Äntligen kommer NTN

Re: Ajajaj

Faffnedraken; sa:
Hoppas det går att modda läderpjuckor så att man kan köra vidare med det, för bindningarna verkar vettiga....

:eek:) Ajdå, nja, det blir nog svårt....

Blir nog till att öppna plånboken o tjacka plastdojjor i nya NTN-designen är jag rädd ;-)

...men då slipper du smörja läder och kan prova vad de nya bredare skidorna gör för åkupplevelsen å andra sidan....

Tveksamt om NTN tillför så förtvivlat för flackare tur-telemark. Lite kanske, men som telemarkåkningens svar på alpinåkarnas randonné däremot... kanske... vi får se! :)

Till alla traditionalister säger jag bara: Glädj er över utvecklingen, för ju längre den når, desto coolare i backen kommer ni "old schoolers" att vara!! ;) Ingen kommer att förbjuda er att köra läder o 75mm, jag lovar!

...fast det var ett tag sen man såg träskidor, en enda lång stav o bindningar av läderremmar... ;)
/Jörgen
 
Re: Ajajaj

sladdis; sa:
Faffnedraken; sa:
Hoppas det går att modda läderpjuckor så att man kan köra vidare med det, för bindningarna verkar vettiga....

:eek:) Ajdå, nja, det blir nog svårt....

Blir nog till att öppna plånboken o tjacka plastdojjor i nya NTN-designen är jag rädd ;-)

...men då slipper du smörja läder och kan prova vad de nya bredare skidorna gör för åkupplevelsen å andra sidan....

Det blir ju lite surt när man redan har bredare skidor. Har efter mycket letande lyckats få tag på ett par begagnade Crispi race-pjäxor som är gjorda i LÄDER (och det finns plast i dem också).
De är utan tvivel de skönaste pjux jag testat, och de lirar i en helt annan division än de plastpjux jag har testat.

Tveksamt om NTN tillför så förtvivlat för flackare tur-telemark. Lite kanske, men som telemarkåkningens svar på alpinåkarnas randonné däremot... kanske... vi får se! :)

Till alla traditionalister säger jag bara: Glädj er över utvecklingen, för ju längre den når, desto coolare i backen kommer ni "old schoolers" att vara!! ;) Ingen kommer att förbjuda er att köra läder o 75mm, jag lovar!

...fast det var ett tag sen man såg träskidor, en enda lång stav o bindningar av läderremmar... ;)
/Jörgen

Bara för att man råkar åka med läderpjuckor så behöver inte det betyda att man bara åker i gröna backar, eller att man är "traditionalist". En stor del i tjusningen med just telemark är (för mig) att det är så sköna pjäxor och lätt utrustning jämfört med slalom-utrustningen, även om mina skidor (Head Monster iM85) tyvärr väger lite för mycket. I varje fall jämfört med mina gamla Morotto Extreme :)

<FLAME>
Och slutligen, kan man åka med låga läderpjuckor & smala skidor så kan man åka med plastpjux & breda skidor, men det är inte säkert att det omvända gäller .....
</FLAME>
 
Vandrare; sa:
boulder; sa:
om dom hade slängt in hällåsningsoption på nya bindningen, och då kanske kunnat utmana randoneemarknaden...

Om man vill modda själv så tror jag att detta är bästa hällåset: http://www.wildsnow.com/articles/denali_dynafit_retrofit/denali_dynafit_retrofit.html Altså installera Dynafit mojäng på hälen. Men man bör nog ställa ned sid-releasen så mycket det går.

Fast då blir telemarkssvängarna nog ordentligt lidande, tror inte att Dynafit är någon speciellt bra bindning om man har telemarksambitioner. :)
Nä, en schysst telemarksbindning med möjlighet till att låsa hälen (allt efter dagsformen) skulle nog kunna tilltala många telemarksåkare. Eller?
 
Re: Re: Ajajaj


Det blir ju lite surt när man redan har bredare skidor. Har efter mycket letande lyckats få tag på ett par begagnade Crispi race-pjäxor som är gjorda i LÄDER (och det finns plast i dem också).
De är utan tvivel de skönaste pjux jag testat, och de lirar i en helt annan division än de plastpjux jag har testat.


Bara för att man råkar åka med läderpjuckor så behöver inte det betyda att man bara åker i gröna backar, eller att man är "traditionalist". En stor del i tjusningen med just telemark är (för mig) att det är så sköna pjäxor och lätt utrustning jämfört med slalom-utrustningen, även om mina skidor (Head Monster iM85) tyvärr väger lite för mycket. I varje fall jämfört med mina gamla Morotto Extreme :)

<FLAME>
Och slutligen, kan man åka med låga läderpjuckor & smala skidor så kan man åka med plastpjux & breda skidor, men det är inte säkert att det omvända gäller .....
</FLAME>


Du har så rätt som allra helst! :)

Menade ingetsomhelst nedlåtande med mitt svar, hoppas verkligen inte du tog det så, ville bara skoja till det lite och propagera rent allmänt för lite nytänkande, (vilket du ju oxo tycks gilla av döma av ditt första inlägg). Har oxo provat crispi race (+ några lägre lädermodeller), och jag har inget att invända mot dom. Rätt vridstyva och schysst känsla. På hårdare underlag o is tycker jag nog ändå att de tappar en lite även mot mina gamla T2:eek:r med 2 spännen, och vridstyvare pjäxor än den finns ju som bekant, men det kan säkert vara lite individuellt efter passform o åkstill mm. I lössnön märker jag mindre skillnad mellan olika styva pjäxor, snarare njuter jag mer av lite lägre pjäxor för känslans skull då, åtminståne så länge jag åker centrerat och inte blir för trött. Den individuella passformen tror jag har större betydelse så långt.

