Vilka bindningar?

Så här lagom till midsommar börjar mitt skidsug som vanligt återkomma. I år tänkte jag stilla det genom lite shopping då förra årets modeller är riktigt billiga just nu.
Skidor har jag hittat, nu till problemet med bindningar. Hoppas att jag kan få några bra råd här.

Jag har i massa år kört med G3 Targa, men de är lite väl sladdriga för skidor över 100mm i midjan tycker jag.
De senaste 1,5 säsongerna har jag kört på Voilé Sweitchback. Den gillade jag med ett undantag: Den lirade inte riktigt med min BD-pjäxor. Pjäxan hölls inte ner tillräckligt i bindningen utan lyfte lite samtidigt som den böjde i bälgen.

Så då till frågan om vad jag ska ha för bindningar till nästa vinter. Kravet är att de ska free pivot och vara vridstyvare än G3 orna.
Sedan till frågan om aktiva och neutrala bindningar. Jag har ju alltid kört väldigt neutrala. Jag prioriterar lössnö och toppturande så jag vill nog inte ha för aktiva bindningar. Jag har fått för mig att de ger mer tryck på släpande skidans spets, vilket ju inte är så kul i lössnö. Rätt eller fel?
 
Bra fråga Jonas.

Har inte kunskap för nog för att ge råd.

Jag kör på ganska lätt utrustning. Garmont Libero pjäxor, utlösbara 7 TM bindningar och Scotty Bob Bobtails skidor. Räcker bra i lössnö men skidorna är inte idealiska i hårt eller slagigt pistföre. jag gillar att inte ha fri pivot uppför när det är brant och trångt tycker jag styr skidan bättre så. En översikt före NTN kom http://www.telemarktips.com/NewBindings.html ger 7 TM bra betyg. Du kanske skulle gilla 7 TM Tour?

Har du övervägt NTN?

Thure
 
NTN går är jag inte det minsta lockad av faktiskt. Tungt och komplicerat och kräver att jag köper ett par pjäxor till.
7 TM har jag provat 2 dagar för länge sen. Det var en så hemsk upplevelse att jag är avskräckt från dom för livet tror jag. Fruktansvärt sladdriga så jag upplevde kontrollen av släpande skidan som noll. De kanske har ändrat något, men jag tror inte jag vågar chansa.
Men jag vet att vi tycker olika gällande dom sen tidigare diskussioner! :)

Och free pivot; what not to like?! Visst, när det är brant och isigt är det läskigt och ovant men då är det ju bara att låsa den så är det som den gamla välbekanta känslan av komprimerande fjädrar när man går..
Men när det inte är brant och läskigt är det ju så tokigt mycket effektivare att gå, och med tanke på att det är en del anmarcher här så är det nog ett krav på nästa bindning.

De bindningarna jag köper nu kommer troligtvis skruvas på ett par Line Influence 105.
 
Bd o1

Hej!

Har kört med BD:s O1:eek:r i två säsonger och är mycket nöjd. Funkar på topptur i lössnö och i pist. Sitter stadigt och har pivot-funktionen. Har tejpat min fjädrar eftersom jag upplevde att de hade en tendens till att snurra upp sig vid av- och påtagningar, och även då man bar skidorna. Körde tidigare på ett par 7TM i många år. BD:s O1:eek:r är bättre. Saknar inte 7TM:s utlösningsfunktionen.

/Örjan
 
Fick idag hem mina nya K2 Wayback 124-88-108 med ett par BD O1:eek:r med "fri pivot" jag la ut dem på golvet, justerade in bindningen...

Sedan hämtade jag in mina gamla trotjänare, ett par K2 World Piste 116-76-108 med G3 targa bindningar.

En skida på varje fot, vilken otrolig skillnad, O1:ans två lägen (åka och gå) och G3:an kändes som den var mitt emellan, G3:an är ju ganska slapp första biten för att underlätta gången vilket straffar sig hårt vid stökig snö och flatljus ;-)

Längtar just nu nåt vansinnigt att få testa hur det är att "sitta fast" med foten...men ändå va fri...


mvh zacke
 
Beställde just BD O1 med mid-stiff fjädrar. Tror de kommer göra sig kanon på mina Line Influence 105 som står i källaren och väntar på bindningar att para sig med.
 
Andra alternativ...

Lånar tråden lite... Jag är också ute efter ett par nya bindningar, och har egentligen främst två krav: det måste finnas ett gå-läge och bindningen måste vara rätt stadig. Jag är så pass nöjd med mina pjäxor att ett byte till NTN är inte aktuellt.

O1:an har jag testat (med de hårdaste fjädrarna) och den gillade jag verkligen. Men vad jag förstår är 22designs Axl ännu styvare än den hårdaste O1:an, så den kan ju också vara ett alternativ. Är det nån som har några erfarenheter av Axl?
 
Axl är definitivt styvare än O1 -- i mitt tycke onödigt mycket. Den har tre lägen, men mittenläget upplever jag som hårdare än en Hammerhead på läge fyra, så jag har svårt att förstå vem som ska mäkta med läge tre på Axl. Du borde försöka testa den nånstans så du får en känsla för hur styv den är och om det är det du är ute efter, men en stadigare bindning får du nog svårt att hitta. :)
 
Och resultatet?

