Solens ljus har förändrats.

Jo, jag har följt den tråden också, och tyckte att det var en intressant frågeställning som tramsades bort.

Vem bestämmer vem som är troll och vem som bara är oliktänkande? Vem ger rätt att tramsa bort frågor och förlöjliga personer, troll eller inte?
 
Kanske kan stämma ändå.
Kommer ifrån Mellersta Norrland, och upplever att himlen (och då speciellt i kombination med sol) har blivit mer "vibrerande" i dess färger. Riktigt vackert att skåda.
Himlen får nästan en violett färg.

Har det att göra med allt som hände i och med 21 december 2012...................... ;-)

/Anders
 
Jo, jag har följt den tråden också, och tyckte att det var en intressant frågeställning som tramsades bort.

Vem bestämmer vem som är troll och vem som bara är oliktänkande? Vem ger rätt att tramsa bort frågor och förlöjliga personer, troll eller inte?

Det bestäms inte av någon, inte heller av dig. Man får gå på intuition. Om någon som varit aktiv medlem här på forumet länge och uppenbart är en friluftsintresserad människa, efter 900 inlägg plötsligt ställer en fråga om "tomtar och troll" på avdelningen för fria diskussioner, så skulle jag inte skämta bort det. Om en person nyregistrerar sig här för att ställa samma fråga i avdelningen för vilda djur, tja då ringer alla klockor om forumtroll för mig. Var går gränsen för dig? Ta ett exempel där du skulle misstänka att någon bara vill trolla.
 
Det bestäms inte av någon, inte heller av dig. Man får gå på intuition. Om någon som varit aktiv medlem här på forumet länge och uppenbart är en friluftsintresserad människa, efter 900 inlägg plötsligt ställer en fråga om "tomtar och troll" på avdelningen för fria diskussioner, så skulle jag inte skämta bort det. Om en person nyregistrerar sig här för att ställa samma fråga i avdelningen för vilda djur, tja då ringer alla klockor om forumtroll för mig. Var går gränsen för dig? Ta ett exempel där du skulle misstänka att någon bara vill trolla.


Jag vet inte var gränsen går för mig, jag känner mig inte bekväm med att sätta en fix gräns. Vi har väl helt enkelt olika gränser och olika sätt att se på frågeställningar, kanske även olika sätt att se på hur man kommunicerar med varandra.

Jag upplever det också som lite märkligt hur man med näbbar och klor försvarar nån slags rätt att driva med folk och hänga ut dom som troll. Var det en öm tå jag klev på?

Och jag är inte arg eller upprörd, om nån nu tror det. Snarare lite förvånad och besviken, men efter drygt 10 år på Utsidan borde jag väl ha vetat bättre.

Jag ids inte debattera det här längre, käfta och skoja på bäst ni vill.
 
Det bestäms inte av någon, inte heller av dig. Man får gå på intuition. Om någon som varit aktiv medlem här på forumet länge och uppenbart är en friluftsintresserad människa, efter 900 inlägg plötsligt ställer en fråga om "tomtar och troll" på avdelningen för fria diskussioner, så skulle jag inte skämta bort det. Om en person nyregistrerar sig här för att ställa samma fråga i avdelningen för vilda djur, tja då ringer alla klockor om forumtroll för mig. Var går gränsen för dig? Ta ett exempel där du skulle misstänka att någon bara vill trolla.

För mig går bedömningen om troll eller inte mest i motivet för inlägget. Om nån uppenbarligen för att driva med folk börjar prata om tomtar o troll kan jag driva vidare om saken, men om frågan är uppriktigt ställd brukar jag försöka argumentera emot sakligt istället för att bara häckla personen i fråga.

Annars är väl den vedertagna definitionen av "troll" någon som försöker provocera folk med sina inlägg, inte nån som bara gör konstiga inlägg. Tex, om andyyy inte var så uppriktig med sin främligsfientlighet hade en hel del av hans inlägg kunnat anses vara "trolling" (se det i "Kommer brottsligheten någonsin sluta öka"-tråden som exempel).
 
Jag har varit på Utsidan sedan slutet på 90- talet och ser det hela tiden. Man ska tänka, vara och skriva på ett visst sätt. Det finns ju en anledning till att personer med språksvårigheter inte finns på forum. De är av vissa personer inte värda respekt eftersom man är du i huvudet om man inte kan stava. Jag tycker det är jättebra att det här forumet trakasserimodereras av självutnämnda som bidrar till en renare och mer städad miljö här på Utsidan. Framgångsrika samhällskonstitutioner som Nazi- Tyskland och Sovietunionen har kört med samma metoder.
 
Jag tycker det är jättebra att det här forumet trakasserimodereras av självutnämnda som bidrar till en renare och mer städad miljö här på Utsidan. Framgångsrika samhällskonstitutioner som Nazi- Tyskland och Sovietunionen har kört med samma metoder.

Ironi i all ära, men ibland så finns det de som bara är allmänt otrevliga med. Om man nu vill jämföra tyskland med nazityskland, vad gör att man så gärna vill vara med?
 
Nu har du luktat i fotogenburken för tidigt.
Nazi-kortet får man inte dra fram före tidigast femte sidan i tråden, helst vänta till nionde.
 
Godwin's lag samt cet par

Det finns de som hävdar att internetdiskussioner oftast hamnar där:
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law

Om man ska svara lite vetenskapligt på grundfrågan är en viktig metod "cet par" eller ceteris paribus som brukar uttydas "allt annat lika". Ska man jämföra och se en vetenskapligt signifikant skillnad så måste alla andra omvärldsfaktorer vara lika. Ska du t ex jämför hur snabbt två olika salter löser sig i vatten måste du ha samma mängd vatten, samma temperatur, samma lufttryck, lika kärl osv för att jämförelsen ska vara vetenskapligt relevant.
Applicerat på grundfrågan om himmelsfärg så är inte mina ögon de samma som för 10 år sedan - mitt synfel har förändrats och bra många andra parametrar har ändrat sig redan i betraktaren. Att seden utifrån detta försöka finna ett eventuellt miljöproblem som orsak kräver mer vetenskapliga mätningar - tex en fotospektrometer eller vad man nu kan har för att mäta himlafärg med givet samma väder, samma plats samma allt annat.....

/Patrik, som subjektivt inte noterat någon skillnad men inte heller tittat efter det men jag blir glad då jag ser en vacker solnedgång
 
Nu har inte jag tid med trådskaparens diskussionsstart men hon/han/hen pratar om dvärgar och så i vissa trådar.

Sen årtal 96.....

2008 så hamna jag på prispallen med en 12 åring tjej - vi sköt ut alla medtävlare.
Jag var 35 så vi var ju inte precis gifta men det fanns några sura svartsjuka brudar trots det.
Dom var minst sagt sura när jag satt med hennes morsa o sippa kaffe.

Inte bara det - hon hade scysst tröja.

Vi fick många fiender på 62 timmars tävling - är trådstartaren ett troll som fortfarande är sur från den tiden?

Underskatta inte folk - haha - här har du en till!

http://www.liveleak.com/view?i=1d6_1360184770
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.