Aldrig mer Naturkompaniet

Måste skriva av mig lite efter att ha pratat med en kompis som är säljare i denna bransch, NK ( Naturkompaniet) är verkligen ett hemskt företag utan någon som helst moral, allt handlar om pengar och JAG KOMMER ALDRIG MER HANDLA DÄR, frånoch med nu kör jag bara fristående butiker. Jag bor i stockholm så utbudet är stort annars finns ju internet

Jag slutade handla hos NK samma dag jag gick in där första gången, 1974 tror jag det var.
På den tiden hette dom Natur Magasinet men det är samma som nuvarande Natur kompaniet.
Dom som blir förbannade på dej är de som vägrar inse att de blir skinnade var gång.
NK finns inte på kartan för mej, tänker aldrig NK när jag söker prylar. Detta gäller GBG.

/Glenn/
 
När ni ändå bojkottar..

...så får ni inte glömma att bojkotta våra större matvarukedjor.
ICA lär inte vara att leka med vid förhandlingsbordet ;)

Uffe
 
...så får ni inte glömma att bojkotta våra större matvarukedjor.
ICA lär inte vara att leka med vid förhandlingsbordet ;)

Uffe

Halaj!

Är det nånstans priskonkurrens verkligen fungerar så är det väl vad gäller mat.
Vad kan priset skilja på en liter mjölk på ICA och konsum?
Fem öre? 10? 15?
När jag stegar in i en mataffär och skall handla en burk lingonsylt skiter jag blankt i vad den kostar. För jag vet att priset skiljer på promillet när hos konkurrenten.

Till skillnad från lyxartiklar i därtill avsedda butiker, där priset kan variera hej vilt.
(ok, nu förstår jag mycket väl att majoriteten här anser att friluftsprylar inte är någon lyx, utan tillhör livets nödtorft, men den breda massan är nog av annan åsikt)

Ditt inlägg är irrelevant.

//T
 
Halaj!

Är det nånstans priskonkurrens verkligen fungerar så är det väl vad gäller mat.
Vad kan priset skilja på en liter mjölk på ICA och konsum?
Fem öre? 10? 15?
När jag stegar in i en mataffär och skall handla en burk lingonsylt skiter jag blankt i vad den kostar. För jag vet att priset skiljer på promillet när hos konkurrenten.

Till skillnad från lyxartiklar i därtill avsedda butiker, där priset kan variera hej vilt.
(ok, nu förstår jag mycket väl att majoriteten här anser att friluftsprylar inte är någon lyx, utan tillhör livets nödtorft, men den breda massan är nog av annan åsikt)

Ditt inlägg är irrelevant.

//T

Och varför tror du priset är på öret när det samma? Inte för att de stora kedjorna kör hårt vid förhandlingsbordet eller med sina leverantörer?

Och så klart inser de flesta att friluftsprylarna är lyx.

Undrar vems inlägg som är irrelevant.
 
Och varför tror du priset är på öret när det samma? Inte för att de stora kedjorna kör hårt vid förhandlingsbordet eller med sina leverantörer?

Och så klart inser de flesta att friluftsprylarna är lyx.

Undrar vems inlägg som är irrelevant.

En livsmedelsbutik lägger på ca:15% på sina kolonialvaror. Mjölk och barnmat är rena
servicen, några ören bara.
Medan specialbutiker lägger på 100% eller mer på sina varor, inte sällsynt med 200% heller.
Så visst är inlägget relevant.

/Glenn/
 
Vad är detta ? Kommunism ? Jag trodde man levde i ett ärligt land med konkurrens. Tydligen så är inte säljaren ensam om detta utan hans säljarekollegor på andra varumärken vittnar om samma sak.

Nej, om det är på det sättet är det kapitalism och konkurrens - om det vore kommunism skulle inte ditt företag få sälja produkterna över huvud taget...
 
En livsmedelsbutik lägger på ca:15% på sina kolonialvaror. Mjölk och barnmat är rena
servicen, några ören bara.
Medan specialbutiker lägger på 100% eller mer på sina varor, inte sällsynt med 200% heller.
Så visst är inlägget relevant.

/Glenn/
Kan så vara. Den stora skillnaden är volym och effektivitet. En livsmedelsbutik säljer för någon hundralapp per minut per kassa under stor del av dagen. Gissar att dessa friluftsbutiker inte har speciellt stor försäljning en tisdagsförmiddag. Snackar vi lageromsättningshastighet så kommer livsmedelsbutiken att vara effektivare. Man har i många fall redan fått betalt för varan innan det är dags att betala för den.
 
