Hälp med skadade biceps

Nu börjar jag bli väldigt trött på att vara långtidsskadad. Snälla hjälp mig!

Jag har sedan 2006 till och från haft problem med båda mina biceps-muskler.

Beskrivning:
En domnande muskelvärk uppkommer efter att jag tagit i väldigt mycket med biceps-musklerna. Har inga problem när jag tar i max, utan smärtan kommer efter jag har ansträngt musklerna. Den värsta smärtan sitter i ca 1-2h efter ansträngningen. Sedan känns bara en lätt domning i armen (armarna). Framförallt gör det ont vid nedre muskelfästet.
När jag vilat några dagar uppkommer inte smärtan direkt vid hård ansträngning. Utan det har krävts en längre stund hård ansträngning, eller ansträngningar under två dagar.
Det har funkat bättre om jag har värmt upp ordentligt, men smärtan kommer tillslut ändå.

Uppkomst:
Efter att jag ansträngt biceps-musklerna under flera dagar. Främst uppkommit vid klättring- och forspaddlingsresor, då man anstränger musklerna under flera dagar. Men det har även uppkommit vid kombination av t.ex. ryggträning på gym och forspaddling dagen efter.
Det senaste året har smärtan kommit enklare och enklare. Det slutade med att jag i oktober inte kunde göra något alls med mina biceps utan att få ont, som t.ex. att hålla i styret när man cyklar. Även utförsåkning under flera dagar framkallar värken (beroende på att jag spänner armmusklerna, främst vid off-piståkning).

Rehabilitering:
Efter besök hos sjukgymnast har jag sedan i början av december rehabtränat. Träningen består av lätta biceps-curls, flera gånger om dagen. Dock utan framgång. När jag försökt öka vikten har det börjat göra ont vid muskelfästet. Enda sättet att öka belastningen är excentrisk träning, vilket jag tränat sedan ca 2 veckor tillbaka.

Någon som har erfarenhet av liknande skada?
Tips hur man blir återställd?

Tacksam för hjälp!

//Gustav\\
 
Jag har inget specifikt bicepssvar. Däremot hade jag axelproblem under våren/sommaren 2010, antagligen skada i supraspinatusmuskeln pga diverse våldsamma idrottsutövningar. Jag hade under en viss tid innan den akuta skadan haft obehagskänningar i båda överarmarna vid klättring. Problemet var segdraget och jag rehabtränade konsekvent under 3-4 månader innan det verkligen började släppa. Jag rehabtränar fortfarande ofta och styrketränar även med tyngre belastning. Det är nu 8 månader sedan det verkligen blev besvärligt, och jag är inte helt återställd även om jag i princip aldrig känner smärta utan bara att jag behöver vila en dag extra ibland. Skippar jag rehabträningen blir jag märkbart stelare och ömmare inom en vecka eller två.

Min poäng är att vissa skador tar lååång tid att läka, och man måste göra rätt hela vägen. Och ordentlig uppvärmning är extremt viktigt för mig. Det är skillnaden mellan att kunna klättra tre gånger i veckan och att inte klättra alls.

Vad sa sjukgymnasten om orsaken till besvären? I mitt fall var det ganska tydligt vad som antagligen blev droppen. Och jag har nog klena axlar till att börja med. Fel anatomi - trångt i axelleden.
 
Jag har inget specifikt bicepssvar. Däremot hade jag axelproblem under våren/sommaren 2010, antagligen skada i supraspinatusmuskeln pga diverse våldsamma idrottsutövningar. Jag hade under en viss tid innan den akuta skadan haft obehagskänningar i båda överarmarna vid klättring. Problemet var segdraget och jag rehabtränade konsekvent under 3-4 månader innan det verkligen började släppa. Jag rehabtränar fortfarande ofta och styrketränar även med tyngre belastning. Det är nu 8 månader sedan det verkligen blev besvärligt, och jag är inte helt återställd även om jag i princip aldrig känner smärta utan bara att jag behöver vila en dag extra ibland. Skippar jag rehabträningen blir jag märkbart stelare och ömmare inom en vecka eller två.

Min poäng är att vissa skador tar lååång tid att läka, och man måste göra rätt hela vägen. Och ordentlig uppvärmning är extremt viktigt för mig. Det är skillnaden mellan att kunna klättra tre gånger i veckan och att inte klättra alls.

Vad sa sjukgymnasten om orsaken till besvären? I mitt fall var det ganska tydligt vad som antagligen blev droppen. Och jag har nog klena axlar till att börja med. Fel anatomi - trångt i axelleden.

De sjukgymnaster som jag varit hos är ganska övertygande om att det är någon form av överansträngning i muskeln. Men de kan inte ge mig någon exakt diagnos, eller orsak till smärtan. Min nuvarande sjukgymnast "kliar bort hår på huvudet".

Insett att det lär dröja innan man är återställd.

Tack för ditt svar!

