Övelevnad längs Norska kusten

Ja, det går säkert bra, så länge man kan skörda smörgåsar och leva på.

Det är betydligt mer än bara smörgåsar som skördas.. :)

Dag 52 (2013-07-16

Landskapsbild: Lummiga småöar med vita sandstränder och ståtliga fjäll i bakgrunden. Lofotsmassivet långt ute till havs
Väder: Molnighet 2/8, 4 m/s nordostlig
Distans: 0 km
Medeldistans: 34,3 km
Total distans: 1785 km
Födointag frukost: Våfflor med jordgubbssylt och franska med brunost, kaffe
Födointag lunch: Jordgubbsglass och kaffe
Födointag middag: Fiskhamburgare och ett glas mjölk och kaffe samt äppelkaka, hjortron och grädde

http://www.meningenmedlivet.nu/index-5.html
 
Måste också skriva av mig lite.
Läste igår tråden om JEN och blev förbluffad. Så jag ville läsa mer om andra liknande äventyr också.

Nu är TS dock långt ifrån JEN, med lögnerna menar jag då. TS gör det bättre helt enkelt.
Men...
Påverkar man inte miljön ganska mycket fast man får mat av andra?

Tycker tråden är i fel forum eftersom han tigger/får mat av andra människor han möter efter vägen.
Helt klart en prestation och paddla sådär, inget snack om saken.
Men får man pasta, choklad, potatis och en massa annan mat, det tar ju bort lite av äventyret och förenklar dessutom allt.

Mest min tanke bara, men TS, fortsätt du, är ändå imponerad fast skeptisk.
 
Grattis Sören till ett bra genomfört projekt!

https://www.facebook.com/SorenKjellkvist.Meningenmedlivet

Det tog ca 1 vecka innan verkligheten träffade honom fullt ut och han slutade leta mat i naturen, och därefter helt levde på vad han fick från lokalbefolkningen. Inget fel i det, men det var ju just det som alla påpekade skulle hända också.

Men det kan ju vara mycket bra att påminnas om att man inte alltid behöver ha med sig pengar, vi har ju t ex flera tusen utländska bärplockare som kommer hit utan pengar varje år, de lever ju också på vad de kan arbeta ihop, få av lokalbefolkningen eller finna att äta och de flesta av dem klarar sig uppenbarligen.
 
Jag har inte läst bloggen men reagerade också på det där med maten. Blev det omöjligt att leta och fiska mat direkt eller har du kunnat leva på sånt du radade upp i första inlägget? Starkt att paddla så långt i vart fall!

Efter en hel del övervägande har jag kommit fram till att jag ska inte ska ta med mig något som helst ätbart längs med färden. Allt för att hindra motsägelsen om att jag inte tar med mig mat initialt. Därför stryker jag vitaminer, citronpeppar, buljong, honung och olja som jag hade tänkt krydda och tillaga maten med. Nu är det noll kalorier som gäller. Kreditkortet kommer absolut inte användas utan det är utan pengar som är målet. Dock så ligger kreditkortet nedpackat om det uppstår en nödsituation och jag är tvungen att avbryta expeditionen, men självklart kommer det inte användas om inte nöden kräver det. De som påstår att denna expedition inte är möjlig att genomföra bidrar endast till att öka min motivation att faktiskt genomföra den.

Tack // Sören
 
Men det kan ju vara mycket bra att påminnas om att man inte alltid behöver ha med sig pengar, vi har ju t ex flera tusen utländska bärplockare som kommer hit utan pengar varje år, de lever ju också på vad de kan arbeta ihop, få av lokalbefolkningen eller finna att äta och de flesta av dem klarar sig uppenbarligen.

Att vi har tusentals utlänskabärplockare som lever på vad de kan arbeta ihop är väl en sanning med viss modifikation är jag rädd. Inbrott och stölder både hos privatpersoner och i affärer ökar ganska rejält under bärsässongen. Visst kan det vara ett olyckligt sammanträffande.
 
Utmaningen låg i att starta äventyret utan mat eller pengar och redan från början var jag tydlig med att jag skulle ta emot mat från lokalbefolkningen. Något som jag sedan reviderade till att det var ok att ta emot mat från vemsomhelst eftersom det blev problem då jag blev erbjuden mat av några turistande seglande svenskar. Jag hade som regel att aldrig be någon om något utan bara ta emot om det erbjöds mig. Mötena var det som var resans absoluta höjdpunkt. Inte i min vildaste fantasi hade jag anat att så många skulle erbjuda så mycket. Den generositet jag upplevde var helt enastående! Första månaden var det tuffare iom att folk inte hade semester och man knappt träffade någon. Jag gick nästan ner 1/2 kilo om dagen, senare vände den spiralen och jag gick faktiskt upp ett par kilo igen. Det absolut lättaste och väldigt goda maten var skålsnäckor som det vimlade av. Tången smakade fördjävligt men toppen att torka ändan och diska med eftersom jag inte hade toapapper eller diskmedel med. Fiskade behövde jag bara göra max 20 minuter om dagen då det nappade hela tiden. Släppte ofta tillbaka fiskar för att jag föredrog makrill och sej. Jag använde aldrig mitt medhavda kreditkort som jag hade i min nödutrustning men till min stora häpnad fick jag tom 600 NKR av de goda norrmännen som jag köpte mycket nougatkräm för. Jag är nu helt övertygad om att det går utmärkt att köra turen helt på överlevnad från naturen men det var som sagt aldrig min intention. Bara att starta utan. Det jag var ute efter var det stora osäkerhetsmomentet av att inte veta hur och om det skulle gå vägen. Att bege sig ut i det okända. Ungefär som när man lämnar kartan hemma för att man inte vill veta vad som dyker upp bakom nästa kulle.
 
