Everest vs Annapurna. Bilder & Info.

Tack Magnus för all denna fina och intressanta information!

När det gäller elektricitet så kan man alltså räkna med att det finns även i små byar t ex långt inne i Sagarmatha?

/Hans
 
Jepp det finns elektricitet i stort sett overallt men i den grad att Du kan betala och ladda batterier. Kostar upp till 30 kr for en timmas laddning. Samma uttag som i Sverige. //M.
 
Min tjej vandrar just nu med HighOnlife och dom skall upp till Base Camp, Kala Patar och sedan Island Peak

Vill ni följa kolla in hennes spår från en Spot hon har med så skickas position någon gång per timme http://share.findmespot.com/shared/faces/viewspots.jsp?glId=0YHyN8CE1FeaoEjXKUrcIeZ5Sq61InjpE

Jag bloggar lite http://kiatoppar.blogspot.com/ och det gör även HighOnLife http://www.hionlife.se/aktuellt/

tn_131.jpg


Vill tipsa om att Google Earth har magiskt bra kartor
http://maps.google.se/maps?hl=sv&ll....32,31.533,81.791,0&lci=org.wikipedia.sv&z=16
 
Hej.

Jag har lagt upp tva bildspel fran varens vandringar i Nepal...
Everest Trek (33 bilder): http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=7289
Annapurna Trek (31 bilder): http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=7297

Info Annapurna...
I Annapurna finns inte lika manga alternativ men det ar langre distanser. Man gar i huvudsak i tre olika dalar, Marsyangdi, Kali Gandaki och Modi Valley. Man kan tacka in allt pa 4-5 veckor. Borja med Annapurna Circuit over Thorung La passet till Muktinath. Ak inte jeep eller minibuss ner till Tatopani som manga gor utan ge Kali Gandaki en chans. Nepaleserna jobbar for fullt med att dra ny led dar vagen inte gar. Ghorepani och Poon Hill ar makalost vackert. Svang sedan over till Annapurna Sanctuary leden genom harliga skogar och upp i Modi Valley till Annapurna base camp. Stressa for tusan inte utan se till att Du bor kvar inne i sanctuaryt tills vadret ar bra en morgon. Knalla sedan ut, garna genom den gamla byn Gandruk. Hojdpunkterna i Annapurna ar vyerna fran Poon Hill och Annapurna base camp. Samt byarna Tal, Chame, Bragha, Kagbeni, Marpha, Ghorepani, Chomrong och Gandruk. Men omradets mest spektakulara stalle ar nog Tilicho Lake. Jag har tyvarr inte varit dar. Leden dit borjar i Manang. Sjon ar ofta istackt men ska vara oppen i juli och augusti om jag forstatt ratt och vid den tiden ar det samre vader langs lederna i ovrigt. Manga vykort fran Annapurna ar tagna vid Tilicho Lake.

Sammanfattning...
Vilket omrade som ar bast beror pa vad man gillar. Men i Annapurna finns det vag i Kali Gandaki och det byggs for fullt i Marsyangdi. Samt att det ofta blaser mycket. Men det ar fortfarande fantastisk bra vandring aven om det antagligen var battre forr. Jag haller dock Everest som bast. Vyerna fran de olika topparna man kan gora dagsturer till ar svarslagna.

Lite ovrigt...
- Basta sasong for bada omraderna ar oktober - november samt mars - april/maj. Regn och blodiglar borjar dyka upp i Modi Valley i maj. Borjan pa december och februari funkar i Everest men blir kallt hogre upp. I oktober ar det fetast med folk, i ovrigt tycker jag att det ar okej.
- Se till att lasa pa om hog hojd om Du inte har vana fran det tidigare. Aven om Du valjer att anvanda guide. Det ar stor risk att guiderna har noll koll, i alla fall de lokala.
- Man maste ha vandringstillstand i bada omraderna, ett sa kallat TIMS-card. Kops i Kathmandu eller Pokhara. Samt att for Everest maste man betala nationalparksavgift och i Annapurna conservation fee. Fixas i samband med att man koper tillstand.
- Mat och bostad finns i varje by sa packningen blir fjaderlatt. Sovsack for minusgrader, varma och vindtata klader samt solkram och solbrillor ar ett maste. Och glom inte extra batterier till kameran eller laddare.

Lycka till...

//Magnus H.

Bumpar den här tråden :)

Jo jag har tänkt gå Annapurna circuit och sanctuary i ett svep också.
Har läst på här :
http://www.nepal-dia.de/Trekking_the_Annapurna_Circuit_with_the_new_NATT_trails_111017.pdf
om de nya lederna man kan gå för att slippa undan de nya vägarna.
Undrar:
Gick det bra, fanns det ok leder? (vill helst gå så mycket som möjligt)
Fanns det ställen att övernatta på och köpa mat och vatten längs de nya lederna?

