Aldrig mer Naturkompaniet

Måste skriva av mig lite efter att ha pratat med en kompis som är säljare i denna bransch, NK ( Naturkompaniet) är verkligen ett hemskt företag utan någon som helst moral, allt handlar om pengar och JAG KOMMER ALDRIG MER HANDLA DÄR, frånoch med nu kör jag bara fristående butiker. Jag bor i stockholm så utbudet är stort annars finns ju internet

Tydligen så är det väldigt vanligt att Naturkompaniet ringer och klagar hos min kompis på att andra butiker, dvs icke NK har lägre priser och dom vill att säljaren skall ordna så att priserna hamnar på NK´s nivå, dvs svindyrt, det är också vanligt att NK försöker att med påtryckningar om att inte handla eller handla mindre om inte säljaren slutar sälja till återförsäljaren i fråga. Vad är detta ? Kommunism ? Jag trodde man levde i ett ärligt land med konkurrens. Tydligen så är inte säljaren ensam om detta utan hans säljarekollegor på andra varumärken vittnar om samma sak.

Detta görs tydligen både centralt ifrån samt från lokala NK butiker. Jag är ärligt talat chockad, trodde inte det gick till så här. Som sagt, ville skriva av mig och dela med mig så att ni andra också kan handla med all info om hur det går till bakom, dvs NK gör så att vi konsumenter får betala mer för våra produkter, nu förstår jag varför NK mer och mer går över till varumärken som dom bara har själva, då kan dom styra priserna hur dom vill och skinna oss konsumenter
 
Lite väl dyra...

Ta t.ex. köket Omnifuel med Bränsleflaska för 1.849 kr på Naturkompaniet VS samma kök på XXL pris 1.399 kr 450 kottar skillnad! över 30% dyrare... hmm. 5-10% max skillnad i pris hade varit godtagbart.

Finns fler exempel, bara att kolla priserna innan ni handlar, kan spara många kottar...

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Alltså,en kedja av större butiker uppbackad av en stark ägare använder sin storlek och marknadsposition för att öka sin egen vinst genom att sätta press på sina leverantörer.

Det är klart att alla butiker vill att konsumenterna skall betala så mycket som möjligt för de produkter de säljer, priset bestämmer vi konsumenter genom att köpa eller inte köpa, om ingen köper måste priset sänkas så sälj volymen ökar.

Vad är det du är förvånad och upprörd över?
 
Det upprör inte men är ett av tecknen på en kraftlös konsumentorganisation, jmf gärna med andelsföreningen TÜV i vårt södara grannland.
Med dator är det lätt att trots frakt spara 1000kr/år. Fönstershoppa gärna men köp där priset är rätt.
Var otrogen i din egen favör.
 
Nej, jag syftade på OP.

Som detaljhandeln ser ut nu är det alltid rea någonstans och inget blir någonsin dyrare. Köper jag något till fullpris väljer jag butik efter service och support som trumfar få procent skillnad i pris, förutsatt att fler än en butik har varan ifråga.
 
Jag kollade med AddNature i juni i år om en Klättermusen Ratatosk ryggsäck. Den låg (och ligger) på 1625 kr hos SÄCK och då hela 1895 kr hos Addnature. Jag frågade Addnature mailledes om SÄCK bara hade ett mycket bättre pris eller om Addnatures säck hade midjebälte (och SÄCKs inte), så var inte fallet utan det var samma vara.
Addnature kollade med KM som skulle kontakta Getout då "alla leverantörer skall ligga på samma pris för att inte förstöra marknaden". Jag gillar Klättermusen men inte alls den grejen. Nu säljs den säcken för 1625 kr på SÄCK och 1695 kr på Addnature så lite consumer power har jag bistått med.
 
Alltså,en kedja av större butiker uppbackad av en stark ägare använder sin storlek och marknadsposition för att öka sin egen vinst genom att sätta press på sina leverantörer.

Det är klart att alla butiker vill att konsumenterna skall betala så mycket som möjligt för de produkter de säljer, priset bestämmer vi konsumenter genom att köpa eller inte köpa, om ingen köper måste priset sänkas så sälj volymen ökar.

Vad är det du är förvånad och upprörd över?

Halaj!

Själv är jag inte förvånad, men däremot upprörd.
Det där är en ful ”lightvariant” på kartellbildning.
Karteller är mig veterligen förbjudet enligt lag.

Ur:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kartell
”En kartell är en formell överenskommelse mellan företag med avsikt att sätta den marknadsmässiga konkurrensen ur spel. Medlemmarna i kartellen godkänner att koordinera sina priser och sin produktion med varandra. De flesta konkurrenslagar förbjuder karteller.”

Däremot blir jag lite förvånad över att du tycker att det där är helt ok beteende?

//T
 
Är det bara hos mig alla varningsklockor ringer?

En anonym användare som i sitt första inlägg kastar skit på en leverantör av prylar som vi alla använder...
Dessutom baserat på "en kompis till mig säger att..."

Vilken bullshit!
Du får gärna berätta vad detta egentligen handlar om, och/eller vilken konkurrent till NK du arbetar hos/driver/äger.

"Management by fear" var det någon som skrev. "Management by smutskastning" då?

Det här forumet är relativt förskonat från troll, vilket är ganska skönt. Kan det inte förbli så?

Gällande KM så trodde jag att deras prispolitik var välkänd. Deras grejer får/fick väl inte reas ut heller om man ville fortsätta vara återförsäljare.
 
Oavsett TS syfte kan man ju ta tillfället i akt att fundera över vad man värderar. För mig är priset mycket viktigt, och då hamnar man ju i webbutiker med bas på kontinenten. Det skiljer ju regelmässigt 10-25% mellan europeiska webbutiker och svenska motsv (åtminstone på de produkter jag kikat på, främst klätterprylar).
 
Om detta är sant är det tillräckligt för att jag ska bojkotta, men....

Bra, Jonas P!
Jag är normalt mycket kritisk av mig, men i detta fall tänkte jag inte lägre än näsan räckte förrän du påminde mig.
Troligtvis är detta bara skitsnack. På Fotosidan.se har det flera gånger förekommit liknande "attacker".

/Tomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
fredrikalm Aldrig mer haglöfs Butiker och leverantörer 18
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
langby Fenix Outdoor Group vill köpa amerikanskt friluftsföretag - någon som vet mer? Butiker och leverantörer 3
Lilla Blå Nån mer som ska till GetOuts mässa Fair Enough i helgen? Butiker och leverantörer 9
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.