Känner att det lät lite annorlunda från början.

"Jag tänkte paddla hela Norska kusten från svensk/norska gränsen till norsk/ryska gränsen den 1 juni 2013. Jag behöver tips på ätbara ting längs med vägen eftersom jag inte tar med mig mat eller pengar utan tänkte skaffa det längs vägen. Jag ska bara klara mig på min initiala utrustning och vill på detta sätt ta ställning mot slit-och-slängkulturen.
Det jag har med mig i min initiala utrustning är:
2 liter olja för matlagning
2 liter honung för smaksättning av diverse te som jag gör på olika växter
150 buljongtärningar för smaksättning
Citronpeppar för smaksättning av fisk.

Tänkt mat som jag ska samla längs med vägen:
Fisk (Fram för allt Torsk, makrill och gråsej)
Krabbor (Strandkrabbor men även vanliga krabbor och uppe i norr om jag har tur Kungskrabba)
Tång (Kelp och Havssallad)
Lavar (Navellav)
Blåmusslor
Växter (Vass, kolsäv och kaveldun

Jag vill gärna att ni bidrar med fler lätta födokällor som jag inte tänkt på eller glömt. Självklart måste jag hålla mig till lagen och jag kommer inte att skjuta däggdjur eller fåglar, inte heller reptildjur så som grodor eller ormar eftersom de är fridlysta. Bidra gärna med lätta fisksorter som jag kan fiska passivt under natten från strandkanten med mete.

Titta gärna in på min hemsida: www.meningenmedlivet.nu"


Kul att du lyckades ta dig hela vägen fram, och tur att det finns givmilda människor. Vad lärde du dig av äventyret? Har du må tro skänkt bort en motsvarande summa pengar till behövande kanske? :)

För egen del skulle jag nog inte göra ett äventyr, med utgångspunkt att först och främst skaffa fram mat ur havet och sedan köra på freebees. Känns som att jag endast skulle ta till tiggarvarianten i nödfall. För alla gånger jag varit ute på äventyr, har ingen dykt upp bakom hörnet med våfflor och hjortronsylt.... Näe, känns lite väl det här faktiskt.


Som du förklarar rysslandsäventyret

"Utan pengar – Att visa att man faktiskt klarar sig utan pengar om man är tillräckligt förberedd med grundläggande initial utrustning och att man faktiskt gratis kan uppleva naturens rikedomar. (GO SMALL, GO CHEAP!)"

Naturens rikedommar och hämtmat känns ju rätt annorlunda, du pratar om att alla skall vara feminister och att paddlingen är något om jämställdhet. Fattar faktiskt ingenting, men jag kanske är trög.
 
Denna text fanns från dag 1 på min hemsida:
"För att klara sig enbart på den initiala utrustningen krävs det att man tänkt igenom alla eventualiteter. En hel del utrustning behövs med i kajaken när startskottet går. Dock så kommer jag inte tacka nej när någon från lokalbefolkningen bjuder in mig i sitt hem och det vill jag redan från start vara tydlig med. "

Men helt klart blev det mycket mindre överlevnad än jag räknat med. Och det är helt omöjligt att förutse i förväg hur det kommer att bli. Man får dra upp riktlinjerna och sedan vara tydlig med hur det i realiteten blir så som jag gjorde i min blogg. Jag vill inte gå in och i efterhand ändra i texterna för att spegla hur äventyret utvecklade sig. När man nu läser hemsidan får man nog tänka såhär:
1. Det han skrev på sidorna var hur han tänkte sig det.
2. Det som står i bloggen var hur det i realiteten blev.

Om du läst igenom texten för jämställdhet så är det kanon och det är vad jag vill uppnå. Sprida min syn på orättvisorna mellan könen och lyfta frågan samt skynda på samtyckeslagstiftningen.
Men när man skriver texter blir man lätt hemmablind och jag behöver hjälp med texten som på inga sätt är klar. Maila mig gärna eller ring mig för att ge mig råd och tips för att det ska bli enklare och tydligare. // Sören
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...