Vi börjar med lite grundläggande källkritik: En användare har lagt in ett inlägg med vaga antydningar och en profil som får lättpackarna att skriva ett nytt kapitel.
Ska jag tro på det här så krävs mer bevis.

Angående det som anförs:
I Sverige har vi valt via våra politiker att vi vill ha en hyfsat fri marknadsekonomi. Det ska således stå säljare och köpare i princip fritt att komma överens om priser. Kartellbildning dvs att flera säljare av samma vara/tjänst kommer överens om att hålla upp priser är olagligt och jag tycker det som beskrivs är anstiftan till kartellbildning och borde vara olagligt det också.

Att ett säljande företag är tuffa i sina förhandlingar mot sina leverantörer är som det ska - det är deras skyldighet då ett företags uppgift är att skapa maximal vinst åt sina ägare - detta är ett nationalekonmisk axiom - nyttmaximering - man föredrar mer framför mindre. Annat kallas välgörenhet. Skulel inte företag gå med vinst försvinner de efterhand från en marknadsekonomi.

Det är stor skillnad att vara en tuff motpart i en köp/sälj-situation jämfört med att uppmana sina konkurenter att hålla uppe priset. Prova själv att pruta i en svensk butik - det går, även utan lägsta pris-garantier.

Skillnader i pris för samma vara kan ju motiveras med geografiskt läge, support efter köp och dess tillgänglighet, personligt bemötande, tillgänglighet (nu eller med posten om en vecka), möjlighet till återköp/reklamation

Var och en väljer var man vill handla i vår variant av markandsekonomi.

/Patrik, medveten konsument
 
Kan så vara. Den stora skillnaden är volym och effektivitet. En livsmedelsbutik säljer för någon hundralapp per minut per kassa under stor del av dagen. Gissar att dessa friluftsbutiker inte har speciellt stor försäljning en tisdagsförmiddag. Snackar vi lageromsättningshastighet så kommer livsmedelsbutiken att vara effektivare. Man har i många fall redan fått betalt för varan innan det är dags att betala för den.

Självklart är det så, men det gör också att prisskillnaden inte blir speciellt stor.
Det gör det också svårt att jämföra eftersom försäljningen bygger på olika tänk.
Jag stoppar där innan vi går över till monopol/oligopol och liknande situationer.
Även om TS skulle vara ett troll så är NK dyrast i GBG området och för mej inget alt.
Alltså skadas ingen här, alla tjänar på det utan NK.

/Glenn/
 
Jag som har minne som en häst tänker alltid på en gammal erfarenhet med Naturkompaniet från 2002. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=15791 Då skulle jag handla två st Hillebergtält och fick inte krona bättre pris. Jag kolla upp via mail och fick svar av någon chef att det skulle vara orättvist om vissa får pruta medan andra får betala fullt. De hade något rabattsystem på gång nämnde butikspersonalen och när jag frågade om det så fick jag veta att sådant pratar de bara om internt. Inte så tillmötesgående ton alls.

Jag är numer in på Naturkompaniet då och då men undviker att handla där då de oftast är dyrast på det mesta. Däremot så har de ett stort utbud och säkert dyra butikslägen som gör att de måste lugga oss konsumenter till max.
 
Skillnader i pris för samma vara kan ju motiveras med geografiskt läge, support efter köp och dess tillgänglighet, personligt bemötande, tillgänglighet (nu eller med posten om en vecka), möjlighet till återköp/reklamation

Var och en väljer var man vill handla i vår variant av markandsekonomi.

/Patrik, medveten konsument

Ungefär så resonerar jag också. Naturkompaniet fyller en funktion genom tillgänglighet och utbud. När det är vad jag efterfrågar så handlar jag där. Har jag tid att leta efter bästa pris eller kanske beställa på webben så gör jag så.
Jag jämför närmast med cykelvärlden där det är lika dant; det mesta är billigare från europeiska webshopar men jag kan ibland handla på den lokala butiken av ren princip för att stödja den. Lite dyrare, visst, men jag får sakerna i handen på en gång och (förhoppningsvis) bra bemötande.
Att de behöver ta ut ett högre pris ser jag som naturligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
fredrikalm Aldrig mer haglöfs Butiker och leverantörer 18
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
langby Fenix Outdoor Group vill köpa amerikanskt friluftsföretag - någon som vet mer? Butiker och leverantörer 3
Lilla Blå Nån mer som ska till GetOuts mässa Fair Enough i helgen? Butiker och leverantörer 9
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.