SPARSAMT besökt skogsområde sökes

När jag är ute i naturen älskar jag att vara helt ensam. Jag önskar därför tips på naturreservat eller andra områden i Stockholms län med så lågt antal besökare som möjligt.
 
Vilket större skogsområde som helst i Norrtälje eller norra Vallentuna.

I Norrtälje, hur lång tid tar det från Norrtälje busstation (eller kanske man ska gå bussen tidigare?) att ta sig till bra fina ställen när någon insjö?
Kan du rekommendera något/några ställen specifikt?
 
I Norrtälje, hur lång tid tar det från Norrtälje busstation (eller kanske man ska gå bussen tidigare?) att ta sig till bra fina ställen när någon insjö?
Kan du rekommendera något/några ställen specifikt?
Just centrala Norrtälje är kanske inte den bästa utgångspunkten, men om man tar bussen upp till t.ex. Edsbro så kan man gå norrut mot Liss-Norrsjön eller Stor-Mårdsjön eller någon av de mindre sjöarna i samma område. Vägarna in dit är bommade så det kommer inte många andra människor.

Cykel kan rekommenderas om man vill ta sig fram snabbare, det finns en del grusvägar.
 
Om du vill ha ett område som är lätt att ta sig till så kan Tyresta rekommenderas. Det är förvisso
välbesökt men det hänger väldigt mycket på vilken dag i veckan man är där; på helger ser man
en del folk, på vardagar färre. Och ju längre bort från Tyresta by och de väldigt tillrättalagda lederna
kring Bylsjön du kommer, desto folktommare blir det, även på helgerna. Jag har ofta vandrat hela dagar i lite mer avsides belägna delar av nationalparken och reservatet utan att se en människa.
 
Just centrala Norrtälje är kanske inte den bästa utgångspunkten, men om man tar bussen upp till t.ex. Edsbro så kan man gå norrut mot Liss-Norrsjön eller Stor-Mårdsjön eller någon av de mindre sjöarna i samma område. Vägarna in dit är bommade så det kommer inte många andra människor.

Cykel kan rekommenderas om man vill ta sig fram snabbare, det finns en del grusvägar.

Är det Edsbro centrum man åker till då och utgår från?
Finns det någon mataffär där där man kan köpa mat för att klara sig ute i skogarna en helg (soppa och så kanske framförallt)?
 
Om du vill ha ett område som är lätt att ta sig till så kan Tyresta rekommenderas....

Det är ett fint område men ett av de mer välbesökta. Ju längre du kommer från tyresta by desto bättre, typ. Har varit en del i de norra delarna och där tenderar det inte vara så mycket folk.
 
Mörkö

söder om Södertälje t ex är fint och rätt lite besökt. Går man en bit från leder och vägar kan man vara ensam även närmare tätorter.

Vad vill du göra?

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...