Har Googlat en massa, men vore toppen att få lite inf från någon som gått där irl.
 
Ett alternative till Annapurna och Everest är ju Manaslu som jag vandrade i våras. Jag gick med en Amerikan och obligatorisk guide upp för Tsum valley och Manaslu circuit. Var en fantastisk upplevelse med inte så många andra vandrare och väldigt varieande terräng. När jag väl kom när till Annapurna leden (Dharapani) kände jag nästan lite avsmak. Kanske delvis för att sista dagen ned från Manaslu leden var den bästa.

Att ta båda dalarna som vi gjorde är dessutom jättebra för aklimatisation.

Bumpar den här tråden :)

Jo jag har tänkt gå Annapurna circuit och sanctuary i ett svep också.
Har läst på här :
http://www.nepal-dia.de/Trekking_the_Annapurna_Circuit_with_the_new_NATT_trails_111017.pdf
om de nya lederna man kan gå för att slippa undan de nya vägarna.
Undrar:
Gick det bra, fanns det ok leder? (vill helst gå så mycket som möjligt)
Fanns det ställen att övernatta på och köpa mat och vatten längs de nya lederna?

Har Googlat en massa, men vore toppen att få lite inf från någon som gått där irl.

Den där artikeln säger ganska klart att det finns platser att sova på efter alternativa leder. Saken är väl den att många av alternativen inte är så långt från gamla leden och de flesta nätterna kommer man till samma ställen. Utan att ha gått där själv (se mer ovan) kan jag mer eller mindre lova dig att du kommer inte att ha några problem att finna sovplats. Förutom om du kommer till fel ställe under October när alla andra vandrar där.

Min polare som gick runt Annapurna också tyckte alternative leder var bra.
 
Ett alternative till Annapurna och Everest är ju Manaslu som jag vandrade i våras. Jag gick med en Amerikan och obligatorisk guide upp för Tsum valley och Manaslu circuit. Var en fantastisk upplevelse med inte så många andra vandrare och väldigt varieande terräng. När jag väl kom när till Annapurna leden (Dharapani) kände jag nästan lite avsmak. Kanske delvis för att sista dagen ned från Manaslu leden var den bästa.

Att ta båda dalarna som vi gjorde är dessutom jättebra för aklimatisation.



Den där artikeln säger ganska klart att det finns platser att sova på efter alternativa leder. Saken är väl den att många av alternativen inte är så långt från gamla leden och de flesta nätterna kommer man till samma ställen. Utan att ha gått där själv (se mer ovan) kan jag mer eller mindre lova dig att du kommer inte att ha några problem att finna sovplats. Förutom om du kommer till fel ställe under October när alla andra vandrar där.

Min polare som gick runt Annapurna också tyckte alternative leder var bra.

Tack för svar.
Jo det verkar, precis som du säger, att ställena man kan övernatta på ligger utmed vägen (gamla leden), inte den nya. Så efter Jomsom går man varje dag en liten runda bort från vägen och kommer sedan tillbaka, som jag fattar det. På ett ställe (nu minns jag inte vad det hette) mot slutet skulle det tydligen vara rätt långt emellan, så det blir en lång dag.
Förutom denna guide har jag Lonely planets och The rough guide. Den första har ju fått en del kritik för att den inte stämmer. Så vet inte om den här Natt guide stämmer heller.
Det bästa är nog att skaffa en ny och bra karta och pricka in alla ställen själv (och googla dem först).
Åker den 15 november, ska bli kul:)
 
Se till att skriva ut all info från den där hemsidan du länka till. Jag gjorde det och gav sen den infon åt min polare när det visade sig att det var han som fortsatte på Annapurna.

Some du nämnde, biten efter Jomson verkade mest oklar, men du kan garanterat hitta någonstans att sova så länge det finns ett hus.
 
- Huvudvarkstabletter. Viktigt och kommer sakert att behovas. Ta med 20 st var. Alvedon vet jag fungerar bra. Man far ofta ont i huvudet pa hog hojd.

Huvudvärk är inte normalt på hög höjd
, själv kan jag inte komma ihåg när jag haft det sist själv som ständigt återkommande gäst i Himalaya. Ont i huvudet betyder definitionsmässigt höjdsjuka och att man får vänta med att fortsätta uppåt tills huvudvärken gått över - allt annat är riskbeteende. Följer man riktlinjerna så får man sällan problem.

Alvedon och Ipren fungerar bra på hög höjd , undvik ASA ( Magnecyl etc ) eftersom den inte skall kombineras med Diamox , och ökar blödningsrisken .
 
