Hjelp med utstyr

Hei! Jeg vil gjerne begynne med telemark, men jeg aner ikke hvor jeg skal begynne med å finne ut av utstyr.

Hva betyr for eksempel målene 105-70-95 (hvor er de)?

Jeg er jente, 164 høy og 62 kilo og kommer til å kjøre off-pist, og vil gjerne ha ski som er lette og gode å gå med. Hvor lange/brede ski vil jeg ha?

Det hadde vært deilig med råd!
 
Hva betyr for eksempel målene 105-70-95 (hvor er de)?

Det är bredden (i mm) på nos, midja och stjärt på skidan. Ju större skillnad mellan de yttre siffrorna och midjemåttet, desto kortare svängningsradie, även om det ofta anges ett specifikt värde för just radien också. Ju kortare radien är desto mer svänger skidan när man lägger upp den på kant.

Jeg er jente, 164 høy og 62 kilo og kommer til å kjøre off-pist, og vil gjerne ha ski som er lette og gode å gå med. Hvor lange/brede ski vil jeg ha?

Det beror lite på i vilka snöförhållanden du tror att du kommer att köra mest. För puder funkar en mjuk, bred skida bra, gärna med rocker (att främre delen är lite böjd uppåt; kan även kallas "early rise"), medan hårdare förhållanden kan kräva lite mer styvhet i skidan. Ju bredare den är desto svårare blir det att få upp den på kant -- och den blir naturligtvis tyngre också, vilket även gäller stighudar. Ska du åka mycket i skog är en lite kortare skida bättre eftersom den blir mer lättmanövrerad. Om du också vill kunna åka i pist utan att jobba ihjäl dig är det bra om skidan inte är för bred, eftersom kantgreppet försämras.

Så, konkreta tips? För skandinaviska förhållanden med fokus på offpist skulle jag nog säga någonstans kring 90-100mm i midja och runt kroppslängd. Är det kraftig rocker och/eller twintip kan det vara bra att satsa på lite längre skidor, eftersom man tappar i kontaktyta, men går man upp i bredd kan man oftast gå ner lite i längd också. Har du funderat något på bindning?

Det är som synes inte en helt enkel fråga att besvara. :) Det bästa vore egentligen om du kunde testa lite olika grejor någonstans, så att du får en uppfattning om vad du trivs med. Du kanske har bekanta som åker telemark som du kan låna av?
 
Jag har inte så mycket mer att tillägga.
Men det är lite kul att en norsk jente frågar om telemarkutrustning här på utsidan.se när jag gissar att friflyt.no är betydligt mer aktivt forum!

Viktigare än skidor är pjäxor. Ju högre desto bättre är min åsikt, moderna skidor kräver moderna pjäxor. Vilket märke som passar beror på hur din fot ser ut.
Prova ut och köp ett par bra pjäxor. Sen kan du kanske hyra eller låna skidor i början för att prova lite olika.
Det är dessutom så att de skidor som är roligast/lättast att lära sig på antagligen inte är de roligaste att åka på senare, när du blivit bättre.

Edit: Städade bort lite "Svorsk" som smög sig in när jag läste norskan...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...