Hälp med skadade biceps

Har svårt att tro det är någon annan muskel som är boven. Det är specifikt biceps som jag inte kan använda. Övriga muskler tränar jag med full belastning. Som bl.a. triceps, underarmar och axlar m.m. Utför övningar där jag minimalt behöver använda biceps.
Har egentligen aldrig haft ont nedanför armbågen.

Har aldrig upplevt att jag haft en försvagad styrka när jag haft värken. Dock inte gjort några direkta maxtest. Efter några värktabletter har jag kunnat prestera fullt normalt igen.

Testade att äta anti-inflammatoriska tabletter i höstas. Först fick jag en receptbelagd kur. Den gav ingen effekt. Dock fortsatte jag att träna under kuren. Ett tag senare åt jag en kur med Voltaren, ihop med träningsuppehåll. Det gav inte heller någon effekt. Men det kanske krävs att man absolut inte det minsta belastar biceps under en sådan kur. Men har fått förklarat för mig att man enbart har inflammation under en kort period. Sedan är det resterna av inflammationen som kan orsaka smärta.

Det tycks vara många som inte kan konstatera vad som är fel. Men jag är väldigt tacksam för dina försök. :)

Ska göra ett återbesök till min sjukgymnast på torsdag. Hoppas han klurat ut någon bra idé.

//Gustav\\
 
Om man då kör enl inflammationshypotesen. Tar t.ex. 100mg voltaren/dag i 2v tillsammans med minskad träningskvantitet. Hur utvärderas det på bästa sätt? Om det känns bra 2v senare och sen blir ont ytterligare 4v senare vid ökad träning så vet man ju inte om det är voltaren eller träningsmängd sóm hade tillfällig effekt.
 
Jag har som sagt liknande problem symptom

Belastar jag musklerna så blir musklerna varma och mjuka. Smärtan försvinner nästan helt. Dock spänner muskelfibrerna upp sig när jag sätter mig vid datorn och skriver eller jobbar med mus.

När det gör ont så moler det och sticker i armarna och känns något knarr om senor i handleden. Känner också att nederdelen triceps är rätt hård. Har provat med massage och akupunktur samt NSAID.

Vid belastning gör det inte alls ont och jag orkar lika mkt som innan jag fick problem.
 
Gustav, du är klen helt enkelt. De enda alternativen som jag kan se inom en överskådlig framtid är amputation eller vila- och öldieten. Jag förordar det senare men observera att du inte får lyfta tyngre än ett sexpack under första året. Först efter ett år får du ge dig på ölbacken, dock med iakttagen försiktighet.

Själv har jag under flera år haft problem med inflammerade axlar och det enda som har hjälpt har varit systematisk styrketräning för att långsamt bygga upp omkringliggande muskler. I och för sig var det styrketräningen som från början pajade axlarna. Har du provat att tejpa? Det brukade göra susen för mina klena fingerleder på den tiden jag klättrade mer frekvent.
 
Gustav, du är klen helt enkelt. De enda alternativen som jag kan se inom en överskådlig framtid är amputation eller vila- och öldieten. Jag förordar det senare men observera att du inte får lyfta tyngre än ett sexpack under första året. Först efter ett år får du ge dig på ölbacken, dock med iakttagen försiktighet.

Själv har jag under flera år haft problem med inflammerade axlar och det enda som har hjälpt har varit systematisk styrketräning för att långsamt bygga upp omkringliggande muskler. I och för sig var det styrketräningen som från början pajade axlarna. Har du provat att tejpa? Det brukade göra susen för mina klena fingerleder på den tiden jag klättrade mer frekvent.

Öldieten låter lockande. Själv föredrar jag att steloperera armarna. Då gärna med en forspaddel i nävarna. :)

Håller på med kontinuerlig rehabträning. Kan belasta mina biceps mer och mer, utan att få ont. Jag har dock långt kvar tills jag är bra. Min sjukgymnast misstänker jag har mikrobristningar, med rehabträning upp till ett år. Han ska dock återkomma med en mer ingående analys av mina problem.

Kan i alla fall träna i en paddelmaskin på mitt gym. :)

//Gustav\\
 
Ett tips i tankelådan kan vara "compartement-syndrom" Helt enkelt för tajt kring musklerna. När du arbetar ökar blodflödet och musklerna "sväller". Om det inte finns plats att svälla blir det trångt innanför bindväven och det gör ont. Nervbanor hamnar i kläm och det börjar domna. Släpper när man slutat träna/arbeta och musklerna avsväller.
 
Biceps

Hej Bilaterala bicepssmärtor talar för överansträngning. i värsta fall partiella skador.
Om du haft dessa besvär länge skulle jag rekommendera dig en MRT. Den kommer visa att bägge senor är inflammerade och förhoppningsvis ej skadade.
Om de skulle vara inflammerade ; det finns flera behandlingar men jag skulle rek. Dig stötvågsbehandling kombinerad med excentrisk träning.
Om MrT visat partiella skador ligger dålig till. De är rek operation.
 
Bicepssmärtor

Glömde en sak G..
ALDRIG kortison injektioner!!! Då går senan av !!! Skulle den gå av ...har du en vecka på dig för operation.
 
Jag skulle försöka hitta nån som jobbar enligt princierna för OMI (ortopedic medicin inernational). Det är den utbildning som jag har fått som jag haft allra mest nytta av för den här typen av besvär.
Det är svårt att säga vad problemet är utan att ha undersökt nån men det låter som om du har inflammationer i det distala muskelfästet (alltså det yttre muskelfästet för biceps). Inflammationer får man av överansträngning.
Visst kan man spruta kortison där så länge som man vet exakt var man sticker och hur mycket man ger. Det är det inre, långa bicepssenan vid axeln som man absolut inte får ge kortison på för då kan den gå av. Jag har gett kortison ett antal gånger på det yttre fästet utan att jag ställt till det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iscl Hälp! Vad hände? Träning och hälsa 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...