Litteratur och andra tips för överlevnad

Tjena!

Att läsa en bok kan vara nog så spännande. Men gå gärna på en av s.ö.s. grundkurser så förstår man det man läser om på ett helt annat sätt :)

Mvh Nicklas
 
Tjena!

Att läsa en bok kan vara nog så spännande. Men gå gärna på en av s.ö.s. grundkurser så förstår man det man läser om på ett helt annat sätt :)

Mvh Nicklas

Så sant. Självklart är det super bra om man kan gå lite praktiska kurser. Har sätt många "överlevare" i militären som läsa alla böcker på marknaden och som anser sig kunniga inom området. Funkar sällan bra när de personerna kommer ut i fält. Lätt att läsa om problem och lösningar hemma i soffan, svårare att få det löst i fält.

Over and out
 
Så är det oftast, de bästa lässkallarna är sällan det bästa praktikerna. Men med övning och än mer praktisk övning brukar det gå bättre. Som vanligt att tänka efter före brukar vara en framkomlig väg.

Dagens mediala försäljing av överlevnad ger en genomfalsk bild av vad det handlar om.

Att vara frusen och hungrig är en sannare bild av vad det handlar om, men det ger ju inte bra action-tv.
go tur
 
Senast ändrad:
Gammal tråd, men jag rekommenderar Tom Brown Jr.s bok "Wilderness Survival".
Bok på engelska alltså. Jag gillar den.
Nu har jag bara gått 3-dagars överlevnadskurs och inte varit i "skarpt läge", men den hjälpte mig mycket mentalt.
 
Som tidigare personer som redan svarat så är det en annan sak att läsa hemma i soffan än att vara i en riktig överlevnadssituation.

Men att läsa hemma i soffan är en bra start och leder förhoppningsvis till att du själv övar på de "lagliga" teknikerna som går att genomföra i fält.

Skriv gärna om hur det går och vad du kommer fram till
 
Gammal tråd, men jag rekommenderar Tom Brown Jr.s bok "Wilderness Survival".
Bok på engelska alltså. Jag gillar den.
Nu har jag bara gått 3-dagars överlevnadskurs och inte varit i "skarpt läge", men den hjälpte mig mycket mentalt.

Köp den kniv som tops gjort med hans namn när du ändå håller på. Eller kniv, kanske sågtandad smörkniv är mer korrekt sett till dess form. Skämt åsido.

En filur som kallar sig varavild på youtube har en hel del filmer där om mer praktisk "överlevnad" i situationer som folk skulle kunna råka ut för i svenska skogslandet. Jag tycker hans stil är avslappnad och anspråkslös. Inte att jämföra med allas vår favoritöverlevare Bear Grylls.
 
Mors Kochanskis Bushcraft saknas i listan. Trevlig bok. En bok på temat ätliga växter är "kan man äta sånt?" av Karin ingmanson (om jag minns rätt). I och för sig en receptbok, men bra bilder.
Jag gillar också Ray mears bushcraft bok.

Sedan kan jag inte låta bli att rekommendera en gammal klassiker, "Camping and Woodcraft" av Horace Kephart. Bra mycket roligare läsning, men vissa saker bör man kanske ta med en nypa salt.

Inlägget skrivet med mobil
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...