Nu har jag klarat av första dagen på nya skidorna, den var representativ för min åkning koncentrerat till en dag kan man säga:
Dagen började med ett åk i Stjärnbacken och ett i Gästrappet innan vi hudade på och gick från WM8-berg till toppen. Från toppen ner på "baksidan", österut, där vi hittade förvånansvärt bra snö, faktiskt ett tvättäkta puderåk med som mest pjäxdjupt eller lite till. Via lite skråande och stakande åkte vi ner till kabin som hade öppnat för ett åk i dåligt ljus och varierande snökvalitet till innan vi avslutade med några varv i WM8an i allt sämre sikt och isigare backe. Bara skogsåkningen som saknas för att allt skulle täckas in.

Jag kan börja med att säga att jag har åkt mycket på ett par Prophet 100 som är föregångare/urfader till de Influence 100 jag nu skaffat och gillade dom skarpt. Tyvärr är de rätt slut så de får vara försäsongs/skräpskidor eller låneskidor i fortsättningen.

Hur betedde sig skidorna då? Jo tack, precis som jag hoppats faktiskt! De är som om Propheten har växt upp och kanske blivit lite tuffare utan att vara tråkig.
De är betydligt mer skida och stabilare vilket ger en lugnare och mer pålitlig skida. Tack vare tiprockern initierar de ändå sväng lika enkelt som föregångarna men till skillnad från Propheten kan man välja att stå på med lång öppen sväng eller nypa åt och kontrollera farten utan att tappa skär. Propheten gillade varken att åka fort och öppet eller att jag la för mycket kraft i dom.
Stabiliteten gör också livet utanför pisten lite tryggare och jag kan stå på mer om jag vill.
Bindningarna är enormt mycket stabilare vilket bidrar till kontrollen och stabiliteten men har en väldigt annan känsla vilket kommer kräva tillvänjning!

Baksidorna då? Jag har inte vägt dom, men de känns tyngre. Och att pivoten på O1orna ligger lite längre bak än på Voilée SB gör det lite tyngre på väg upp också.
De inbjuder inte heller till riktigt lika mycket lek som P100 men jag offrar gärna det för stabiliteten.
Möjligtvis kommer jag vilja flytta bak bindningarna lite och kanske, antagligen, kommer jag byta till hårdare fjädrar. Men jag måste åka mer för att veta hur jag ska göra.
Ett mycket irriterande problem idag var att bindningarna gängade upp sig hela tiden. Jag vet inte om en droppe lock-tite är bästa lösningen eller om det finns något annat knep?

Allt som allt så känns det som en grym allround-utrustning för närområdet här i Jämtland. Låt det snöa!
 
Ett mycket irriterande problem idag var att bindningarna gängade upp sig hela tiden. Jag vet inte om en droppe lock-tite är bästa lösningen eller om det finns något annat knep?

Det där är ett välkänt problem med O1:eek:rna. Har du hittat Den Ultimata Spänningen kan du epoxa fast dem, annars är det silvertejp eller täta kontroller som gäller. ;)

Själv väntar jag spänt på att få provköra mina nya Prophet 98 som blev utfallet av denna händelse! Är ledig torsdag-fredag, så funderar på att dra till Åre innan skidtestarna kommer igång på allvar, bara de nu hinner öppna tillräckligt mycket så att det ska kännas någorlunda värt priset -- det är riktigt svinigt vad dyrt det är så här på försäsongen med tanke på vilken liten andel av liftar och pistar som är igång...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pfhreak Vilka bindningar skall man ha? Telemark 4
thureb Vilka stighudar Telemark 4
bredviken Vilka teleskopstavar? Telemark 16
erkki Läderpjäxor & topptur, Vilka skidor? Telemark 1
EZ Vilka har g.agenturen för G3:an?? Telemark 1
olaka Vilka stighudar till Elan Stinger? Telemark 4
Joakim Engwall jag ska köpa telemarks pjäxor vilka ska jag välja Telemark 4
sksk Vilka telisskidor? Telemark 2
Knold Vilka pjäxor??? Telemark 6
Vilka skidor Rago eller E99? Telemark 0
thomke Bindningar med touring mode Telemark 6
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
Erikk 7tm-bindningar i Göteborg Telemark 2
viktor.edlund Bindningar, Bomber eller Hammerhead Telemark 1
fafner Nya bindningar med pivot Telemark 10
kjelken Montering av bindningar Telemark 11
jhn Montera bindningar i samma hål? Telemark 6
pfhreak Nån som prövat Bomber Bishop bindningar? Telemark 0
Nanobell Flytta bindningar Telemark 1
f_lindstrom Flera bindningar på samma skida Telemark 3
qpg Pjäxor vs Bindningar Telemark 0
svamp linken bindningar Telemark 4
Elmfeldt 4 NYA telis bindningar Telemark 1
tbj Bindningar, hur hårt skall de spännas? Telemark 2
Görel bindningar Telemark 9
992 tips på bindningar? Telemark 0
bindningar och storlek. Telemark 2
larran Bindningar från Narvik?!?! Telemark 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...