//Gustav\\
 
I mitt fall har det visat sig att jag har delvis nedsatt rörlighet i axelleden, vilket antytt vad problemet kan vara. En klassiker är ju obalans i styrka mellan t ex fram- och baksida. Mina muskler på baksidan är svagare än de på framsidan, men det märkte jag aldrig förrän jag fick de här problemen och började nysta i en lösning.

Har du tränat ensidigt tidigare? Glömt de små, omärkbara musklerna (rotatorkuff osv)?

Rehabtränar du enbart bicepscurls? Min rehabträning har varit ett helt program med många olika övningar för flera muskler i axlarna, inte bara en enda övning. Det ökar ju blodcirkulationen mer och snabbar på läkningen. Angående att öka vikten så gör det väldigt väldigt sakta. Ha tålamod! Rehabträningen ska vara väldigt lätt, ingen egentlig styrketräning.
 
I mitt fall har det visat sig att jag har delvis nedsatt rörlighet i axelleden, vilket antytt vad problemet kan vara. En klassiker är ju obalans i styrka mellan t ex fram- och baksida. Mina muskler på baksidan är svagare än de på framsidan, men det märkte jag aldrig förrän jag fick de här problemen och började nysta i en lösning.

Har du tränat ensidigt tidigare? Glömt de små, omärkbara musklerna (rotatorkuff osv)?

Rehabtränar du enbart bicepscurls? Min rehabträning har varit ett helt program med många olika övningar för flera muskler i axlarna, inte bara en enda övning. Det ökar ju blodcirkulationen mer och snabbar på läkningen. Angående att öka vikten så gör det väldigt väldigt sakta. Ha tålamod! Rehabträningen ska vara väldigt lätt, ingen egentlig styrketräning.

Jag har varken nedsatt rörlighet eller haft någon större obalans mellan musklerna.
Dock det senaste fått en viss obalans, då jag kan träna bröst/triceps, men inte övre rygg/biceps. Men den obalansen har jag fått efter att mina bicepsproblem blev allt för stora. Möjligt att jag under de senaste åren varit något starkare i triceps än i biceps, då jag haft problem att isolerat träna biceps-curls.

Annars alltid tränat väldigt varierat. Kontinuerligt tränat på gym och varvat med klättring och paddling.

Rehabtränar enbart biceps-curls. Dock är det enbart biceps jag har problem med. Kan tänka mig att det är en stor skillnad jämfört med en axel, som är väldigt komplex.
Tycker ändå det låter som att jag behöver byta sjukgymnast, igen!

Någon som känner till någon bra sjukgymnast, läkare, eller naprapat i västsverige som kan passa mig?
Bor i Uddevalla, men går just nu hos en sjukgymnast i Göteborg.

Tack för feedbacken!

//Gustav\\
 
Du är inte ensam

Känns som det är allt fler som får symptomen du har... jag är en av dem som dragits med liknande problematik nu i två år ...

Kämpigt att hela tiden hålla på med rehab. Har en hantel vid skribordet och puttys .m.m

Går i vågor hela tiden.. är stel i axlarna och ska satsa på mer axelträning med gummiband.

Har även bokat in en shockwave behandling som ska ser hur den ger resultat. Har symptomen runt hela armbågsleden på båda armarna...

Kanske drabbar de som heter Gustav ;)

Tar också gärna emot tips på bra naprapater i Stockholmsregionen

//Gustav
 
Gustav, spontant tror jag också det är stor skillnad mot en axel, ffa avs supraspinatus som ju är ökänd för att arbeta i trånga utrymmen och hamna i kläm. Biceps är ju tvärtom en stor (för att sitta på armen) muskel med gott om plats, och som arbetar "rakt" över två leder. Den ligger inte heller omsluten trångt i stram bindväv (som t ex underarmens muskler) och borde därför inte heller drabbas av kroniskt compartmentsyndrom vid ansträngning (några enstaka fall finns tydligen beskrivna vid våld, t ex bicepsruptur med stor blödning, men det är ju inte ditt problem).

Att problemet sitter så tydligt symmetriskt på båda sidor talar för överansträngning snarare än "skada". En löjlig fråga kanske, men kan det röra sig om nåt så enkelt som vanlig (fast rejäl) träningsvärk? Om du normalt använder bicepsmusklerna ett par x/vecka, och så plötsligt kör skiten ur dem 2-3 dagar i sträck, borde inte det då ge rejäl träningsvärk? Biceps är ju ingen "vardagsmuskel" som ansträngs en massa i vardagen (för de flesta människor).