Huvudvärk är inte normalt på hög höjd
, själv kan jag inte komma ihåg när jag haft det sist själv som ständigt återkommande gäst i Himalaya. Ont i huvudet betyder definitionsmässigt höjdsjuka och att man får vänta med att fortsätta uppåt tills huvudvärken gått över - allt annat är riskbeteende. Följer man riktlinjerna så får man sällan problem.

Alvedon och Ipren fungerar bra på hög höjd , undvik ASA ( Magnecyl etc ) eftersom den inte skall kombineras med Diamox , och ökar blödningsrisken .

Förstår faktiskt inte vad Du menar med att "huvudvärk är inte normalt på hög höjd". Det är extremt vanligt på hög höjd. Är det någonstans man får det så är det just i Himalaya där de flesta vandringar går högt. Eftersom man lätt får ont i skallen om man tar ut sig eller dricker för lite så hjälper det mycket att ha med sig huvudvärkstabletter i packningen. Men dom är såklart inte till för att man ska strunta i riktlinjerna och sprätta upp mer än 3-500 meter per natt.
 
Förstår faktiskt inte vad Du menar med att "huvudvärk är inte normalt på hög höjd". Det är extremt vanligt på hög höjd. Är det någonstans man får det så är det just i Himalaya där de flesta vandringar går högt. Eftersom man lätt får ont i skallen om man tar ut sig eller dricker för lite så hjälper det mycket att ha med sig huvudvärkstabletter i packningen. Men dom är såklart inte till för att man ska strunta i riktlinjerna och sprätta upp mer än 3-500 meter per natt.

Vad han menade (men inte förklarade) var att huvudvärk är ett tecken på höjdsjuka och inte bara något naturligt där uppe. Goser har också påpekat flertalet gånger att man inte ska ta huvudvärkstabletter eftersom det döljer symtom. Undantaget skulle vara om du går neråt för då är du ju redan på väg att lindra sympton.

ps. Jag tänkte gå circuit + sanctuary i april. Kanske även ta mig upp till tilicho lake. Låter dock på dig som det blir svårt att hinna allt det på de tre veckor jag har. Men man får se.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JörgenÅkesson Everest base camp (EBC) och Lobuche peak april 2018 Trekking 10
atothek Förboka boende längs med Everest Base Camp - trekken? Trekking 0
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
robert petersson Everest Base Camp Dec/Jan Trekking 4
Karngard Någon som ska till Everest BC i oktober? Trekking 2
musse592 Solo Trekk, Everest BC. Nervöst. Trekking 4
musse592 Hjälp inför Everest Base Camp! Trekking 17
Lost Wanderer Everest Base camp 2014, ska ni med? Trekking 3
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Harry47 Mt Everest-vandring Trekking 12
C.E Everest 2013 Trekking 1
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
markushhh Everest Base Camp på kort tid Trekking 6
Gohan Frågor om Everest Base Camp Trekking 12
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
Gregory Everest base camp trekking Trekking 1
KajsaMalm Everest cirkuit trekk Trekking 12
kristofer_wallmark Vad gör Mount Everest så svårt? Trekking 35
hanswe Organiserad resa till Everest Base Camp Trekking 3
Klondike Everest Basecamp I juni? Trekking 4
berg-man är det nån som vill till Everest bc och island peak Trekking 1
skogsvakt Everest Base Camp Äventyrsresor Trekking 11
Joakim Ambrosson Serien Everest - funderingar Trekking 5
Joakim Ambrosson Hur högt får man klättra på Everest? Trekking 2
tovalova Magnus Flock på Toppen av M Everest Trekking 3
Fredrik_Andersson Everest base camp/Island Peak Trekking 0
montanaemma Mount Everest BC trekking hösten 2005? Trekking 12
hink Mt Everest Norra ABC Trekking 8
Jonas J Everest Base Camp i mars? Trekking 3
PerPerPer Kahtmandu - Everest BC Trekking 12
Jonas78 Everest Base Camp samt Island Peak okt 04!!!!!!!!!!!! Trekking 0
ErOg Nepal: Everest BC i vår (-04) Trekking 50
Jeppe555 everest-trekking Trekking 4
steffcarro Everest base camp! Trekking 11
L.A. Annapurna BC - utrustning Trekking 2
karinkristina Annapurna med astma? Trekking 10
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Karpaterna.se Annapurna - frågor Trekking 8
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
desty Vandring Annapurna Circuit Trekking 5
perlowdin Runt Annapurna Trekking 3
perlowdin Trekking till Tilichosjön norr om Annapurna Trekking 0
Gunnar81 West Higland Way och Sile of Skye - bilder Trekking 4
Gunnar81 Bilder från Hellismannaleid och Laugavegur (Island) Trekking 5
Magnus H Nya Zeeland Great Walks, Bilder, Film, Info Trekking 2
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 1
camoscio Valle d'Aosta och Valli di Lanzo 2012, bilder. Trekking 3
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.