Du får sätta på dig stora tänkarmössan och fundera ut en modifiering till läderpjuckorna, glöm inte att posta resultatet! Säkert fler än jag som är nyfikna! Hempul ä kul!
Lycka till! :)
Whitt lööööv..
Jörgen
[Ändrat av sladdis 2006-01-17 kl 16:33]
 
Re: Många frågetecken

thureb; sa:
Vad som vore spännande är ett system med utlösning och där man kan reglera "sulböjsresistensens" storlek. Jag förstår inte om det finns kvar någon böjförmåga i främre delen av skon. Om det sitter en "böjningsresistensregleringsfunktion" i bindningen så kan det vara intressant.

Jag tror att det vore en parameter som vore trevlig att kunna ändra på samma sätt som det vore trevligt att kunna reglera böjförmågan och lutningen av pjäxornas skaft för olika skidor och olika förhållanden.

Att använda samma pjäxor på randonneurskidor och telemarkskidor låter inte fel.

Skall bli intressant att höra och läsa omdömen. Är telismarknarknaden tillräckligt stor och förändringsvillig för att kunna ge utrymme åt ett sådant här stort projekt som kanske innebär att det mesta av gamla pjäxor och bindningar blir historia?

Thure

Ehh, nu fattar jag inte. Vet inte om jag är för trött, men vad menar du med "sulböjsresistensens"?
Och visst böjer pjäxan fortfarande...
 
En annan synpunkt

Man undrar har NTN förhåller sig i frågan om att vara "aktiv". Dvs om bindningen klämmer hårdare om sulan ju mer hälen höjs, om man pratar i gamla kabelbindningstermer. Någon som har tankar eller vilda gissningar om detta? Nu lär det väl dröva till 2007 innan NTN finns i Sverige och inköp är ännu inte aktuellt för min del men jag undrar ändå.

Lars
 
Re: Re: Många frågetecken

Jonas P; sa:
Ehh, nu fattar jag inte. Vet inte om jag är för trött, men vad menar du med "sulböjsresistensens"?
Och visst böjer pjäxan fortfarande...

Lyfta hälen kan man göra på många sätt i en skidbinding eller klapp/glappskridsko.

Naturlig rörelse är att ha en led under pedalpunkten och det kanska man skulle kunna åstadkomma på en skidbindning? På en klapskridsko har man det men där har man en stel sula i kolfiber.

Naturlig böjkurva på en sula är att böja rätt mycket i pedalpunkten (leden mellan tår och metatarsalben) och lite mindre framme i tålederna och framför tålederna.

För att få bra styrsel på bakre skidan så behöver man bra torsionsstyvhet men också ett visst motstånd mot böjningen det är det senare jag menar med sulböjsresistens. På en touringbindning kan det vara en led framför skon och nästan inget motstånd. En sådan bindning blir rätt värdelös utför i telissvängar.

Thure
 
Inte så...

boulder; sa:
Fast då blir telemarkssvängarna nog ordentligt lidande, tror inte att Dynafit är någon speciellt bra bindning om man har telemarksambitioner. :)
Nä, en schysst telemarksbindning med möjlighet till att låsa hälen (allt efter dagsformen) skulle nog kunna tilltala många telemarksåkare. Eller?

Jag tror att telemarksvängen blir lidande hur man än låser hälen ;). Givetvis menade jag inte att man ska köra telemark med Dynafitbindning, jag har Dynafit (när jag kör slalom), jag skulle inte ens våga försöka köra telis med den.

Jag menade att man kör med NTN framdel, moddar hälen på pjäxan (som ju är fri när man inte behöver kabel) och klämmer dit bakdelen från en Dynafit. Då har man allt: Friktionsfri tur-mode, telemarksmöjlighet, låsbar häl och fler rörliga delar än Fritshi freeride. Releasen åt sidan blir nog rätt hård också.
 
Då förstår jag

Vandrare; sa:
boulder; sa:
Fast då blir telemarkssvängarna nog ordentligt lidande, tror inte att Dynafit är någon speciellt bra bindning om man har telemarksambitioner. :)
Nä, en schysst telemarksbindning med möjlighet till att låsa hälen (allt efter dagsformen) skulle nog kunna tilltala många telemarksåkare. Eller?

Jag tror att telemarksvängen blir lidande hur man än låser hälen ;). Givetvis menade jag inte att man ska köra telemark med Dynafitbindning, jag har Dynafit (när jag kör slalom), jag skulle inte ens våga försöka köra telis med den.

Jag menade att man kör med NTN framdel, moddar hälen på pjäxan (som ju är fri när man inte behöver kabel) och klämmer dit bakdelen från en Dynafit. Då har man allt: Friktionsfri tur-mode, telemarksmöjlighet, låsbar häl och fler rörliga delar än Fritshi freeride. Releasen åt sidan blir nog rätt hård också.

Aha, du menade så. Ja, då har man ju allt. Sen får man väl acceptera att utlösningsfunktionen i tådelen förmodligen inte blir optimal. :)
 
Lite nyheter

Eftersom det inte finns nån snö får man surfa istället, det verkar som det kommer att finnas tre konkurerande system 2008...

Gamla Nordic Norm, NTN och Black Diamonds variant.

NTN kommer att kräva nya skor utan "läpp" medan BD system kommert tydligen nya skor att passa i gamla bindningar.

Se mer på: http://www.telemarktips.com/TeleNews80.html

Skall bli spännande att se vad som händer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb NTN Freedom eller Meidjo? Telemark 13
thureb NTN-pjäxor med lågt skaft? Telemark 3
John_T NTN Freedom - Någon som har testat? Telemark 9
Andersson_Pite Salomon Pocket Rocket + NTN? Telemark 2
Crispi NTN för tjejer? Telemark 1
bredviken Provat NTN??? Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.