En annan variant är ju att du dels får träningsvärk enl ovan i själva muskeln, och dels får ont i biceps muskelfästen på underarmens insida. Gör det ont om du roterar armen (=vrider i/ur en skruv, mot motstånd) och isåfall var?

a) Så, kan du igen beskriva hur och när smärtan börjar, var den sitter, karaktär, om den förvärras av rörelse etc, och hur förloppet ser ut. När du har ont i musklerna, är de då också "svaga", eller klarar du att lyfta lika mycket som vanligt om du bara biter ihop mot smärtan?

b) kan du beskriva "domningen" lite mer? Tappar du saker ur händerna och blir fumlig, eller tappar du känseln i händerna/på armarna, eller är det bara en diffus känsla att armarna är lite "numb", som efter ett rejält träningspass eller stark kyla? Pirra eller sticker det nånstans?
 
Jag får samma grej, haft det i biceps senaste 4-5åren. Men uppehåll när jag haft lugnare träningsperioder. Tung statisk belastning är det som ger smärtan, dvs bjj, bouldring och överhängsklättring i mitt fall. Smärtan är som mest intensiv minutrarna efter ansträngning, men kan också sitta kvar några timmar och ibland en dag om jag fortsätt aktvitet länge fast det gör ont. Nu har samma typ av smärta uppstått i underarmarna sedan jag började isklättra och sen dess har jag även haft problem att klättra vertikalt och sva med små grepp. Jag kanske är ute och cyklar, men min tolkning är att det är nåt i stil med musarm. Att man egentligen borde sluta med aktiviteter som framkallar smärtan, i alla fall minska frekvens och duration av aktiviteten. Handlar i alla fall inte om träningsvärk, pump eller dyl.
 
Kan meddela att det inte handlar om träningsvärk. Tyvärr är det inte så enkelt.

Efter lite tankeverksamhet vet jag bakgrunden vid första uppkomst av mina problem. Det var under en period för några år sedan när jag klättrade väldigt mycket. Av olika anledningar hade jag även tappat en hel del vikt och låg på tillfället under rekomenderad bmi. Vid tillfället klättrade jag även tung bouldering i kallare klimat, utan någon direkt uppvärmning. Sedan dess har jag till och från haft problem med mina biceps.

Det gör inte ont när jag roterar armen med belastning.

Man kan säga att mina problem är tvådelade. Dels får jag en svårbeskriven värk i mina biceps. Den är inte att likna med träningsvärk. Värken liknar mer domningar och försvagningar i muskeln. Främst sitter värken i nedre delen av muskeln. Värken är att jämföra med musarm, fast mycket värre. Det har tidigare gjort "ont" när jag greppat om saker. Hittade även en gammal notering om att det även gjorde ont på yttersidan upp mot axeln.
Värken uppkommer först efter att jag använt mina biceps under flera dagar. T.ex. vid klättring under några dagar, eller en kombination av gymträning och klättring eller paddling. Dock aldrig fått värken enbart genom gymträning. Genom åren har denna värk uppkommit lättare och lättare.
Har absolut inga problem att ta i när det värker. När jag tar i försvinner värken. Men efter jag tagit i blir den istället värre. Värken kan sitta i från några minuter upp till ca 2 h efter jag tagit i. Men kan ha lätt känning i muskeln under en hel dag efter ansträngning.

Som Karl-Johan säger är det faktiskt främst vid tung statisk belastning som värken uppkommer. Värken har aldrig uppkommit vid t.ex. dynamiska övningar som curls. Utan främst vid klättring och forspaddling, där man faktiskt använder biceps mest statiskt. På senare tid har jag även fått ont vid cykling, bänkpress med hantlar och skidåkning utför. Mest statisk ansträgning i de belastningarna.
Intressant att någon annan kan beskriva samma problem.

Den andra typen av problem är att det kan göra ont vid nedre muskelfästet till biceps. Det kan t.ex. göra lite ont om jag nu rehabtränar bicepscurls för tungt. Men det är värken enligt ovan som varit det stora problemet genom åren.

Problemen är mer eller mindre symmetriska på båda biceps. Kan skilja något om jag tagit i olika mycket med musklerna.

Tack!

//Gustav\\
 
Du får ursäkta Gustav, det var inte min mening att "idiotförklara" dig eller nån annan, jag ville bara få lite mer kött på benen om dina besvär. Jag har verkligen aldrig hört nåt liknande.

OK, nästa fråga men nästan imbecill-varning:

Är du säker på att det är biceps som är roten till det onda? Kan det vara en underarms- eller armbågssmärta som du förlägger "uppåt" till överarmen?

Du anger ett slags "domningar och värk", men säger att det går bra att ta i, att värken snarast kommer efter ansträngning. Har du bevarad styrka, kan du t ex lyfta samma i 1RM eller 3RM med biceps när du har sådär mysko ont efter statisk träning?

Värk som mildras av ansträngning men ökar därefter är ofta av inflammatorisk natur. Har du provat att knapra Voltaren/motsv i några veckor, tillsammans med träningsuppehåll? (som du ser kan jag fortfarande inte förstå exakt vad som är fel...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iscl Hälp! Vad hände? Träning och hälsa 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...