk. Hugga verd och bygga vindskydd i skogen är mina användningsområden.

Jag har läst tråden och lutar t någon av dessa:
Gränsfors vildmarksyxa
Gränsfors Outdoor axe

Den ska bäras mycket så vikten kommer att kännas.
Vad tror ni, kommer jag bli nöjd med någon av ovan nämnda?
 
Jag har alldeles nytt provkört min nya Outdoor Axe. Huggit och klyvt. Täljt lite. Jag har även testat Vildmarksyxan en helg till skogs. Av dessa två är Outdoor Axe HELT överlägsen om du frågar mig. Trots den är lättare så gör den jobbet bättre. Min erfarenhet.
 
Jag har alldeles nytt provkört min nya Outdoor Axe. Huggit och klyvt. Täljt lite. Jag har även testat Vildmarksyxan en helg till skogs. Av dessa två är Outdoor Axe HELT överlägsen om du frågar mig. Trots den är lättare så gör den jobbet bättre. Min erfarenhet.

Vad är det som gör Outdoor yxan bättre?
 
Skaftets utformning ger en skönare "sving" och tack vare det så penetrerar huvudet väl när man hugger. Handen ligger också längre upp från eggen på Outdoor, vilket jag tycker är en fördel när man klyver ett vedträ liggandes från sidan (gick det att förstå?). Mindre risk att slå fingerryggarna i marken. Huvudet är ju mer kilformat, så den klyver definitivt bättre också. Vildmarksyxan tyckte jag hade en tendens att fastna mer i träet, vilket jag inte upplevde med Outdoor. Stålkragen är också en fördel när man klubbar yxan genom grövre ved (fungerade mycket bra). Jag har ju bara snabbtestat idag, men spontant känns det som ett bättre verktyg än Vildmarksyxan trots den lägre vikten.
 
Outdoor

Ska också berömma Outdooryxan, som jag nu provat två gånger, gjorde ett par rejäla vandringsstavar. Lätt att jobba med, att kvista och tälja går enkelt trots att jag inte är så van. Kul pyssel nu när skogen är full med fallna träd här i Stockholmstrakten.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...